kobieta
fot. Fotolia

Za dużo i za mało kilo – kłopoty z zajściem w ciążę

Za dużo kilo? Niedobrze. Za mało kilo? Także niedobrze. I nadwaga, i niedowaga mogą przeszkodzić w planach przyszłej mamy. Co robić, gdy starania o dziecko nie przynoszą efektu? Można np. zmienić dietę.
Tatiana Audycka-Szatrawska
kobieta
fot. Fotolia
Lekarze przypominają że nie tylko nadwaga może zaburzać naszą płodność, również niedowaga ma wpływ na starania o dziecko. Jaki wpływ na zajście w ciążę mają zbędne kilogramy?

Wpływ niedowagi i otyłości na płodność

– Nawet kilka kilogramów więcej może przyczynić się do problemów z zajściem w ciążę. Winna jest temu zbyt duża ilość estrogenów, które zakłócają owulację czy przyczyniają się nawet do jej braku. Poważniejsze konsekwencje może nieść za sobą otyłość, która przyczynia się np. do zespół policystycznych jajników – przestrzega dr Anna Bednarska-Czerwińska, ginekolożka z Kliniki Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum w Katowicach.

Podobnie jest zresztą z niedowagą. – Gdy przyszła mama waży za mało, jej gospodarka hormonalna może ulec zaburzeniu, co wpłynie na prawidłowe funkcjonowanie jajników. Objawia się to np. brakiem miesiączki – dodaje ginekolożka.

Zarówno w wypadku nadwagi, jak i niedowagi, należy przejść na zbilansowaną dietę, mądrze się odżywiać, nie tylko po to, by zajść w ciążę, ale także po to, by przebiegała prawidłowo.
Redakcja poleca: Zrób badania genetyczne jeszcze przed ciążą - VIDEO
Eksperci zachęcają, by jeszcze przed zajściem w ciążę zrobić sobie badania genetyczne. Dzięki nim można zawczasu zmodyfikować swoją dietę, poprawić kondycję organizmu i... zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych u dziecka.

Dieta a ciąża, czyli sposób na utycie

Gdy ważysz za mało, nie wystarczy więcej jeść, trzeba jeść przede wszystkim odżywcze i kaloryczne produkty. Co robić w przypadku niedowagi – radzi mgr Małgorzata Pelikan, dietetyczka kliniczna Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach:
  • jeść więcej posiłków, nawet sześć–siedem dziennie. Poza śniadaniem, drugim śniadaniem, obiadem, podwieczorkiem i kolacją, warto zjeść również jedną lub dwie pełnowartościowe przekąski, np. kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa z masłem, warzywami i drobiową wędliną czy półtłustym twarożkiem lub koktajl z owoców, jogurtu i orzechów z waflem ryżowym.
  • sięgać po zdrowe słodycze, np. domowe ciasto marchewkowe lub deser z twarożku i musu owocowego
  • włączyć do codziennego menu produkty o wysokiej gęstości odżywczej, tzn. oleje roślinne, miód, wysokokaloryczne owoce (banany), awokado oraz ugotowane warzywa korzeniowe, czyli ziemniaki, seler, pietruszka, marchewka
  • spożywać chude i białe mięso oraz tłuste ryby, np. łososie
  • unikać produkty wysoko przetworzone i o długich terminach przydatności – to źródło pustych kalorii, które odkładają się w organizmie jako tkanka tłuszczowa
  • mocno ograniczyć alkohol, kawę i mocną, czarną herbatę.

ZOBACZ TEŻ: Co zamiast mleka, by nie zabrakło wapnia?



Walka z nadwagą przed ciążą

Jeśli ma się zbędne kilogramy i marzy się o dziecku, to z nadwagą trzeba walczyć skutecznie, nie drastycznie. – Warto jadłospis ustalić z pomocą specjalisty, by uniknąć błędów żywieniowych, które spowodują niedobory składników odżywczych – radzi dietetyczka z 4Health. A oprócz tego:
  • zaplanuj codziennie pięć posiłków, czyli trzy główne i dwie przekąski
  • jedz regularnie, ale mniejsze i pełnowartościowe porcje posiłków
  • zadbaj o produkty – wybieraj naturalne, dobrej jakości. Pilnuj, by każdy posiłek zawierał porcję warzyw, a w przypadku głównych posiłków – pełnowartościowe białko oraz złożone węglowodany. Owoce natomiast jedz na drugie śniadanie.
  • pamiętaj o nawadnianiu organizmu – codziennie powinno się wypijać ok. 2,5 litra płynów w postaci wody, herbat, niesłodzonych kompotów owocowych. Odpowiedni poziom nawodnienia chroni przed odkładaniem się toksyn w organizmie.
  • wystrzegaj się produktów wysoko przetworzonych i o długich terminach przydatności – należy zrezygnować z chipsów, zup i sosów w proszku, fast-foodów, słodyczy i pieczywa cukierniczego. Warto również wystrzegać się wszelkich używek.

Cztery ważne minerały a ciąża

Na płodność olbrzymi wpływa mają cztery składniki mineralne: żelazo, magnez, cynk i selen.
  • żelazo – jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej i zarodka. Minerał ten znajdziesz w mięsie, rybach, burakach, korzeniu pietruszki, suszonych morelach, orzechach oraz roślinach strączkowych
  • magnez – odpowiada za prawidłowy podział komórek i replikacji DNA. Jego bogatym źródłem są gorzkie kakao, kasza gryczana, rośliny strączkowe, orzechy, zielone warzywa liściaste oraz ryby.
  • cynk – reguluje cykl menstruacyjny. Dobrym źródłem tego składnika są kiełki pszenicy, nieoczyszczone produkty zbożowe i mąki z pełnego przemiału, jaja, mięso indycze, owoce morza.
  • selen – prawidłowo wpływa na przebieg cyklu miesiączkowego. Znajdziesz go w morskich rybach, produktach zbożowych, czosnku i pomidorach.
     
ZOBACZ TEŻ: Gdzie szukać witaminy płodności?



Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy