kobieta
fot. Fotolia

Co jeść, by zmniejszyć zagrożenie poronieniem?

Magnez, witaminy z grupy B, selen, cynk... Niedobór tych składników może prowadzić do poronienia. Co jeść, by dieta była pomocna w utrzymaniu ciąży, odpowiada Małgorzata Pelikan, dietetyk kliniczny z Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach.
Tatiana Audycka-Szatrawska
Konsultacja: mgr Małgorzata Pelikan
kobieta
fot. Fotolia
Niedawno poroniłam. Teraz znowu staram się o dziecko, boję się kolejnego poronienia. Chcę zrobić wszystko, by temu zapobiec. Znajoma powiedziała mi, że w takim wypadku ważne jest też dieta. Na co powinnam zwrócić uwagę? Ilona

Na liście składników, które należy wprowadzić do diety, by zapobiec poronieniu, są m.in. bioflawonidy, minerały, zwłaszcza selen, magnez i cynk, a także witaminy – przede wszystkim z grupy B.

Witamina B kontra poronienie

Pomocne w utrzymaniu ciąży są witaminy z grupy B, a zwłaszcza witamina B6. Jej niedobór może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenów i spadku poziomu progesteronu, a tym samym do poronienia. Jej bardzo dobrym źródłem są:
  • mięso kurczaka
  • marchewka
  • jaja
  • banany
  • ziemniaki.
Niestety, oprócz tych superporduktów konieczna jest także suplementacja witaminy B6.
Redakcja poleca: Jak zrobić kotylion z papieru: łatwa instrukcja DIY
Kotylion to obowiązkowa ozdoba na Święto Niepodległości. Aby zrobić kotylion, potrzebujesz jedynie kawałka papieru, papierowej papilotki do ciastka i wydrukowanego na kartce orzełka, którego szablon znajdziesz na naszej stronie. Taki kotylion narodowy to proste zadanie. Dzięki naszej instrukcji szykowanie ozdób na 11 listopada stanie się niezłą frajdą. Podpowiadamy, jak zrobić prosty i efektowny kotylion z papieru.

Potrzebne składniki mineralne

Do poronienia może prowadzić też niedobór magnezu, cynku i selenu. Magnez do diety możemy wprowadzić m.in. z:
  • kakao
  • gorzką czekoladą
  • kaszą gryczaną
  • orzechami
  • grochem
  • rybami, zwłaszcza dorszem i makrelą.
W cynk bogate są:
  • ostrygi
  • kiełki pszenicy
  • nieoczyszczone produkty zbożowe
  • mięso z indyka
  • jajka.
Selen znajdziemy m.in. w
  • rybach,
  • grzybach
  • pomidorach.
Uwaga! W suplementacji selen powinien być zawsze łączony z cynkiem.

Suplementy i witaminy dla kobiet w ciąży - sprawdź opinie

Dieta a poronienienie – bioflawonidy

Ryzyko poronienia minimalizują także bioflawonidy. To substancje, które nadają zabarwienie roślinom, a przede wszystkim ich owocom. Występują m.in. w:
  • w owocach (głównie czerwonych)
  • warzywach (np. pomidorach, brokułach, papryce, sałacie)
  • kaszy gryczanej
  • roślinach strączkowych.
mgr Małgorzata Pelikan
Konsultacja: mgr Małgorzata Pelikan

Dietetyk kliniczny, pracuje w  Centrum Dietetyki Klinicznej 4Health w Katowicach.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy