GRY
 
 

Dieta kobiet w ciąży i po porodzie – rola warzyw, owoców i soków

Od chwili poczęcia dziecka matka poprzez swój styl życia wpływa na jego rozwój. Dlatego tak ogromną rolę odgrywa jej zdrowa, pełnowartościowa dieta.

ciąża, jabłko, brzuch w ciąży
fot. Fotolia

Mądra młoda mama – jeść lekko i wartościowo

Niemiecki filozof, socjolog i psycholog, Erich Fromm twierdził, że matka jest ciepłem, jest pokarmem, matka jest pełnym błogości stanem zadowolenia i bezpieczeństwa. Od chwili poczęcia dziecka, matka poprzez swój styl życia i dietę wpływa na rozwój dziecka. Okres ciąży, a także okres po porodzie to czas, w którym matka i dziecko stanowią jedność – ich organizmy bezpośrednio na siebie oddziałują. Moment,
w którym kobieta staje się matką, to także czas wielkiego wysiłku i obciążenia dla organizmu. Dlatego tak ogromną rolę w życiu mamy i jej pociechy odgrywa prawidłowy styl życia oraz zdrowa, pełnowartościowa dieta. Młoda mama to mądra mama? Oczywiście! Każda z kobiet jest w stanie zadbać o siebie i swoje dziecko  w najlepszy sposób – przez zrozumienie jak ważna jest dieta, odpowiednio dobrana do tak ważnych okresów w naszym życiu, jak poród i czas po porodzie.
Redakcja poleca: Dieta w ciąży - wideo
Ekspert wyjaśnia, jakie produkty mogą w ciąży zaszkodzić, a w które warto wzbogacić swoją dietę.

Dieta kobiety po porodzie

Dieta kobiety po porodzie, z wyjątkiem pierwszych dni po urodzeniu dziecka, znacząco różni się od diety kobiety ciężarnej – okres po porodzie jest czasem osłabienia organizmu matki. Eksperci podkreślają, że proces laktacji wymaga, aby dieta młodej mamy była jeszcze bardziej wartościowa niż w czasie ciąży. Po porodzie wzrasta zapotrzebowanie na wiele składników mineralnych i witamin, które codziennie muszą być dostarczane dziecku wraz z produkowanym przez mamę mlekiem. Młoda mama powinna jeść bardzo delikatne produkty. W pierwszych tygodniach dieta matki karmiącej powinna być raczej lekkostrawna - musi zawierać produkty niezalegające w przewodzie pokarmowym, regulujące pracę przewodu pokarmowego i chroniące przed powstawaniem uporczywych zaparć. Dlatego właśnie rekomenduję młodym mamom spożywanie dużej ilości warzyw, owoców i 100% soków – wyjaśnia dr Agnieszka Jarosz, kierownik Centrum Promocji Prawidłowego Żywienia  i Aktywności Fizycznej w Instytucie Żywności i Żywienia, ekspert aktywnie wspierający kampanię "5 porcji warzyw, owoców lub soku".

Dieta mamy karmiącej

Młoda mama powinna pamiętać, że tuż po porodzie powinna spożywać podobne produkty, jakie jadła będąc ciężarną, mając jednak na uwadze wpływ poszczególnych składników na dziecko. W kolejnych tygodniach dieta mamy nie musi już być tak delikatna, ale powinna opierać się na potrawach lekkostrawnych – pokarm, zalegający długo w przewodzie pokarmowym, może być źródłem uporczywych kolek i zaparć u naszych pociech.
 


Doładuj
Przeładuj