GRY

Kwasy tłuszczowe omega-3 – gdzie jest ich najwięcej?

Dlaczego kwasy omega-3 są tak ważne dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci? Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3? W jakich produktach jest najwięcej kwasów omega-3?
Dzwonki z łososia, łosoś, omega-3, sałata
fot. Fotolia
Dzieci kobiet, które uzupełniały w czasie ciąży dietę w kwasy omega-3 cechują się wyższym poziomem inteligencji, lepszą koncentracją i pamięcią, są też sprawniejsze ruchowo niż ich rówieśnicy, którzy nie otrzymywali kwasów omega-3 w życiu płodowym.

Ile kwasów omega-3 powinna dziennie spożywać kobieta?

Kwasy omega-3 są potrzebne do budowy nowych tkanek, zarówno u przyszłej mamy, jak i jej nienarodzonego dziecka. Ponieważ nie mogą być one syntetyzowane w organizmie człowieka, muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Dzienne zapotrzebowanie na te kwasy to 200-300 mg (według Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego). Jednak w przypadku kobiet, których dieta jest uboga w te związki, konieczna jest suplementacja diety na poziomie 400-600 mg dziennie.

Ważne! Szczególnie duże zapotrzebowanie na kwasy omega-3 występuje w III trymestrze ciąży. Wiąże się to z intensywnym rozwojem układu nerwowego u dziecka.

Zobacz także: 7-dniowy jadłospis w ciąży
Redakcja poleca: Przepis na makaron ryżowy z warzywami
Makaron ryżowy z warzywami to propozycja na lekkie ale sycące danie.

Po co nam są kwasy omega-3?

Wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3 – kwas dokozaheksaenowy (DHA)  jest głównym materiałem budulcowym mózgu (kora mózgu w 60% składa się z kwasów DHA). Kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przepływ bodźców nerwowych między substancją szarą i białą. Związek ten korzystnie wpływa też na rozwój siatkówki oka dziecka, a także na prawidłowy przebieg ciąży
U kobiet, które spożywają odpowiednie ilości tych kwasów, rzadziej występuje stan przedrzucawkowy, przedwczesny poród i depresja poporodowa, zmniejsza się także ryzyko niskiej masy urodzeniowej dziecka oraz rozwoju alergii u dzieci w wieku późniejszym.
Kwasy omega-3 zwiększają też odporność organizmu matki i dziecka. Przeciwdziałają arytmii, mają zdolność rozrzedzania krwi i uniemożliwiają przyklejanie się krwinek do uszkodzonych ścian naczyń, zapobiegając powstawaniu zakrzepów i zatorów. Przeciwdziałają też procesom zapalnym w tętnicach prowadzącym do ich stwardnienia, obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) i podnoszą poziom dobrego (HDL), zmniejszając tempo rozwoju miażdżycy. Kwasy omega-3 chronią przed zapaleniem stawów, łagodzą bóle oraz sztywność towarzyszące chorobom reumatycznym. Ułatwiają też wchłanianie wapnia, dlatego są niezastąpione w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
Kwasy omega-3 zapobiegają alergiom oraz wspomagają ich leczenie.

Nadmiar kwasów omega-3 – jakie są objawy?

Przekroczenie dziennej dawki kwasów omega-3 może wywołać nudności, krwawienie z nosa, dziąseł.

Co się dzieje, gdy mamy za mało kwasów omega-3?

Nawet mały niedobór DHA może zahamować rozwój psychomotoryczny dziecka. Brak tego związki może mieć też wpływ na zdrowie osób dorosłych, np. doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych (takich jak depresja czy agresja), a także przyczynić się do problemów z pamięcią w każdym wieku.
Zbyt niska ilość kwasów omega-3 może również wpływać na pracę układu immunologicznego. Organizm jest wtedy bardziej podatny na infekcje oraz choroby autoimmunologiczne.
U noworodków jednym z uznanych objawów niedoborów kwasu DHA jest retinopatia, która może prowadzić do całkowitej utraty wzroku. Niedobór DHA powoduje zaburzenia widzenia u dzieci.
Niewłaściwa dieta, uboga w kwasy omega-3, może spowodować późniejsze problemy w przyswajaniu wiedzy. Mogą wystąpić problemy z koordynacją, pamięcią. Małe stężenia DHA u dzieci mogą być także przyczyną zespołu aktywności psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

Polecamy: Co jeść w ciąży, by dziecko było mądre i zdrowe?

Gdzie jest najwięcej kwasów omega-3?

Najbogatszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega‒3 są: tłuste ryby (makrela, śledź, łosoś, sardynki), pstrąg i wodorosty morskie. Jest ich sporo również orzechach włoskich, pestkach dyni, migdałach, siemieniu lnianym, oleju rzepakowym i lnianym. Naukowcy zalecają, by kobiety w ciąży spożywały produkty bogate w kwasy  omega-3 przynajmniej 1-2 razy w tygodniu. Jednak mięso ryb morskich może zawierać duże stężenie metali ciężkich (np. rtęci), stąd też zaleca się, aby kobiety w ciąży kupowały te produkty tylko z hodowli, od sprawdzonych dostawców.  
Niskie spożycie alg i tłustych ryb morskich w naszym kraju, jak również groźba zbyt dużej zawartości metali ciężkich (takich jak rtęć czy ołów) w mięsie ryb powodują, że dieta ciężarnych Polek nie zapewnia dostatecznej ilości DHA.
Wróć do talerza
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu