GRY

Magnez – dlaczego jest ważny dla kobiet w ciąży?

Magnez jest bardzo istotnym pierwiastkiem dla kobiet w ciąży, pomaga bowiem utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, poprawia przemianę materii i korzystnie wpływa na układ nerwowy.

Czekolada, orzechy, suszone owoce, kakao - produkty bogate w magnez
fot. Fotolia

Magnez w ciąży jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Pierwiastek ten pełni wiele niezbędnych do życia funkcji, choćby wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, czy wspomaga tworzenie układu kostnego. Zarówno niedobór, jak i nadmiar tego minerału mogą być jednak niebezpieczne zarówno dla ciężarnej, jak i dziecka, dlatego można go przyjmować tylko pod kontrolą lekarza.

Magnez – dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na magnez dla kobiet w ciąży to 200-1000 mg na dobę (według zaleceń Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego). Ponieważ codzienna dieta nie zawsze pokrywa zapotrzebowanie na ten pierwiastek, dlatego eksperci zalecają suplementację magnezu (oczywiście zawsze po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę).  

Warto przeczytać: Co to za skurcze? - od skurczów Braxtona-Hicksa do porodowych
Redakcja poleca: Monika Mrozowska poleca pieczone ziemniaki z rozmarynem
Pachnące i pyszne ziemniaki z rozmarynem podane z pomidorami i jogurtem to wyśmienity przepis na obiad.

Magnez – rola w organizmie

Magnez jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ:
  • bierze udział w przemianie materii – pomaga uwolnić energię z białek, węglowodanów i tłuszczów (pomaga przyswajać wiele cennych dla organizmu składników, np. wapń);
  • zapobiega nadciśnieniu tętniczemu – reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, co ma istotny wpływ na utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego (w ciąży wzrasta objętość krwi krążącej, dzięki rozkurczowi mięśniówki naczyń możliwe jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi);
  • chroni przed chorobami naczyń krwionośnych – hamuje odkładanie cholesterolu, obniża ryzyko zawału serca, korzystnie wpływa na krzepliwość krwi;
  • wpływa korzystnie na układ nerwowy – koi nerwy, usuwa zmęczenie, łagodzi zdenerwowanie; bierze udział w prawidłowym tworzeniu się kory mózgowej i tkanek płodu;
  • wzmacnia kości i szkliwo zębów (magnez usprawnia proces wchłaniania wapnia, a co za tym idzie wpływa na zwiększenie gęstości mineralnej kości);
  • przeciwdziała powstawaniu kamieni nerkowych;
  • bierze udział w procesie wytwarzania insuliny;
  • zapobiega skurczom, np. łydek.
 Czy to prawda, że: Dieta przyszłej mamy wpływa na płeć dziecka?

Magnez – jakie mogą być objawy niedoboru tego pierwiastka?

Brak magnezu może wpływać na gorsze samopoczucie ciężarnej, które może się przejawiać w postaci:
  • częstego zmęczenia,
  • skłonności do płaczu,
  • zdenerwowania,
  • ociężałości
  • rozdrażnienia.
Objawem niedoboru magnezu może być również:
  • bezsenność,
  • zawroty głowy,
  • trudności z koncentracją,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • nadmierne pocenie się,
  • osłabienie mięśni,
  • skurcze mięśni.
Zobacz także: Potas dla kobiet w ciąży – jaką odgrywa rolę?

Magnez - gdy jest go za dużo

Nadmiar magnezu świadczy o niewydolności nerek. Objawami nadmiaru magnezu może być:
  • ospałość,
  • osłabienie,
  • zaczerwienienie skóry,
  • osłabienie mięśni,
  • mrowienie w rękach i w nogach,
  • luźne stolce,
  • biegunka,
  • trudności w oddychaniu.

Jakie są najlepsze źródła magnezu?

Magnez występuje w większości pokarmów. Produktami bogatymi w magnez są:
  • orzechy,
  • kiełki,
  • pestki dyni i słonecznika,
  • migdały,
  • rośliny strączkowe (fasola i soja),
  • produkty zbożowe,
  • pełnoziarniste (np. płatki owsiane, pełnoziarnisty ryż, kasza gryczana),
  • mleko,
  • nabiał,
  • banany,
  • kiwi,
  • suszone owoce (np. śliwki),
  • gorzkie kakao.
Wróć do talerza
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Jesienne infekcje