GRY
 
 

Dieta karmiącej - co możesz jeść, a czego lepiej unikać?

Karmisz piersią? Dieta karmiącej mamy powinna być lekkostrawna. Zobacz, co możesz jeść, czego unikać i jak powinien wyglądać twój dzienny jadłospis.

Dieta mamy karmiącej
fot. Fotolia/Babyonline
Co jeść, gdy karmisz piersią? Dieta karmiącej powinna być lekkostrawna i odpowiednio skomponowana, tak żeby ani jej, ani dziecku nie zabrakło odpowiednich składników odżywczych. W okresie karmienia piersią nie trzeba jeść za dwoje, warto jednak spożywać około 300-340 kcal dziennie więcej

Co można jeść karmiąc piersią?

Kobieta karmiąca powinna jadać regularne posiłki, najlepiej świeżo przygotowane. Codzienna dieta matki karmiącej piersią powinna przedstawiać się następująco:
  • produkty zbożowe: 4-5 razy dziennie
  • owoce i warzywa: 4-5 razy dziennie
  • nabiał: 2 razy dziennie
  • mięso: 1-2 razy dziennie
  • ryby: 2-3 razy w tygodniu
  • jajka: 2-3 razy w tygodniu
  • napoje: 2-2,5 litra płynów dziennie
Redakcja poleca: Dieta kobiety w ciąży nie istnieje! Zobacz, najnowsze zalecenia dietetyka! [WIDEO]
Co powinna jeść kobieta ciężarna, albo karmiąca piersią? Zdaniem dietetyka prawie wszystko, ale z umiarem! Obalamy mity o diecie w ciąży!

Czy kobieta karmiąca może jeść wszystko?

Wiele kobiet myśli, że dieta karmiącej matki powinna być restrykcyjna. To błąd. Profilaktyczne stosowanie przez kobietę karmiącą piersią diety antyalergicznej nie chroni dziecka przed alergią pokarmową, może za to wywołać poważne braki składników odżywczych w organizmie mamy i zaszkodzić jej zdrowiu. Jeśli karmisz piersią, po prostu zdrowo się odżywiaj - ta zasada powinna nam zresztą przyświecać przez całe życie. Nie ma potrzeby stosować szczególnej diety podczas karmienia piersią, obserwuj dziecko i jeśli nic nie będzie się działo, nie stosuj żadnej diety.

Jeśli zauważysz zmiany alergiczne na skórze dziecka lub dolegliwości układu trawiennego, możesz wziąć pod lupę najczęstsze alergeny u niemowląt i sprawdzić, czy ich odstawienie rozwiąże problem. Musisz w takiej sytuacji skonsultować się z lekarzem. Poniżej znajdziesz ściągawkę, co możesz jeść bez obaw, kiedy karmisz piersią, a czemu możesz się uważniej przyjrzeć, jeśli dziecko ma objawy alergii.
 

Polecane (i odradzane) produkty podczas karmienia piersią

Jeśli zastanawiasz się, jak powinna wyglądać dieta matki karmiącej piersią, przygotowaliśmy dla ciebie ściągawkę z podziałem na różne grupy produktów spożywczych:

NAPOJE w diecie karmiącej

Pij bez obaw:
  • wodę mineralną niegazowaną,
  • herbatę lub bawarkę,
  • herbaty owocowe i ziołowe,
  • kawę bezkofeinową albo normalną,
  • soki owocowo-warzywne,
  • kompoty.
Unikaj, bo niezdrowe:
  • napojów gazowanych (zawierają dużo cukru)
                                      

MLEKO i PRZETWORY MLECZNE podczas karmienia piersią

Karmiąc piersią, jeśli nie masz alergii na mleko krowie, możesz spożywać nabiał. Jogurty, kefiry, zsiadłe mleko rzadziej wywołują alergie niż słodkie mleko i zawierają dobre bakterie kwasu mlekowego, czyli probiotyki. Odstawienie nabiału z diety karmiącej, jeśli mama zauważy niepokojące objawy u dziecka (np. zmiany skórne czy biegunki), powinno nastąpić po konsultacji z lekarzem.

Jedz:
  • jogurty naturalne
  • kefiry
  • maślanki
  • mleko zsiadłe
  • sery białe 

Jakie OWOCE można jeść karmiąc piersią?              

Dieta karmiącej powinna obfitować w zdrowe pokarmy, w tym w owoce. Kiedy karmisz piersią, a dziecko zdradza oznaki alergii, zachowaj ostrożność przy owocach drobnopestkowych (poziomki, truskawki). 

Jedz bez obaw:
  • banany,
  • jabłka,
  • maliny,
  • jeżyny,
  • porzeczki,
  • agrest,
  • soki, dżemy, jogurty, galaretki z tych owoców
Uważaj w przypadku alergii na:
  • truskawki, poziomki, cytrusy
  • gruszki i pestkowce, np. śliwki, morele, czereśnie, wiśnie
  • owoce suszone (konserwowane chemicznie)
  • soki, dżemy, jogurty i galaretki z tych owoców
                                      

Wydrukuj jadłospis dla karmiącej mamy.

WARZYWA a karmienie piersią

Dieta karmiącej powinna obfitować w warzywa – jedz je 3-4 razy dziennie. Składniki zawarte w warzywach chronią matkę karmiącą przed anemią, przemęczeniem, infekcjami, chorobami serca, cukrzycą, nowotworami.

Sprawdź: Czy można jeść pieczarki w okresie laktacji?

Jedz bez obaw:
  • ogórki,
  • buraki,
  • marchewkę,
  • ziemniaki,
  • kukurydzę,
  • pietruszkę,
  • koperek,
  • soję,
  • szpinak,
  • młodą fasolkę szparagową,
  • dynię,
  • kabaczek,
  • cukinię,
  • wszystkie rodzaje sałat
Uważaj, jeśli dziecko ma oznaki alergii albo cierpisz na wzdęcia, na: 
  • cebulę i czosnek
  • kapustę, kalafior, groch, fasola, brokuły, bób
  • pomidory i seler
  • paprykę, chrzan, pory, grzyby
                                      

PIECZYWO, KASZE, MAKARON w diecie matki karmiącej

Jedz pieczywo - zwłaszcza ciemne i pełnoziarniste, bo jest zdrowsze
Uważaj na: pieczywo z konserwantami
Wybieraj makarony pełnoziarniste – jedz kilka razy w tygodniu, tak samo jak różne kasze i ryż (najlepiej brązowy).

Jakie RYBY dla mamy karmiącej?

Ryby są bogatym źródłem tłuszczów omega-3, zwłaszcza morskie (oraz słodkowodny pstrąg). Jeśli karmiąca mama w czasie laktacji je dwa razy dziennie porcję ryb, dziecko dostaje wystarczającą ilość omega-3. Jedz:
  • ryby morskie (ugotowane lub pieczone) – 2-3 razy w tygodniu

Zobacz też: Produkty niepolecane karmiącej mamie: interaktywny talerz
 
Doładuj
Przeładuj