GRY
 
 

Zdrowa dieta karmiącej mamy

Co jeść, gdy karmisz piersią? Dieta karmiącej mamy nie jest trudna ani skomplikowana. Musi być smaczna i zdrowa. Wtedy smaczne i zdrowe będzie też twoje mleko dla dziecka!

Kiedy byłaś w ciąży, potrzebowałaś dodatkowo około 300 kcal na dobę. Teraz, gdy karmisz dziecko piersią, zapotrzebowanie na kalorie jeszcze wzrasta. Powinnaś jeść dziennie o 300-340 kcal więcej niż w czasie ciąży.

Gdy dziecko dostaje już pokarmy uzupełniające w okresie rozszerzania diety niemowlęcia, możesz jeść o 100 kcal mniej.
Oczywiście, te wskazówki są tylko orientacyjne: wszystko zależy od twojego apetytu.
 

Jeśli karmisz piersią, nie odchudzaj się

Komponując jadłospis, weź pod uwagę nie tylko to, ile kalorii potrawa zawiera, ale też co dobrego (lub złego) przeniknie z niej do twojego pokarmu. 
  • Gdy karmisz dziecko piersią, nie odchudzaj się. W tkance tłuszczowej kumulują się szkodliwe substancje z pożywienia, np. metale ciężkie, pestycydy oraz izomery trans. Jeśli tracisz na wadze zbyt gwałtownie, uwalniają się one z zapasów tłuszczu zgromadzonych w czasie ciąży i przedostają do krwi, a następnie do pokarmu.
  • Gdy karmisz piersią, wrócisz do figury sprzed ciąży, a nawet będziesz jeszcze szczuplejsza! Zrezygnuj ze słodyczy (szczególnie z gotowych ciasteczek – zawierają szkodliwe tłuszcze cukiernicze). Twoja dieta powinna być bogata i różnorodna, by dziecko otrzymało wszystkie potrzebne mu do zdrowego rozwoju składniki.
Redakcja poleca: Urodziłaś dziecko, nie rezygnuj z kwasu foliowego
Kwas foliowy najlepiej zacząć łykać przed planowaną ciążą. A kiedy skończyć jego przyjmowanie? Przed porodem, tuż po? Sprawdzamy, jak długo i do czego twój organizm będzie potrzebował tej witaminy.

Co jeść, gdy karmisz piersią: ważne zalecenia

  • 4-5 razy dziennie jedz produkty zbożowe (chleb, najlepiej pełnoziarnisty, ryż, kasze, makaron, ziemniaki),
  • 3-4 razy dziennie sięgaj po owoce i warzywa (najlepiej jak najbardziej różnorodne),
  • 2 razy dziennie jedz produkty nabiałowe (mleko, jogurty, kefiry, sery),
  • 1-2 dziennie jedz mięso (najlepiej chude),
  • 2-3 razy w tygodniu jedz ryby (szczególnie morskie),
  • 3-4 razy w tygodniu jedz jajka.
  • Wypijaj około 2-2,5 litra płynów dziennie, najlepiej niegazowaną niskozmineralizowaną wodę, soki owocowo-warzywne, owocowe herbatki, mleko (około dwóch szklanek).

Mleko, kefiry, jogurty i sery podczas karmienia piersią

Jeśli nie masz alergii na mleko krowie, pij mleko. Jedz też jogurty, zsiadłe mleko, kefiry. Zawierają dobre bakterie kwasu mlekowego (probiotyki), są łatwiej strawne, rzadziej wywołują alergie niż słodkie mleko. Nie pij tych napojów w nadmiarze – to nieprawda, że dzięki nim będziesz miała więcej pokarmu.
Jeśli dziecko ma biegunki lub wysypki po spożywanych przez ciebie pokarmach mlecznych, w porozumieniu z lekarzem wyeliminuj je z diety. Być może dziecko ma alergię na mleko krowie. Zamiast mleka krowiego możesz pić Nutramigen lub Bebilon pepti. Zapytaj, czy nie powinnaś przyjmować preparatów wapnia.
Doładuj
Przeładuj