Jaką kawę może pić mama karmiąca piersią?

Niektóre mamy w ogóle odmawiają sobie czarnej kawy podczas karmienia piersią. Inne piją jej mniej niż wcześniej. Zobacz, jak jest naprawdę i czy można czy nie można. A jeśli tak, to ile?
Aleksandra Sobieraj
Kawa a karmienie piersią
fot. Fotolia
Niektóre mamy nie zdają sobie sprawy z tego, że nie mogą pić kawy w dowolnej ilości, jeśli karmią piersią. Niewielka ilość kofeiny nie zaszkodzi dziecku. Dwie filiżanki niezbyt mocnej, doprawionej mlekiem kawy dziennie nie powinny stanowić problemu dla dziecka, jednak nadużywanie kawy podczas karmienia może być niekorzystne dla maluszka.

Wszytko przez kofeinę

Warto wiedzieć, że kofeinę zawiera nie tylko kawa, ale także herbata (w tym przypadku ta substancja ta nazywa się teiną) oraz napoje gazowane typu cola, pepsi. Nieco kofeiny jest też w czekoladzie, natomiast sporo w napojach energetyzujących (ale z nich zrezygnuj w ogóle). Trzeba wiedzieć, że kofeina w pewnym stopniu przenika do pokarmu, jednak wcale nie w tak dużych ilościach, jak uważano kiedyś. Kofeina działa pobudzająco, co może też wpływać pośrednio na dziecko, które karmisz piersią (jeśli pijesz zbyt dużo kawy). Objawy tego to:
  •     pobudzenie u dziecka, niepokój,
  •     kolki,
  •     problemy ze snem.

Co więcej w czasie karmienia piersią jesteś narażona na niedobory niektórych składników mineralnych, więc nie warto pogarszać sprawy piciem zbyt dużej ilości kawy, gdyż:
  • wypłukuje z organizmu witaminy z grupy B i witaminę C,
  • utrudnia przyswajanie wapnia, potasu, cynku,
  • podnosi ciśnienie krwi.
Kawę lepiej zastąpić wodą mineralną, sokiem, owocową herbatką.
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.

Ile kawy może wypić kobieta karmiąca?

Jeśli nie możesz żyć bez kawy, jedna, maksymalnie dwie niezbyt mocne kawy dziennie (najlepiej z mlekiem) muszą ci wystarczyć (podobnie jest zresztą z herbatą). Przeliczając to - dopuszczalna ilość kofeiny w diecie karmiącej mamy to ok. 300 mg na dzień. 

Do pokarmu kobiecego przedostaje się ok. 1 proc. kofeiny, którą ma w organizmie karmiąca mama. Tyle samo dociera również do dziecka. A ponieważ organizm dziecka w pierwszych miesiącach życia nie potrafi jeszcze efektywnie pozbywać się kofeiny, to może ona wpływać na pobudzenie u niemowlaka.

Jaką kawę może pić, gdy się karmi piersią?

Karmiąca mama może pić zwykłą kawę, ale nie w nadmiarze - czyli nie więcej dwie dziennie, najlepiej z mlekiem. Pamiętaj, że różne kawy mogą mieć inną zawartość kofeiny. Alternatywą dla kawoszki może być kawa zbożowa lub bezkofeinowa.

Rodzaj kawy ilość kofeiny [mg]
kawa parzona (237 ml)
kawa rozpuszczalna (237 ml)
kawa bezkofeinowa (237)
espresso (30 ml)
latte, mocha (237 ml)
95-200
27-173
2-12
47-75
63-175

To może kawa bezkofeinowa?

Rozwiązaniem dylematu - karmienie piersią a kawa może być kawa bezkofeinowa. Jednak wbrew temu co sugeruje nazwa, kawa bez kofeiny – zawiera ją. Oczywiście jej ilość jest mniejsza i ściśle ograniczona przez przepisy prawne. Prawo Unii Europejskiej stanowi, że ilość kofeiny nie może w niej przekroczyć 0,1% (zielone ziarna) i 0,3% (kawa rozpuszczalna). Oznacza to, że w jednej filiżance takiej kawy znajduje się od 1 mg do 5 mg kofeiny. Oznacza to, że 5 filiżanek kawy bezkofeinowej może zawierać tyle samo pobudzacza co 2 filiżanki zwykłej małej czarnej.

Zbożowa kawa Inka a karmienie piersią

Jeśli dziecko jest zdrowe, możesz pić kawę zbożową w dowolnych ilościach, nawet kilka razy dziennie. Jeżeli jednak maluch jest alergikiem, lekarz zalecił ci specjalną dietę, taką kawę do swojej diety powinnaś wprowadzać ostrożnie najlepiej po konsulatacji. Kawa zbożową (wciąż popularnie nazywaną Inką, choć na rynku dostępne są inne kawy tego typu) produkuje się z palonych ziaren żyta, pszenicy (także z orkiszu) lub jęczmienia, a niekiedy także z korzenia mniszka, buraka cukrowego lub cykorii. Ma mnóstwo wartości odżywczych – ponieważ jest prażona z ziaren zbóż zawiera: Oprócz tego, że korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową, to jeszcze, jeśli podajesz ją z mlekiem, poprawia wchłanianie wapnia z mleka. Warto jednak wiedzieć, że ma wysoki indeks glikemiczny. Na jej spożywanie powinni więc uważać przede wszystkim cukrzycy. Poza tym, kawa zbożowa jest zazwyczaj produktem zawierającym gluten, stąd unikać muszą jej osoby cierpiące na celiakię.

Na rynku dostępnych jest wiele kaw zbożowych. Różnią się między sobą tak surowcem, z którego zostały wyprodukowane, jak i formą. Wyróżnia się:
  • rozpuszczalne instant (np. Inka, Caro, Grande, Celinka)
  • granulowane (np. Poranna)
  • ekspresowe w torebkach (np. Anatol)
  • sypane (np. Kujawianka, Żołędziówka);

Różnią się także składem:
  • Anatol: cykoria, żyto;
  • Breakfast: jęczmień, żyto;
  • Caro: jęczmień, słód jęczmienny, cykoria, żyto;
  • Celinka: jęczmień, żyto, pszenica;
  • Cykoria: prażona cykoria, żyto, buraki cukrowe;
  • Inka: jęczmień, żyto, cykoria, buraki cukrowe;
  • Kujawianka: jęczmień, żyto, cykoria, buraki cukrowe;
  • Poranna: ekstrakt z jęczmienia i żyta;
  • Żołędziówka: prażone żołędzie (98%), kardamon, imbir, cynamon, goździki.
 

Jak przyrządzić kawę zbożową? Możesz przygotować kawę zbożową z dodatkiem cynamonu, imbiru, wanilii lub anyżku, na ciepło lub zimno, samą lub z mlekiem. W przypadku kawy rozpuszczalnej sprawdź skład – może mieć dodatek cukru lub innych substancji słodzących.

 

Ocena (3 oceny)

5.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Wypróbuj również inne talerze:

Wakacje z niemowlakiem