GRY
 
 

Jaja w dietach leczniczych i odchudzających (video)

Jaja – ze względu na swoje wartości odżywcze – powinny być stałym składnikiem codziennej diety zwłaszcza wegetarian, dzieci, kobiet w ciąży, sportowców i rekonwalescentów. Powinny je też włączyć do jadłospisu osoby, którym zależy na redukcji masy ciała oraz osoby chore na dnę moczanową.

jajka, jajko, jaja, jajo
fot. Fotolia

Dieta bogatobiałkowa

W diecie bogatobiałkowej stosowanej w rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych, po ciężkich oparzeniach, w chorobach z gorączką oraz przy ogólnym wyniszczeniu organizmu jaja zalecane są z uwagi na ich wzorcowy skład aminokwasowy oraz bardzo dobrą przyswajalność wszystkich zawartych tu składników.
Redakcja poleca: Czy dieta kobiet i mężczyzn powinna się różnić?
Sprawdź, jakich związków odżywczych potrzebują kobiety, a jakich mężczyźni.

Dieta odchudzająca

W diecie redukującej masę ciała, potocznie zwanej dietą odchudzającą, wykorzystuje się efekt zwiększania przez jaja poziomu cholecystokininy, która powoduje wolniejsze opróżnianie żołądka i stabilizację cukru we krwi, co w efekcie zwiększa uczucie sytości, a powoduje niechęć zjadania pożywienia wysokoenergetycznego.

Zobacz także: Jajka – co się w nich kryje i dlaczego są tak ważne w naszej diecie? (film)

Dieta niskopurynowa

U osób chorych na dnę moczanową podstawową zasadą jest znaczne ograniczenie mięsa i ryb w celu zmniejszenia spożycia puryn, co wiąże się niestety również ze zmniejszeniem ilości wysokowartościowego białka. Jaja natomiast są drugim, obok mleka, produktem wysokobiałkowym pochodzenia zwierzęcego, którego nie ma powodu ograniczać w przypadku dny moczanowej, ponieważ zawierają śladowe ilości związków purynowych.
schemat żywienia niemowląt, rozszerzanie diety niemowlaka, karmienie niemowlaka

Dlaczego warto jeść jaja?

  • Jaja stanowią znakomite źródło większości składników odżywczych.
  • Są wyjątkowym uzupełnieniem diety w najlepiej przyswajalne białko, szczególnie dla rekonwalescentów o zwiększonym zapotrzebowaniu, dla odchudzających się, wegetarian, kobiet w ciąży i w przypadku dny moczanowej.
  • Są jednym z niewielu źródeł pokarmowych witamin D, B12, luteiny, jodu i selenu.
  • Jaja powinny być stałym składnikiem racjonalnej diety zdrowego człowieka, który może bez obaw spożywać jedno jajo dziennie (siedem do dziesięciu jaj tygodniowo).
  • Ograniczenie spożycia jaja dotyczy jedynie osób chorych jednocześnie na cukrzycę i chorobę niedokrwienną serca oraz osób z alergią.
Posłuchaj, co na temat jaj w dietach odchudzających i leczniczych mówi dr hab. Małgorzata Drywień, z Katedry Żywienia Człowieka SGGW, ekspert Farmio.

Doładuj
Przeładuj