kobieta, ciąża, dieta w ciąży, jedzenie, kobieta w ciąży, mleko, słodycze
fot. Valua Vitaly - Fotolia.com

Dieta orkiszowa idealna dla kobiet w ciąży

Planujesz ciążę albo już jesteś w ciąży i zastanawiasz się, jaka dieta będzie służyła i tobie, i dziecku? Pomyśl o diecie orkiszowej, którą podobno od lat z powodzeniem stosuje Małgorzata Kożuchowska. Także teraz, gdy spodziewa się dziecka.
Dorota Kornacka
kobieta, ciąża, dieta w ciąży, jedzenie, kobieta w ciąży, mleko, słodycze
fot. Valua Vitaly - Fotolia.com
Dieta orkiszowa ma rosnące grono entuzjastów, także w Polsce. Jej zwolennicy twierdzą, że w optymalny sposób zaspokaja zapotrzebowanie organizmu człowieka na wysokowartościowe białko, węglowodany, wszystkie niezbędne składniki mineralne i witaminy. Dzięki temu przyszła mama nie musi obawiać się, że albo jej samej, albo jej dziecku zabraknie tego, co jest konieczne do prawidłowego rozwoju. Dobroczynne działanie diety orkiszowej na nasze zdrowie znajduje potwierdzenie w prowadzonych od połowy lat 80. XX w. badaniach naukowych. Dowodzą one, że menu bogate w orkisz ma mnóstwo zalet:
  • wzmacnia serce,
  • zapobiega miażdżycy,
  • reguluje poziom cukru we krwi (ważne zwłaszcza dla diabetyków!),
  • wspiera trawienie oraz zwiększa odporność.
A w dodatku nie tuczy i wspomaga odchudzanie.

Bogactwo zamknięte w ziarnie

Zbawienny wpływ orkiszu na nasz organizm odkryła – i opisała w przeżywającym dziś swój renesans dziele − żyjąca na przełomie XI i XII w. mniszka i mistyczka św. Hildegarda z Bingen, według której „orkisz daje moce mięśnie, zdrową krew, szczęśliwy umysł i pogodną duszę”. To dlatego uczyniła z niego podstawę opracowanej przez siebie diety.
Orkisz to bardzo popularna za jej czasów, a obecnie rzadko uprawiana − bo specyficzna i mało wydajna − odmiana pszenicy. Różni się od niej nie tylko budową, ale przede wszystkim właściwościami. Ziarno o charakterystycznym słodkawo-orzechowym smaku jest bogate w błonnik (pobudza perystaltykę jelit, poprawia metabolizm), nienasycone kwasy tłuszczowe (wspomagają pracę serca), witaminy z grupy B oraz składniki mineralne: żelazo (chroni przed anemią), potas (obniża ciśnienie krwi), cynk (zwiększa odporność organizmu), wapń (wzmacnia kości i zęby) oraz krzem (odpowiada za piękną skórę, zęby i włosy). Jakby tego było mało, orkisz zawiera rodanid, który doskonale wpływa na nasz system immunologiczny i ma udowodnione działanie antynowotworowe.
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Orkisz trzy razy dziennie

Zgodnie z zaleceniami św. Hildegardy produkty orkiszowe powinny stanowić podstawę każdego głównego posiłku, czyli śniadania, obiadu i kolacji. Nie obawiaj się jednak, że oznacza to monotonię – na rynku dostępne jest nie tylko pieczywo orkiszowe, ale również kasze, makarony, płatki, musli, otręby, a nawet syropy, kawa, ciasta i piwo orkiszowe. Nie brakuje też książek kucharskich z przepisami na potrawy z orkiszu. Mnóstwo pomysłów na ciekawe dania znajdziesz także w internecie. (Uwaga: na rynku dostępnych jest ok. 80 odmian orkiszu, ale tylko 5 z nich to czyste odmiany, bez domieszki pszenicy. I tylko one mają wszystkie właściwości lecznicze orkiszu).
Produktami w pełni wartościowymi i przyswajalnymi przez człowieka są – poza orkiszem – jedynie kasztany jadalne i koper włoski. Św. Hildegarda poleca też m.in. seler, fasolę, buraki, marchew, pietruszkę, cebulę, czosnek, jabłka, gruszki, czereśnie, wiście, maliny, porzeczki, owoce cytrusowe, migdały, daktyle, a do słodzenia – miód i cukier trzcinowy. Na przeciwległym biegunie znajdują się: por, truskawki, śliwki i brzoskwinie. Ich spożycie jest bezwzględnie zakazane. Niewskazane są również: wieprzowina, kiełbasy, węgorz, majonez i produkty konserwowe.
Uzupełnieniem diety orkiszowej są mleko i jego przetwory oraz mięso. Ale tylko uzupełnieniem, co oznacza, że należy spożywać je rzadziej i w mniejszych ilościach.  

Polecamy:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy