GRY
 
 

Prawdy i mity o diecie w ciąży

Czy w ciąży można pić kawę, jeść sery pleśniowe i cytrusy? Nasz specjalista pomaga obalić najczęstsze mity dotyczące diety w ciąży. Sprawdź, aby pozbyć się wątpliwości.

kobieta, ciąża, mama, odżywianie, owoce, miseczka

Ile powinnaś przybrać na wadze? Co możesz jeść, a czego unikać? Jak się odżywiać, by ominęły cię typowe ciążowe dolegliwości? Nasz specjalista, doc. dr hab. Ewa Dmoch-Gajzlerska, wyjaśnia najczęstsze wątpliwości przyszłych mam dotyczące odżywiania w ciąży. Tym samym obala mocno rozpowszechnione ciążowe mity o diecie w ciąży.
 

Kobieta w ciąży powinna jeść „za dwoje".

Mit. Tę obowiązującą przed laty zasadę zastąpiła inna: należy jeść nie „za dwoje", ale „dla dwojga". Masa ciała matki nie przekłada się na rozmiary płodu. Kobiety, które przytyły w ciąży 20 kg i więcej, często rodzą dzieci małe i chude. W zależności od budowy ciężarna powinna przybrać na wadze od 10 do 15 kg. Przekroczenie 15 kg albo tygodniowy przybór masy sięgający 3 kg to sygnał, że należy porozmawiać z lekarzem o swoim sposobie odżywiania. Może to również świadczyć o złej przemianie materii.

Czytaj też: Zdrowe menu dla dwojga
 
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Lepiej jeść często i mało niż spożywać trzy duże posiłki dziennie

Prawda. Jedzenie według zasady: mało i często, to doskonały sposób na uniknięcie wielu związanych z ciążą dolegliwości, takich jak zgaga, wzdęcia, zaparcia, odbijanie powietrza. Dlaczego tak się dzieje? Otóż w okresie ciąży, gdy powiększa się macica, inne narządy wewnętrzne nieco się przesuwają. Jelita wędrują ku górze, żołądek robi się mniejszy, zmienia się jego układ. Wiele towarzyszących ciąży nieprzyjemnych objawów to właśnie konsekwencja takich zmian. Jeśli kobieta nie zjada dużych posiłków, przewód pokarmowy lepiej sobie radzi z trawieniem.
 

Łykasz witaminy, nie musisz dbać o dietę 

Mit. Witaminy i składniki mineralne, nawet podawane w postaci tabletek, nie są przez każdy organizm przyswajane w jednakowym stopniu. Zależy to głównie od sposobu odżywiania. Jeśli ciężarna dba o zdrową dietę, jej organizm gładko przyjmuje zawartość tabletki i wchłania to, czego potrzebuje mama i dziecko. W przypadku niewłaściwego żywienia preparat jest źle tolerowany. Pojawiają się zaburzenia: nudności, wymioty, wzdęcia, zaparcia. „Nałożenie" tabletki na dolegliwości spowodowane niewłaściwym odżywianiem powoduje ich nasilenie.

Czytaj też: 7-dniowy jadłospis w ciąży


Ocena (1 ocena)

6.0
Więcej:
Doładuj
Przeładuj