GRY

Co jeść w ciąży, by dziecko nie miało alergii? Sprawdziliśmy!

Jeśli w waszej rodzinie ktoś ma alergię, jest większe ryzyko, że twoje dziecko też będzie ją miało. Jaką dietę stosować w ciąży, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka?
dieta w ciąży a alergia
fot. RF
Jeśli masz alergię (albo ma ją tata lub rodzeństwo dziecka, które ma się urodzić), jest większe ryzyko, że twoje dziecko też będzie na coś uczulone. Co jeść w ciąży, by zapobiec alergii u dziecka? 

Dieta w ciąży a ryzyko alergii u dziecka

Jeśli masz alergię pokarmową (np. na mleko krowie, ryby, orzechy), nie powinnaś jeść uczulającego pokarmu także wtedy, gdy jesteś w ciąży. Czy jednak warto stosować dietę, jeśli jesteś np. uczulona na pyłki lub roztocza? 
Dieta eliminacja polega na wykluczeniu z diety pokarmów, które najczęściej powodują uczulenie. Są to: mleko i jego przetwory, ryby, jajka, orzechy (zwłaszcza ziemne). Kiedyś taka dieta była polecana w ciąży w celu zmniejszenia ryzyka alergii u dziecka. Obecnie jednak lekarze nie zalecają stosowania diety eliminacyjnej profilaktycznie. 
Wykluczanie profilaktycznie alergizujących pokarmów nie zmniejsza ryzyka pojawienia się alergii u dziecka. Może natomiast spowodować pojawienie się niedoborów niektórych składników odżywczych, co jest niekorzystne dla ciebie i dziecka.
Redakcja poleca: Miasteczko Zmysłów 2018 r. Toruń – zobacz relację [WIDEO]
Zobacz, jak ciekawie rodzice z dziećmi w Toruniu spędzili czas w ramach naszej akcji Miasteczko Zmysłów! Obejrzyj wideo i dowiedz się jakie porady dała rodzicom psycholog Dorota Zawadzka.

Co jeść w ciąży, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka

Po bo, by zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka, twoja dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona.
 
Jedz codziennie:
  • produkty zbożowe (do 5 razy dziennie). Najlepsze są: gruboziarniste kasze (np. gryczana, jaglana, jęczmienna),
  • warzywa i owoce (3-4 razy dziennie),
  • produkty mleczne (2-3 razy dziennie). Jedz jogurty i kefiry: zawarte w nich probiotyki – dobre bakterie kwasu mlekowego - mogą zmniejszać ryzyko alergii u dziecka
  • mięso (raz dziennie). Najlepsze jest chude mięso.
1-2 razy w tygodniu jedz ryby w ciąży. Zawarte w rybach morskich oraz pstrągu kwasy tłuszczowe omega-3 mają cenne właściwości - m.in. mogą zapobiegać alergii.
 
Zespół naukowców z Uniwersytetu Aberdeen w Wielkiej Brytanii stwierdził, że zmniejszać ryzyko pojawiania się u dziecka alergii może:
  • cynk, obecny w mięsie,
  • prowitamina A (betakaroten), zawarta w warzywach i owocach
  • witamina D, zawarta w rybach
  • witamina E, zawarta w olejach roślinnych, orzechach i nasionach.

Czego nie jeść w ciąży, by nie zwiększać ryzyka alergii u dziecka

Nie jedz produktów wysoko przetworzonych, zawierających sztuczne dodatki: barwniki, konserwanty, środki zapachowe, wzmacniacze smaku, jak glutaminian sodu. Chociaż nie ma jednoznacznych badań potwierdzających, że sztuczne dodatki zwiększają ryzyko alergii u dziecka, mogą one sprzyjać alergii i powodować reakcje pseudoalergiczne (powodujące podobne objawy jak alergia).

Nie tylko dobra dieta zmniejsza ryzyko alergii u dziecka. Ważne jest też to, by w ciąży nie palić papierosów: palenie w ciąży zwiększa ryzyko alergii u dziecka. Dym tytoniowy powoduje, że płuca płodu nie mogą prawidłowo się rozwijać.

Ocena (2 oceny)

5.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu