dziecko wegetarianin
fot. AdobeStock

Co zrobić, gdy twój maluch chce być wegetarianinem?

- Nie będę jadł mięsa, bo to jest zabijanie zwierząt - powiedział 4-latek do mamy. Co zrobić, kiedy twoje dziecko uważa jedzenie mięsa za morderstwo? Zobacz, jak żyć z małym wegetarianinem?
Agnieszka Majchrzak
dziecko wegetarianin
fot. AdobeStock
Wbrew obiegowym opiniom wegetarianinem można być już od małego. Maluchy na wegetariańskiej diecie są mniej zagrożone ryzykiem nadwagi i otyłości oraz cukrzycy typu 2 i chorobami serca. Ważne, aby w ich diecie nie zabrakło odpowiedniej ilości wapnia, białka i kwasów nienasyconych omega-3.

Jedzenie mięsa jak morderstwo

Syn Amerykanki Rachel Gunther, Elias, postanowił zostać wegetarianinem w wieku 4 lat, kiedy uświadomił sobie, że zwierzęta zabija się dla mięsa. Był głęboko zaniepokojony, że jego młodszy brat, Theo, nadal je jadł. "To był trudny moment dla nas, rodziców" - powiedziała Gunther.

Mama wytłumaczyła starszemu synkowi, że musi szanować brata. "Elias, musisz zrozumieć, jak twoje działania wpływają na Theo i vice versa" – powiedziała. Ostatecznie Elias, po kilku latach został weganinem, a jego młodszy brat zrezygnował ze swojej ukochanej pizzy pepperoni i dokonał wyboru, aby stać się wegetarianinem, podobnie jak reszta rodziny.
Redakcja poleca: Jakich składników odżywczych potrzebujemy w codziennej diecie?
Posłuchaj, jakie badania trzeba wykonać, by dowiedzieć się jakich składników odżywczych potrzebuje nasz organizm.

Zapytaj, dlaczego dziecko nie chce jeść mięsa

To nie rzadka sytuacja, że kiedy dzieci dowiadują się, iż zwierzęta są zabijane dla mięsa, postanawiają nie jeść go więcej. Uważają, że jego jedzenie byłoby swoistym morderstwem na czworonogach. Według sondażu Harris Poll z 2014 roku, w Stanach Zjednoczonych istnieje około 2 milionów wegetarian w wieku 8 do 18 lat, co stanowi 4 procent tej grupy wiekowej.

Kiedy dziecko postanawia zostać wegetarianinem, rodzice powinni najpierw sprawdzić, co stoi za taką decyzję. "Szanuj ich wybór. Podejdź do niej bez osądu, ale bądź ciekawy, co do racjonalności"- radzi rzeczniczka Akademii Dietetyki i Żywienia Caroline West Passerrello, organizacji zajmującej się żywnością i żywieniem. Psycholog kliniczny Rachel Goldman podkreśla, jak ważne jest, aby wykluczyć, że dziecko chce schudnąć dzięki diecie wegetariańskiej.
  [content:0_14215,,0_7179,2_1296,1_4165:GALGallery]

Dyrektor ds. Edukacji żywieniowej dla Komitetu Lekarskiego ds. Odpowiedzialnej Medycyny Susan Levin powiedziała, że wegetariańskie dzieci i nastolatki są mniej zagrożone niż ich niewegetariańscy rówieśnicy nadwagą, otyłością, cukrzycą typu 2 i chorobami serca.

Białka pod dostatkiem, ale zadbaj o żelazo

Amerykańska Akademia Pediatrii podkreśla, że dziecko może uzyskać wszystkie niezbędne składniki odżywcze w diecie wegetariańskiej z takich pokarmów jak: zboża, soja, warzywa, owoce i orzechy.

Zaleca jednak, aby rodzice skonsultowali się z wyszkolonym dietetykiem, aby uzyskać indywidualną ocenę i zalecenia dotyczące żywienia dziecka. Trzeba pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne potrzeby żywieniowe zależne m.in. od masy urodzeniowej oraz tempa rozwoju i na tej podstawie ustala się niezbędną ilość poszczególnych składników odżywczych.

Jednym z największych mitów na temat diety wegetariańskich jest brak wystarczającej ilości białka. "Przeciętnie większość dzieci spożywa o wiele więcej białka, niż potrzebują" - mówi Susan Levin. Według National Academy of Medicine osoby w wieku od 9 do 13 lat potrzebują 34 g białka dziennie. Kubek tofu zawiera 7 gramów, a filiżanka gotowanej fasoli ma 15 gramów, podobnie jak filiżanka mleka sojowego. Tylko łyżka masła orzechowego zawiera około 4 gramów.

Rodzice muszą być czujni, aby zapewnić wegetariańskim dzieciom jednego niezbędnego składnika odżywczego: żelaza. Jest ono o wiele łatwiej absorbowane ze źródeł zwierzęcych niż roślin. Wegetarianie znajdą żelazo w szpinaku i produktach pełnoziarnistych. Aby lepiej je przyswoić, warto podawać dziecku żelazo w połączeniu z witaminą C, poprzez wyciśnięcie cytryny lub pomarańczy na sałacie, lub dodawanie owoców cytrusowych do koktajli.

Jak gotować dla małego wegetarianina?

A co kiedy dziecko nie chce jeść mięsa, ale reszta rodziny nadal chce być mięsożerna? Na początku warto rozważyć, które posiłki twoja rodzina już lubi, a które są także wegetariańskie. Mogą to być np. różnego rodzaju makarony.

Po drugie, zastanów się nad daniami, które można łatwo dostosować do potrzeb jedzących mięso i wegetarian. Zupy można przyrządzić z warzyw zamiast z kurczaka. Także makarony można podać z mięsem lub bez niego. Po trzecie, warto trzymać w zamrażarce np. vega burgery na wypadek, gdyby nie udało się dania przystosować dla wegetarian.

Przygotowywanie wegetariańskiego posiłku to dobry moment, aby zaangażować dzieci w gotowanie - dajesz im prawo do własnego wyboru, a przy tym dzieci uczą się przyrządzać sobie posiłki według własnych potrzeb. Czy Wasze dzieci są na diecie wegetariańskiej? Napiszcie w komentarzach.

Źródło: nytimes.com

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy