Półkolonie w ms2
1.07 – 31.08.2012r., Oto panaceum na wakacje w mieście: zajęcia warsztatowe dla dzieci w ms2.
- Muzeum Sztuki w Łodzi
Wystarczy skrzyknąć koleżanki z klatki schodowej, kolegów z podwórka, kuzynów przez telefon, znajomych z naszej-klasy – można przyjść z mamą, dziadkiem, starszą siostrą, kolonijnym opiekunem (grupa 5-25 osób). Proste, prawda?
W Muzeum Sztuki ani nie doskwiera upał, ani deszcz się nie naprzykrza. Mali „półkoloniści” mogą wybierać z bogatej oferty działań warsztatowych Działu Edukacji: jeśli tylko chcą rzeźbić w glinie, konstruować struktury z drutów, stemplować przy pomocy warzyw, lepić litery na ścianie, sypać mąką i makaronem dookoła - i robić tysiące innych rzeczy, na które w domu niekoniecznie jest miejsce. Wtedy, kiedy chcą.
Jakie uciechy zaplanowaliśmy?
Dla dzieci od lat 4 do 10:
Chimeryczna hybryda
Artyści często zestawiają rzeczy na pierwszy rzut oka zupełnie do siebie niepasujące. W efekcie otrzymują zaskakujące połączenia: manekinokokony (Thomas Hirschhorn), indykopsy (Stanisław Ignacy Witkiewicz), łodziowieloryby (Krzysztof Bednarski) i inne Chimeryczne Hybrydy. Barbara Kaczorowska zaprasza do odwiedzenia ekspozycji Muzeum Sztuki tropem tych dziwnych istot. A potem do... wykonania własnej humorzastej, dąsającej się, despotycznej, strzelającej focha, Chimerycznej Hybrydy.
Senna kraina, czyli co się komu przyśniło
Co się komu śni? Jakie sny zostają w pamięci? O jakich chcielibyśmy zapomnieć? Niezwykły świat marzeń sennych będzie kluczem do interpretacji obrazów – bo dla artystów oprócz rzeczywistości, która ich otacza, ważnym źródłem inspiracji może być ich świat wewnętrzny. Czy Max Ernst śnił o dziwnym lesie? Czy Witkacy marzył o tajemniczych zwierzętach? Skąd na płótnie Františka Janouška wziął się niezwykły dworzec wraz z zawiadowcą? Albo pomysł instalacji Mariusza Kruka, w której stół przestaje być stołem, krzesła nie służą do siedzenia, a filiżanki unoszą się na ogrodowych tyczkach?
Rozmowa o marzeniach sennych będzie także pretekstem do poznania nowej techniki artystycznej - suchych pasteli. Pastele pozwalają oddać senną miękkość – można je rozmazać wiszerami. Żeby jednak nie rozmazywały się bez końca, efekt utrwala się fiksatywą.
Poszukiwacze zaginionych opowieści
Dzieło sztuki zatrzymuje chwilę – wydarzenia, emocje, wspomnienia, doświadczenie artysty. Co mogło wydarzyć się przedtem? Co mogło wydarzyć się później? Każde dzieło sztuki kryje w sobie różne opowieści. Młodzi interpretatorzy wezmą na warsztat „Mody Dick” Krzysztofa Bednarskiego, „Pamiątkę I Komunii Świętej” Mirosława Bałki, „Najprzystojniejszego bohatera kosmosu i Mr Shepard” Dereka Bosiera i „Bez tytułu” Leona Tarasewicza. Na szczęście nie będą musieli pisać uczonych rozprawek. Dzieło z Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku stanie się kadrem historyjki. Może nawet przemówi w komiksowym "dymku"?
Dla dzieci w wieku 10+ (także dla dorosłych):
wyKasz się
Czy dzieło istnieje samo w sobie, czy może sens jego istnieniu nadaje odbiorca – interpretator? I czy analizą dzieła sztuki zawsze musi być wygłoszony wykład lub odczytany referat? Dział Edukacji Muzeum Sztuki zapewnia, że nie. Obcowanie ze sztuką nie musi mieć charakteru trójdzielnej rozprawki ze wstępem, rozwinięciem i zakończeniem. Chyba, że jako wstęp posłuży nam bałaganienie papierem, rozwinięciem będzie eskalacja bałaganu, a zakończeniem – tytułowanie tegoż bez użycia słownika terminów plastycznych.
Zapraszamy na warsztaty WyKasz się, które pozwolą obejrzeć galerię sztuki XX i XXI wieku i stworzą okazję do indywidualnej interpretacji wybranych obrazów, rzeźb, instalacji językiem działania plastycznego. Warsztaty będą dotyczyć jednego z trzech tematów: czasu – podróży – dźwięku.
Cennik:
100 zł od grupy + bilet wstępu do muzeum (dzieci do lat 7 bilet bezpłatny, dzieci w wieku szkolnym 3 zł, dorośli 5 zł).
ms2|Ogrodowa 19