Szerokie zainteresowania renesansowego artysty stanowią inspirację dla działań twórczych na warsztatach. Leonardo da Vinci był muzykiem, pisarzem, malarzem, badaczem, architektem. Studiował anatomię, botanikę, matematykę, optykę i mechanikę. Pracował naukowo, zbierając materiały do traktatu o pierwotnych siłach natury, obejmującego całą kosmologię. Podczas zajęć dzieci nie tylko poznają wspaniałą, twórczą osobowość oraz dzieła Leonarda da Vinci, ale również przyglądają się epoce, w której żył i tworzył, a przede wszystkim, wzorem rozległych zainteresowań patrona warsztatów, będą próbowały swoich sił w różnych dziedzinach sztuki. Celem warsztatów jest stworzenie dzieciom warunków do własnych eksperymentów, zarówno w sztuce, jak i w nauce, odkrywanie fascynujących zjawisk. Każda edycja projektu składa się z kilkunastu warsztatów prowadzonych przez osoby ze świata sztuki i mediów oraz z koncertu finałowego.
Kuratorem projektu jest Agata Felikszewska-Igiel.

Reklama

Każdego dnia zajęcia odbywać będą się trzykrotnie: o godz. 9.00, 11.30 i 16.00.

Cykl spotkań zakończymy finałem dla uczestników warsztatów w piątek 27 lipca, o godz. 10.00.
www.facebook.com/CentrumSztukiDziecka

PROGRAM
18.07.2012 (środa) „Jak brzmi świat?” / Dawid Dąbrowski
Dźwięk jest wszędzie a absolutna cisza nie jest dla nas dostępna. Czy każdy przedmiot może być instrumentem? Tak – nawet okno, podłoga, stół. Rozważania nad dźwiękiem doprowadziły do powstania wielu ciekawych wynalazków. Leonardo da Vinci jako jeden z pierwszych zaobserwował, że dźwięk rozprzestrzenia się w postaci fal. My też spróbujemy dokonać małych/wielkich odkryć. Warsztaty pozwolą dzieciom znaleźć dźwięki w przedmiotach, które wydają się nam nieme.

19.07.2012 (czwartek) „Portret renesansowy” / Grzegorz Godawa
Uczestnicy usłyszą o epoce i artyście, o Leonardo jako rysowniku i malarzu. Ta część artystycznej działalności Leonarda da Vinci będzie nas najbardziej interesować. Dzieci w kilkuosobowych grupach będą pracowały w technice kolażu. Na dużym formacie otrzymają motyw - fragment obrazu Leonarda "dama z gronostajem" z wcześniej narysowanym konturem portretu damy. Wycinane, wydzierane kolorowe gazety, posłużą do komponowania dzisiejszego, współczesnego portretu. Powstanie, więc kilka różnych prac, ale na podstawie jednego wiodącego motywu.

Zobacz także

20.07.2012 (piątek) „Ceramiczne studio Leonarda” / Katarzyna Poniecka
Każdy artysta ma swoje miejsce pracy – pracownię... A jak wyglądała pracownia wielkiego Leonarda? Uczestnicy zbudują w grupach albo samodzielnie, łącząc wymyślone elementy studio Leonarda. Może powstać jakaś dziwaczna, fantazyjna budowla albo pomniejsze budynki, które później możemy połączyć. Prace będziemy wykonywać z płatów, wałkowanych plastrów gliny a następnie je łączyć.

23.07.2012 (poniedziałek) „Latanie” / Dorota Terlecka
Leonardo obserwując przyrodę zastanawiał się czy człowiekowi uda się wzbić w powietrze. Teraz my sprawdzimy, co może sprawić, że przezwyciężymy siły grawitacji. Na warsztatach dzieci będą próbowały różnorodnego zastosowań skrzydeł. Sprawdzą, co jest skuteczniejszym sposobem aby utrzymać się w powietrzu.

24.07.2012 (wtorek) „Pływanie” / Tomasz Sokolski
Obserwując przyrodę opanowaliśmy różnorodne style pływania. Leonardo zastanawiał się, co może sprawić, że będziemy mogli poruszać się szybko po wodzie, aby ujarzmić ten wielki żywioł. My jako mali leonardowicze spróbujemy poszukać odpowiedzi i skonstruować pływające maszyny. Na warsztatach dzieci poznają różnorodne rodzaje napędów wodnych. Dowiedzą się co ma wspólnego łódź podwodna z balonem. Sprawdzą, jaki rodzaj napędu pozwoli na szybsze poruszanie się po wodzie.

25.07.2012 (środa) „Alchemia farb Leonarda” / Katarzyna Bielicka
Gdzie Leonardo kupował farby do malowania swoich obrazów? Nie kupował, jako człowiek nietuzinkowy robił je sam. Produkcja farb jest niczym alchemia. Farby, którymi malował Leonardo da Vinci powstawały z naturalnych składników: roślin, kory, ziemi i minerałów, które mielono i rozcierano na proszek. Leonardo eksperymentował z różnymi mieszankami, dodając np. zmiażdżone nasiona gorczycy. Jako składniki podstawowe używał oleju lnianego lub oleju z orzecha włoskiego. W trakcie warsztatów dzieci staną się kompozytorami barw, wytwarzając farby z jagód, płatków kwiatów, szpinaku i innych naturalnych składników. Autorskimi farbami dzieci będą mogły stworzyć własne niepowtarzalne dzieła, które zadziwią nie tylko widokiem a także zapachem i smakiem.

26.078.2012 (czwartek) „W całym lesie niesie się” / Zespół Old Time Radio: Tomasz Garstkowiak, Magdalena Szkudlarek, Piotr Salewski
To spotkanie rozpoczniemy od wspólnego słuchania i rozpoznawania dźwięków otoczenia: gdzie jesteśmy? Co się dzieje? Co to takiego? Co słyszymy? Wspólnie opracujemy aranżację do 2 piosenek z płyty „Stare radyjko gra dla dzieci”: Podzielimy się na role, wspólnie będziemy pracować nad akompaniamentem wokalnym i instrumentalnym z wykorzystaniem rozmaitych instrumentów akustycznych, perkusyjnych oraz przedmiotów codziennego użytku. Razem opracujemy koncepcję udźwiękowienia słuchowiska „W całym lesie niesie się”. Spróbujemy stworzyć przestrzeń dźwiękową lasu (poranek, burza, wieczór).

27.07.2012 (piątek) SPOTKANIE FINAŁOWE DLA UCZESTNIKÓW WARSZTATÓW
W czasie finału nagrodzimy dzieci, które zostały artystami renesansowymi i przygotowały co najmniej pięć prac- artystycznych zadań domowych, posłuchamy też koncertu zespołu Old Time Radio, który zaprosi dzieci do wspólnego muzykowania.

Reklama

Organizator: Centrum sztuki Dziecka w Poznaniu / www.csdpoznan.pl
Data: 18-27 lipca 2012 Godziny: 9.00, 11.30, 16.00
Czas trwania jednego warsztatu: 2 h
Miejsce: CK Zamek, II piętro, sala 213,
Wiek uczestnika: 7-11 lat
Wstęp: 10 zł za każdy warsztat, bilety dostępne od 9 lipca w kasie CK Zamek (kasa czynna codziennie w godz. 10.00-18.00)
Kontakt: Agata Felikszewska-Igiel, aigiel@csdpoznan.pl, tel. 61 64 64 475

Reklama
Reklama
Reklama