19183748.jpg

5 powodów złego samopoczucia w ciąży

Ciąża to wielka zmiana dla twojego organizmu, której skutkiem są różne dolegliwości. Nie musisz im się biernie poddawać i cierpieć. Wypróbuj nasze sposoby.
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik
19183748.jpg
Podczas ciąży twój organizm przechodzi niesamowitą metamorfozę, której skutkiem są różne dolegliwości. Nie musisz się nimi martwić – są typowe dla kobiet w twoim stanie. Z wieloma problemami trawiennymi poradzisz sobie, zmieniając nieco dietę lub tryb życia.
 

1. Nudności

Najczęściej pojawiają się między 4-6. tygodniem ciąży, choć niektóre z nas odczuwają je już nawet kilka dni po zapłodnieniu. Na szczęście koniec pierwszego trymestru to także koniec nudności. Niestety, jest też zła wiadomość – bywa i tak, że trwają aż do końca ciąży. Nazwa "poranne nudności" jest myląca. Owszem, najczęściej doskwierają o tej porze dnia, ale równie dobrze mogą zacząć się w południe lub wieczorem.
Aby je zmniejszyć:
 

  • nie wstawaj za szybko, tuż po obudzeniu się;
  • zanim się podniesiesz z łóżka, zjedz pierwszy posiłek, np. kilka krakersów, niesłodkich herbatników lub ciasteczek imbirowych, banana – to dobre źródło węglowodanów i potasu, którego w ciąży potrzebujesz więcej, kromkę razowego chleba z dżemem lub miodem – to porcja energii, a poza tym szybko przyswajany miód łagodzi poranne nudności;
  • pamiętaj o przekąskach, jedz często, ale małe posiłki;
  • zrezygnuj ze słodyczy, potraw tłustych i smażonych. Możesz wypróbować dania z naszego 7-dniowego jadłospisu dla kobiet w ciąży.

Pamiętaj: Pośpiech i nerwowa atmosfera zwiększają nudności. Jeżeli pracujesz zawodowo, budź się wystarczająco wcześnie, żebyś miała czas na powitanie dnia w wolniejszym tempie. Nie stosuj środków przeciwwymiotnych bez porozumienia z lekarzem.
 
Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

2. Zgaga

To zresztą chyba najczęstsza, oprócz porannych nudności, dolegliwość przyszłych mam. Niestety, istnieje ryzyko, że będzie ci doskwierać aż do porodu. Pod wpływem wydzielanego w czasie ciąży hormonu (progesteronu) rozluźnia się bowiem mięsień okrężny zamykający ujście przełyku do żołądka. Przez tę niedomkniętą szparę przedostaje się kwaśna, częściowo strawiona treść żołądka, która wywołuje bolesne pieczenie w przełyku.
W drugiej połowie ciąży zgaga dokucza jeszcze bardziej, bo rosnąca macica silniej uciska żołądek i "wypycha" trawione jedzenie.
Ale jest na nią sposób:
 
  • nie jedz dużo naraz, lepiej robić to częściej;
  • unikaj ostrych przypraw i tłustych potraw;
  • nie kładź się z pełnym żołądkiem, a pod głowę podłóż dodatkową poduszkę. Pozycja do snu dla ciężarnej ma bardzo duże znaczenie także dla dobrego samopoczucia dziecka.

Pamiętaj: Jeśli zgaga bardzo ci dokucza, wypróbuj (oczywiście za zgodą lekarza) środki neutralizujące kwaśną treść, np. Rennie. Są bezpieczne i dla ciebie, i dla dziecka.


3. Zaparcia

Nasilają się zwłaszcza na początku ciąży, bo zmiany hormonalne osłabiają pracę jelit. Są bardziej dokuczliwe, gdy przyjmujesz żelazo. Poza tym w ciąży wydłuża się proces trawienia, co utrudnia usuwanie gazów, często powoduje zatwardzenia w ciąży. Co ci pomoże? Odpowiednia dieta.
A więc:
 
  • kupuj produkty bogate w błonnik. Twoja dzienna błonnikowa dawka to co najmniej 20 g – tyle jest go w jednym kilogramie owoców lub warzyw. Jedz więc chleb pełnoziarnisty, musli z mlekiem i otrębami pszennymi, maliny (to jedno z najlepszych źródeł błonnika, mają też dużo witaminy C i kwasu foliowego);
  • dużo pij, 8–10 szklanek płynów na dobę. Pierwszą szklankę wypij na czczo;
  • unikaj mocnej herbaty oraz czekolady;
  • wypróbuj domowe "leki": rodzynki, suszone śliwki, morele, figi, siemię lniane, maślankę, wypicie na czczo szklanki ciepłej wody, zjedzenie przed snem jabłka.

Pamiętaj: Brak ruchu oraz stres nasilają dolegliwości – spaceruj, gimnastykuj się, zmień styl życia na bardziej aktywny, a to skutecznie złagodzi objawy. (Zobacz też: Jaki sport dla przyszłej mamy). Nie wolno ci na własną rękę stosować środków przeczyszczających!



4. Wzdęcia i bóle brzucha

Wzdęcia to skutek rozluźniającego działania progesteronu i ucisku macicy na jelita.
Aby poczuć się lepiej:
 
  • wyeliminuj z menu potrawy wzdymające, np. fasolę, kapustę, cebulę;
  • jedz bez pośpiechu i jak najdokładniej żuj.
Pamiętaj: W prawidłowo przebiegającej ciąży bóle brzucha nie powinny występować. Musisz jednak wiedzieć, że przez cały ten okres możesz odczuwać skurcze macicy. Jeżeli nie towarzyszy im ból, występują sporadycznie, nie nasilają się, to wszystko jest w porządku. Położnicy twierdzą, że to ćwiczenia przygotowujące macicę do porodu, czyli skurcze przepowiadające. W sytuacji odwrotnej (pojawienia się bólu, nasilania się i przedłużania skurczów) skontaktuj się z lekarzem.
 

5. Hemoroidy

Są to guzki – poszerzenia żył otaczających odbyt. Powodują piekący ból przy wypróżnieniach. "Lubią" ciążę, bo macica uciska żyły i utrudnia odpływ krwi z dolnej połowy ciała. Co możesz zrobić? Unikaj zatwardzeń.
A zatem:
  • zadbaj o dietę,
  • regularnie odwiedzaj toaletę – to ważne.
Pamiętaj: Lekarz może przepisać ci czopki i maści, które łagodzą pieczenie.
 

Rady na złe samopoczucie w ciąży:

  • Kup imbir i cytrynę - imbir to superśrodek na nudności, pomaga też na trawienie. Pij herbatę imbirową, plasterek korzenia dodaj do mięty, suszonym posyp mięso. Od czasu do czasu ssij plaster cytryny.
  • Unikaj potraw, po których czujesz się źle. Możesz stać się wyczulona na niektóre smaki i silne zapachy, np. kawy.
  • Ruszaj się! To skuteczny i najtańszy sposób na zaparcia i wzdęcia, bo poprawia perystaltykę jelit. Nie wiesz, w jaki sposób mogłabyś ćwiczyć, zobacz film, na którym instruktorki prezentują proste ćwiczenia dla kobiet w ciąży.
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Oceń artykuł

Ocena 4 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy