GRY

Ciążowe dolegliwości pokonasz jedzeniem!

Imbir na nudności, jabłko na zgagę... Sprawdź, co jeść, aby czuć się dobrze w ciąży.
fot. Edipresse
W ciąży wcale nie musisz cierpieć z powodu typowych dla tego okresu dolegliwości. Czasem wystarczy wiedzieć, co zjeść, żeby poczuć się znacznie lepiej.

Jedzenie na nudności w ciąży

To jedne z bardziej męczących dolegliwości w ciąży, które mogą dać się we znaki szczególnie w pierwszym trymestrze. Dokuczają mniej więcej połowie kobiet oczekujących dziecka. Zmęczenie fizyczne i psychiczne, stres i napięcie emocjonalne często powodują nasilenie tych przykrych doznań. Także kobiety, którym trudno zaakceptować swoją ciążę (np. kiedy była dla nich zaskoczeniem), częściej doświadczają porannych nudności.

Nasze rady:
Nie wstawaj zaraz po przebudzeniu, pozostań w łóżku jeszcze przez kwadrans i w tym czasie zjedz pierwszą przekąskę. W jej skład powinno wchodzić:
  • kilka krakersów, niesłodkich herbatników czy ciasteczek imbirowych – węglowodany pomogą utrzymać właściwy poziom cukru we krwi,
  • banan – to dobre źródło węglowodanów i potasu, którego w ciąży potrzebujesz więcej i którego bardzo potrzebuje rozwijający się organizm Twojego dziecka,
  • kromka razowego chleba z dżemem lub miodem – porcja energii, a poza tym szybko przyswajany miód łagodzi poranne nudności i podwyższa odporność na choroby,
  • szklanka herbatki imbirowej albo innej herbaty ziołowej (najlepiej miętowej) z plasterkami świeżego korzenia imbiru – to najlepszy środek zwalczający nudności (jego zapach i smak orzeźwiają i odświeżają), który także pobudza krążenie krwi i pomaga w trawieniu; pij ją małymi łykami, robiąc przerwy, niesłodzoną lub z dodatkiem łyżeczki miodu.

Pamiętaj: pośpiech i nerwowa atmosfera zwiększają nudności – jeżeli pracujesz zawodowo, budź się wystarczająco wcześnie, żebyś miała czas na powitanie dnia w wolniejszym tempie. Dla przyszłej mamy liczy się nie tylko wiedza o tym, co je, ale także o sposobach na stres w ciąży.

Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

Jedzenie na zaparcia w ciąży

To problem wielu osób we współczesnym świecie. Dieta składająca się z przetworzonych produktów sprzyja powstawaniu zaparć. Nieleczone mogą przyczyniać się do powstawania hemoroidów, a nawet zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego. Zaparcia w ciąży nasilają się, ponieważ zmiany hormonalne osłabiają pracę mięśni jelit.

Nasze rady:
Dużo pij (8-10 szklanek płynów na dobę) i jedz różne produkty bogate w błonnik (dzienna dawka to co najmniej 20 g – tyle mniej więcej jest go w jednym kilogramie owoców lub warzyw). Niech w twoim codziennym menu znajdą się:
  • niegazowana woda mineralna – szklankę wypij już na czczo, a potem, w ciągu dnia, popijaj ją często, małymi porcjami, kiedy tylko masz ochotę – picie wody w ciąży jest wskazane również ze względu na twoje nerki,
  • suszone owoce – rodzynki, śliwki, morele, figi, daktyle i inne, które lubisz – mają właściwości przeczyszczające dzięki składnikom pobudzającym jelito grube, a poza tym są znakomitym źródłem błonnika, żelaza, potasu, manganu, to świetna przekąska, gdy masz ochotę na coś słodkiego,
  • muesli z mlekiem i otrębami pszennymi – dostarczają dużo błonnika, wielu witamin i składników mineralnych, ale zawierają sporo cukru, dlatego wybieraj takie, które nie są dosładzane,
  • maliny – to jedno z najlepszych źródeł błonnika, mają dużo witaminy C i naturalnego kwasu foliowego,
  • jabłko – świetne w walce z zaparciami, ma dużo wartości odżywczych (zwłaszcza witaminy C oraz potasu).

Pamiętaj: brak ruchu oraz stres nasilają dolegliwości – spaceruj, gimnastykuj się, zmień styl życia na bardziej aktywny, a to skutecznie złagodzi objawy.

Czytaj też: Aktywność fizyczna przed porodem

Ocena (1 ocena)

6.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu