Dolegliwości w ciąży [LIVECZAT z ekspertem]

Co robić, aby nie dopadły cię typowe dolegliwości ciążowe, jak nudności i wymioty oraz bóle kręgosłupa i obrzęki nóg? Zobacz nasz film, w którym ekspert, ginekolog dr Tadeusz Oleszczuk odpowie na wiele problemów nękających przyszłe mamy.
Nasze studio odwiedził ginekolog dr Tadeusz Oleszczuk i podczas liveczatu prowadzonego przez redaktorkę mamotoja.pl Katarzynę Imiołek odpowiedział na pytania naszych użytkowniczek, związane z dolegliwościami w czasie ciąży.

Nudności ciążowe

W zależności od stopnia zaawansowania ciąży, kobiety mogą skarżyć się na różne dolegliwości w tym stanie. Na początku ciąży są to przeważnie: nudności, wymioty, bóle brzucha, plamienie. "Około 30 proc. przyszłych mam skarży się na nudności na początku ciąży i ma to związek z dużą falą hormonów występujących w jej organizmie" - wyjaśnił ginekolog.
 

Dr Oleszczuk podkreśli także, że nudności ciążowe mogą mieć związek z nieprawidłową florą przewodu pokarmowego, któremu zmienia się w tym czasie wskaźnik pH. Dlatego najlepszym sposobem ich zapobiegnięcia jest ograniczenie spożywania słodkiego jedzenia. Na nudności najlepiej pomoże zmielony lub starty imbir, zmielone siemię lniane oraz probiotyki, które wyścielą przewód pokarmowy. Nudności zwalcza także jedzenie kapusty i ogórków kiszonych oraz buraków.

Opuchnięte nogi to norma

Pod koniec ciąż typowe dolegliwości kobiet to: obrzęki nóg, żylaki, bóle podbrzuszu, kręgosłupa i skurcze. "Opuchnięcie nóg, zatrzymywanie wody pod koniec ciąży jest częścią fizjologii i nie stanowi zagrożenia dla ciężarnej oraz płodu" - podkreślił ekspert. Z obserwacji dr Oleszczuka wynika, że spożywanie dużej ilości owoców sprzyja powstawaniu opuchnięć nóg.

Lekarz wyjaśnił, że odczuwany przez kobiety w końcówce ciąży ból spojenia łonowego to po części normalny objaw, aczkolwiek może też wynikać z niedoboru witaminy C i spożywania za dużej ilości cukru i picia słodkich napojów.

Złota rada dr Oleszczuka na uniknięcie dolegliwości ciążowych to:
 
  • picie głównie wody,
  • spożywanie warzyw, ciemnego ryżu, kaszy jaglanej,
  • unikanie słodyczy i nadmiaru owoców.

Zapraszamy do naszej internetowej szkoły rodzenia:
 

Zobacz też:
 
Doładuj
Przeładuj