
Lekcja nr 4: Uczucia wyższe, czyli "kocham cię"…
Rozwój uczuć prowadzi do dojrzałości emocjonalnej. Dziecko może rozwijać umiejętność okazywania uczuć, także uczuć wyższych. Polecam poniższe ćwiczenia!


Uczucia wyższe wpływają na zachowanie
Należy jednak pamiętać i dbać o to, aby zachowaniem nie kierowały wyłącznie emocje. Służą one jako wsparcie i uzupełnienie działań racjonalnych. Miłość i czułość pociągają za sobą chęć bliskości i dobro, co jest fizjologicznym przeciwieństwem mobilizacji organizmu do walki lub ucieczki powodowanej przez strach i złość.Wyodrębniamy kilka rodzajów uczuć wyższych:
- społeczno-moralne – są wyrazem przeżywania stosunku do innych ludzi i obowiązujących norm moralnych
- poznawcze – powstają w toku czynności poznawczych człowieka, wiążą się z zaspokojeniem potrzeby wiedzy, zadowolenia z odniesionego sukcesu
- praktyczne – wiążą się z wykonywaniem przez człowieka różnorodnych czynności, przede wszystkim pracy zawodowej i nauki
- estetyczne – odzwierciedlają stosunek do osób, przedmiotów, sytuacji, których podstawową cechą i wartością jest piękno (przyrody, architektury, człowieka, przedmiotów codziennego użytku).
Ćwiczenia rozwijające umiejętność okazywania uczuć
Poniższe ćwiczenia pozwolą dziecku i tobie na uzyskanie swobody w wyrażaniu słowami swoich uczuć względem siebie nawzajem. Taka zabawa pogłębia wzajemne zaufanie i stymuluje więź z dzieckiem.- Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham
Miejsce: gdziekolwiek
Na zmianę z dzieckiem mówcie sobie "kocham cię" i próbujcie powiedzieć, co to konkretnie dla was znaczy. Na początek to ty podaj trzy wyjaśnienia, co to znaczy "kochać kogoś". Potem o to samo poproś dziecko. Starajcie się szukać nowych odpowiedzi (to wymaga przypominania sobie różnych szczegółów i umiejętności ich nazywania). Możesz też opowiedzieć o uczuciach wobec swojej mamy i taty (dziadków dziecka).
- Kocha, lubi, szanuje
Miejsce: gdziekolwiek
Poproś dziecko, by z zamkniętymi oczami stanęło w kręgu zabawek i wyliczało: "Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje". Ty w pewnym momencie powiedz "Stop" i poproś dziecko, by "pokazało" swoje uczucie do konkretnej maskotki. Jeśli zatrzymało się na "kocha" , niech da buziaka lub przytuli maskotkę, "lubi" – niech się do misia uśmiechnie, "szanuje" – niech zrobi ukłon lub dygnie, "nie chce" – może odwrócić się plecami, "nie dba" – niech udaje, że nic go pluszak nie obchodzi, "żartuje" – może wybuchnąć śmiechem...
W ten sposób dziecko uczy się okazywać proste i podstawowe zewnętrzne oznaki uczuć względem innych.
- Ładny, brzydki, podoba się lub nie
Miejsce: gdziekolwiek
Obejrzyj z dzieckiem zestaw przygotowanych obrazków/zdjęć. Poproś, by powiedziało ci o swoich wrażeniach w związku z obrazkiem, który ma przed oczami. Jeśli uznało jakiś za ładny, powinno powiedzieć, co mu się podoba (kolory, rysunek, sytuacja itd.). Oczywiście dziecko może nie umieć z początku uzasadnić swojego uczucia estetycznego, dlatego opowiadaj o swoich wrażeniach na zmianę z dzieckiem. Warto podkreślać, że coś, co nam się nie podoba, nie zawsze jest brzydkie. To tylko nasze odczucie. Wytłumacz dziecku, że ta sama rzecz może się jednej osobie podobać, a innej nie.
- Do pary
Miejsce: dowolne
Dziecko wybiera trzy ulubione zabawki z Kinder Niespodzianki, a rodzic dobiera do nich pary. Kluczem doboru są emocje takie jak: radość, miłość, ciekawość, czułość. Dziecko ma odgadnąć klucz według którego rodzic dobrał drugą zabawkę. Potem rodzic zamienia się rolami z dzieckiem.
Dzięki tej zabawie dziecko ma poznać i nazwać emocje.
Wróć do strony: https://mamotoja.pl/zmysly-dziecka-rozwoj.html
