Zawadzka: koleżanki i koledzy
fot. Fotolia.com/redakcja

Lekcja nr 8, starszaki: Moi koledzy i koleżanki

Czas spędzany z rówieśnikami poza domem jest dla dziecka bezcennym poligonem, na którym może w stosunkowo bezpieczny sposób uczyć się funkcjonowania w społeczności. Poznaj kilka prostych ćwiczeń, które ułatwią dziecku nawiązywać znajomości i odczytywać emocje innych dzieci.
Katarzyna Imiołek
Zawadzka: koleżanki i koledzy
fot. Fotolia.com/redakcja
Przedszkole czy szkoła to miejsca, w których dzieci spędzają bardzo dużo czasu. Poprzez przebywanie z innymi ludźmi uczą się, w jaki sposób oni reagują na różne sytuacje. Mogą także obserwować, jak ich własne działania zmieniają otoczenie.
Każdy potrzebuje akceptacji otoczenia - niektórzy marzą o tym, by zawsze być w centrum zainteresowania, inni wolą spokój i nie ciągnie ich do gwaru i zgiełku. Tak samo jest z dziećmi. Czas spędzany przez nie z rówieśnikami poza domem jest dla nich bezcennym poligonem, na którym mogą w stosunkowo bezpieczny sposób uczyć się funkcjonowania w społeczności. Dzieci dowiadują się przy tym, że nie są we wszystkim najlepsze, mimo że często właśnie to słyszą od rodziców. Poznają ludzi o różnym wyglądzie, upodobaniach, talentach, wadach i zaletach.

Bezcenne kontakty z rówieśnikami

Wyjście z domu w grupę innych dzieci to dla 5-, 6-latka dość stresujące doświadczenie. Dlatego proponuję, aby przygotować dziecko zawczasu, odwiedzając dziecięce klubiki, place zabaw oraz miejsca, gdzie w sposób bezpieczny będzie mogło się od nas oddalić i bawić z innymi.
Koniecznie rozmawiajcie z dzieckiem o jego doświadczeniach z rówieśnikami, proście, by opisało swoje koleżanki i kolegów (ich wady, zalety). Niech opowie wam, kogo lubi bardziej, a kogo mniej i dlaczego. Aby to dziecku ułatwić, wy także opowiadajcie mu o swoich znajomych. Możecie cofnąć się do czasów waszego dzieciństwa i np. opisać klasę, do której chodziliście. Dowiedzcie się też, czy dziecko zna swoje mocne strony i sprawdźcie, czy jego opinia na swój temat zgadza się z waszą. 

Ćwiczenia, które ułatwią nawiązywanie kontaktów

  • Ania, Mania, Franek, Krzyś i Ja
Rekwizyty: 5 maskotek
Miejsce: gdziekolwiek
Poproś dziecko, by nadało czterem maskotkom imiona swoich koleżanek i kolegów. Piąta maskotka będzie odgrywała samo dziecko. Zacznijcie od łatwych zadań. Maskotki się sobie przedstawią, tak jak zrobiliby to znani dziecku rówieśnicy. Możemy też np. odtworzyć przedszkolny posiłek i dowiedzieć się, kto co lubi albo nie... Kolejne zadania (jedno podczas jednej lekcji) to imitacje zabaw, konfliktów, opisy cech poszczególnych osób.
  • Moja przedszkolna grupa
Rekwizyty: żetony, pudełka
Miejsce: gdziekolwiek
Zróbcie żetony z portretami dzieci z grupy malca. Teraz na zasadzie segregowania zbiorów przekładajcie żetony do odpowiednich pudełek, lub kładźcie je na odpowiednie kartki, zgodnie z kluczem:
 
– Kto lubi rysować?
– Kto lubi pomidorową?
– Kto wymyśla najlepsze zabawy?
– Kto najczęściej płacze?
– Kogo zabrałbyś na wycieczkę?
– Z kim najlepiej zjeść ciastko?

Zadawaj dużo pytań, a dziecko niech przekłada żetony. Podczas ćwiczenia porozmawiajcie o różnorodności. Zawsze trzeba pamiętać, by "własny" żeton dziecka też brał udział w zabawie. Jeśli dziecko nie ma wiedzy na określony temat, możesz poprosić je, by dowiedziało się o to następnego dniu w przedszkolu.
  • Imię prawdę ci powie
Rekwizyty: kartka, ołówek
Miejsce: gdziekolwiek
Poproś dziecko, by podawało imiona kolegów i koleżanek z grupy. Wspólnie spróbujcie "rozszyfrować", co się kryje w imieniu. Rozkładajcie każde imię na litery i do każdej dopisuj jakąś cechę, którą poda dziecko. Na przykład:

A-N-I-A
A – Ambitna
N – Nieśmiała
I – Inteligentna
A –Aktywna

Nie jest to łatwe ćwiczenie, ale zwiększa zarówno zasób słów, jak i pozwala dostrzec różne cechy u innych ludzi.
 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy