Lekcja nr 2: Co czują inni ludzie?
Emocje są to świadome lub nieświadome, nietrwałe, ale jednocześnie gwałtowne uczucia. Gniew, złość, rozpacz, radość i strach ... Warto uczyć dziecko, jak je odczytywać u innych ludzi. To właśnie jest inteligencja emocjonalna! Dzięki umiejętności nazywania emocji, przedszkolakowi będzie łatwiej sobie z nimi radzić: rozwiązywać konflikty, rozpoznawać przyjaciół itp.
Oto lekcja odczytywania emocji innych ludzi.
Dlaczego to ważne
Dzięki tym ćwiczeniom dziecko zaczyna rozumieć, co i dlaczego czują inni ludzie. W ten sposób będzie:
- miało większą zdolność analizowania relacji międzyludzkich
- lepiej i szybciej będzie rozwiązywało konflikty i wyjaśniało nieporozumienia.
Dziecko z większymi kompetencjami społecznymi jest bardziej otwarte i popularne wśród rówieśników. Jego kontakty międzyrówieśnicze są bardziej przyjazne. Efektem zdobycia kompetencji osobistych i społecznych jest bardziej prospołeczne nastawienie i harmonijna współpraca w grupie, a co za tym idzie większa chęć dzielenia się z innymi, współdziałania i pomagania innym.
Ćwiczenia rozwijające inteligencję emocjonalną
-
Co czują inni
Rekwizyty: zdjęcia ludzi pokazujące różne emocje
Miejsce: gdziekolwiek
Podczas oglądania zdjęć pokazujących różne emocje poproś dziecko, by wymyślało, co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa . To świetne ćwiczenie projekcyjne, gdyż dziecko opowiada, co samo czuje, niejako chowając się za obrazkiem. Można również na podstawie pokazanych na zdjęciach uczuć odwołać się do doświadczeń dziecka i porozmawiać o jego uczuciach, np. „Kiedy ty jesteś szczęśliwy to..”, „Kiedy jesteś smutny, to…” itp.
-
Lustro
Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek
Poproś dziecko, by stanęło naprzeciw ciebie i pokazywało różne miny wyrażające emocje . Twoim zadaniem jest ich dokładne powtórzenie (naśladuj mimikę dziecka). Potem zamieńcie się rolami. Z czasem warto rozwinąć tę zabawę, odgadując nazwy prezentowanych emocji. Oczywiście zacznijcie od tych najprostszych: radość, smutek, złość, strach…
-
Chcę być taki jak…
Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek
Opowiedz dziecku o ludziach, którzy odnieśli sukces w różnych dziedzinach. Najpierw poszukaj w rodzinie, na pewno tacie, mamie, babci czy dziadkowi coś się w życiu szczególnie udało. Poproś też dziecko, by spróbowało podać jakiś przykład. Jeśli wyczerpiecie rodzinną listę, sięgnijcie po opowieści o znanych osobach, postaciach historycznych, bohaterach itp. Im więcej pozytywnych postaci i przykładów dziecko pozna, tym bardziej będzie próbowało naśladować zachowanie osób stawianych mu za wzór.