Co to jest dysleksja?
Co to jest dysleksja?
Dysleksja nie jest chorobą, kalectwem ani lenistwem. Problemy dyslektyków nie mają nic wspólnego z ich inteligencją i zdolnościami. Są wynikiem zakłóceń spostrzegania wzrokowego, słuchowego, koncentracji, uwagi, pamięci. Można być więc bardzo bystrym, twórczym, mieć bogatą wyobraźnię i mimo to nie radzić sobie z rzeczami, które innym przychodzą bez trudu.
Czytaj też: 5 sposobów na wychowanie optymisty
Przyczyny dysleksji
Przyczyny dysleksji
Czytaj też: 10 niegrzecznych przykazań - jak wychować szczęśliwe dziecko?
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia - na czym polegają?
Dyskalkulia to trudności w operowaniu liczbami. Dziecko o prawidłowym poziomie inteligencji nie rozumie matematyki, nie wie, czy trzeba dodać, czy odjąć, myli się w najprostszych obliczeniach. Dyspraksja to trudności w planowaniu i wykonywaniu czynności ruchowych, kłopoty z nabywaniem nowych. Dziecko z trudem zapina guziki, wiąże sznurowadła, posługuje się sztućcami, ma także kłopoty z czynnościami, które wymagają utrzymania równowagi.
Czytaj też: Jak mądrze karać i nagradzać dziecko?
Objawy dysleksji
Objawy dysleksji
Są pewne objawy, po których możesz poznać, że dziecku może grozić dysleksja. Jest to np. niska sprawność fizyczna. Dziecko nie przepada za zabawami z rówieśnikami, nie jest tak sprawne jak koledzy. Ma problem z utrzymaniem równowagi, wolniej nabywa nowe umiejętności.
Jest też mniej sprawne manualnie. Jeśli trzylatek nie umie narysować zamkniętego koła, czterolatek – krzyża, w wieku pięciu lat dziecko nie rysuje kwadratu, w wieku sześciu, siedmiu – szlaczków w liniach, warto mu się przyjrzeć.
Sprawdź, jakie umiejętności powinien posiadać trzylatek, czterolatek i pięciolatek.
Zaniepokoić powinny też problemy z samoobsługą - ubieraniem się, zapinaniem guzików, a w zerówce także z wiązaniem butów, jedzeniem, trudności z mówieniem czy opóźniona lateralizacja - tzn. czterolatek wciąż nie zdecydował, którą ręką rysuje, je – prawą czy lewą. Pod koniec wieku przedszkolnego nie potrafi wskazać u siebie prawej i lewej ręki, nogi, oka, ucha, myli strony.
Szczególnie uważnie trzeba też obserwować dziecko, które urodziło się po ciąży zagrożonej i po porodzie z problemami, wcześniaka, oraz takie, które rozwijało się ruchowo z opóźnieniem, np. późno zaczęło chodzić czy siadać.
Czytaj też: 3 domowe eksperymenty, dzięki którym dziecko pokocha nauki ścisłe
Jak pracować z dyslektykiem
Jak pracować z dyslektykiem?
Czytaj też: Jaki temperament ma twoje dziecko? - 3 typy charakteru