Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 9: Empatia i asertywność

Naucz dziecko empatii i asertywności, żeby mogło myśleć o sobie i o innych oraz prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie.

Empatia i asertywność pozwalają lepiej funkcjonować w społeczeństwie. Są niezbędne do prawidłowego zrozumienia własnych i cudzych emocji.

 

Dlaczego to ważne

Niezbędną umiejętnością dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie jest empatia, czyli rozpoznawanie emocji u innych ludzi. Empatia rodzi altruizm, czyli zachowanie polegające na działaniu na korzyść innych. Osoby posiadające zdolność empatii są bardziej wyczulone na subtelne sygnały sugerujące, czego chcą inni lub czego im potrzeba. Empatyczne dziecko ma wyższą zdolność słuchania innych, jest więc bardziej lubiane.

Oprócz empatii dobrze jest też ćwiczyć asertywność i wyrażanie trudnych emocji. Trening pozwala na samopoznanie i dobór takich zachowań, by były one społecznie akceptowalne. Dzięki temu dziecko zaczyna umieć czekać bez płaczu, potrafi argumentować, zamiast stosować siłę w celu spełnienia zachcianki. Oczywiście trzeba pamiętać, że dzieci, nawet jeśli już umieją zastosować społecznie akceptowalne zachowania, nie zawsze wybierają takie metody w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi.

Ćwiczenia

  • Gra w nastrój

Rekwizyty: patyczki od lodów, do których poprzyklejasz kartoniki z narysowanymi buźkami przedstawiającymi różne emocje
Miejsce: gdziekolwiek

Opisz dziecku wydarzenie lub opowiedz historię, a następnie poproś dziecko, by podniosło kartkę z buźką, która odzwierciedla uczucia, jakie towarzyszą danej sytuacji.

  • Pomysł na przeprosiny

Rekwizyty: zeszyt, notatnik
Miejsce: gdziekolwiek

Podczas rozmów z dzieckiem, proś je, by opowiadało ci o różnych pomysłach na przeproszenie rodzeństwa, rówieśników, dorosłych. Zapisz wszystkie pomysły w jednym zeszycie, który stanie się waszym "Elementarzem przeprosin".

  • Nowy kolega/koleżanka

Rekwizyty: pluszak lub kukiełka
Miejsce: gdziekolwiek

Wykorzystując pluszaka lub kukiełkę, zainscenizuj scenę, w której dziecko poznaje nowego kolegę. Pokaż, jak się należy się przedstawić, porozmawiaj z dzieckiem, o co chciałoby nowego kolegę zapytać, w co chciałoby się z nim bawić.

  • Dwie lale

Rekwizyty: dwie lalki lub maskotki
Miejsce: gdziekolwiek
Niech jedną lalką animuje dziecko, drugą – ty. Zainscenizuj scenkę, w której jedna lala chce bawić się zabawką, którą akurat bawi się druga. Podczas ćwiczenia możecie trenować różne scenariusze w zależności od tego, czy dziecko ma ochotę podzielić się zabawką, czy też nie. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że dzielenie się nie jest obowiązkowe!

  • Skrzyżowanie

Rekwizyty: samochodziki oraz rysunek przedstawiający ulice i skrzyżowania
Miejsce: gdziekolwiek

Wspólnie z dzieckiem jeździj samochodzikami po narysowanych uliczkach i skrzyżowaniu. Rozmawiaj o pieszych, pierwszeństwie przejazdu, ustępowaniu miejsca. Dostosuj zabawę do poziomu wiedzy dziecka – korzystaj z prostych "magicznych słów" (proszę, przepraszam, dziękuję).

Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka