Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 5, starszaki: Głowa pełna pomysłów – zabawy z wyobraźnią

By dobrze funkcjonować wśród rówieśników, dziecku musi posiadać pewne kompetencje społeczne. Jak ćwiczyć wyobraźnię i pomóc dziecku odnaleźć się w grupie rówieśniczej i radzić sobie z emocjami?

Dziecko, by dobrze funkcjonowało w grupie rówieśniczej, powinno mieć nie tylko różne kompetencje osobiste, ale i wiele umiejętności społecznych. Dobrze, jeśli są one związane z EQ i należą do odpowiadających wiekowi dziecka umiejętności intelektualnych.

 

Dlaczego to ważne

W grupie rówieśniczej odbywa się nieustanna wymiana kompetencji, dzieci wzajemnie uczą się od siebie i poznają swoje możliwości. Należy zadbać, aby dziecko miało jak najwięcej umiejętności, które może do grupy wnieść. Powinno znać różne wierszyki, piosenki, rymowanki, zabawy, książki czy filmy, o których może rozmawiać z rówieśnikami. Im jest bogatsze w kompetencje i wiedzę, tym łatwiej mu wejść w nową grupę. Oczywiście powinno też potrafić się tą wiedzą podzielić.

Wyobraźnia to proces poznawczy opisywany jako umiejętność przypomnienia sobie lub wytworzenia w umyśle dowolnych bodźców odbieranych przez zmysły: obrazów, dźwięków, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych. Zdolnością tą obdarzeni są wszyscy ludzie, ale jest ona u nich w różnym stopniu rozwinięta.

Dzieci często tworzą własny, niekiedy bardzo skomplikowany, świat. Uwielbiają nazywać rzeczy po swojemu i są do tych nazw przywiązane. Dzieje się tak dlatego, że dzieci rozumieją i znają tylko elementy otaczającej je rzeczywiści, a luki wypełniają wyobraźnią. W taki sposób dzieci wyjaśniają same sobie rzeczy dla nich niejasne i trudne.

Bogata wyobraźnia pozwala uporać się dzieciom z trudnymi sytuacjami. Wymyślanie zdarzeń i osób pomaga często zapanować nad przeżyciami. Wyobraźnia daje możliwość przewidywania, ułatwia przyswajanie sobie wiedzy, staje się ucieczką od problemów, odgrywa rolę terapeutyczną. Dziecko, które nie radzi sobie z rzeczywistością, często ucieka w świat imaginacji. Jednocześnie trzeba pamiętać, że wyobraźnia to podstawowe źródło twórczości i działalności zabawowej dziecka.

Einstein twierdził, że wyobraźnia jest ważniejsza od rozumu. Dziecko rodzi się z żywą i bogatą wyobraźnią. Chociaż przychodzimy z nią na świat, to nietrenowana staje się coraz słabsza. Zdarzyć się więc może, że ją utracimy. I wtedy świat stanie się szary.

Ćwiczenia

  • Znam zabawy

Rekwizyty: książki z serii "100 pomysłów na" czy inne, w których autorzy podpowiadają, w co się bawić
Miejsce: gdziekolwiek

Wykorzystaj pomysły na zabawy z książek zajmujących się tą tematyką lub przypomnij sobie zabawy ze swojego dzieciństwa, możesz także poszukać ich w internecie. Zaproponuj dziecku którąś z takich nowych zabaw. Podczas jednej lekcji bawcie się w jedną, maksymalnie dwie zabawy. Możecie także podrzucać sobie wzajemnie tematy zabaw. Takie zabawowe lekcje mogą stanowić zdrowy przerywnik między ćwiczeniami wymagającymi większego skupienia.

  • Origami

Rekwizyty: kartki papieru
Miejsce: gdziekolwiek

Naucz dziecko kilku podstawowych, najprostszych origami, np. układanki "piekło-niebo", robienia harmonijki, samolotów, łódek, czapek z papieru, plecenia papierowej zakładki. Zacznij od nauki odpowiedniego składania kartki. To wcale nie jest takie proste, nawet dla sześciolatka. Dlatego podczas jednej lekcji ucz dziecko robienia tylko jednego origami. A w okresie świątecznym warto wykorzystać papier do własnoręcznego wykonania ozdób choinkowych.

  • Rodzinna wycieczka

Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek

W ćwiczeniu powinna brać udział cała rodzina. Zaplanujcie z dzieckiem wyjście do parku lub wakacyjny wyjazd. Ustalcie, co jest potrzebne do zrealizowania wycieczkowego projektu. Zacznijcie od planowania tego, dokąd macie się zamiar wybrać. Potem wyznaczcie zadania dla wszystkich: ktoś dba o jedzenie, ktoś inny ustala szczegóły trasy, jeszcze inna osoba ma sprawdzić atrakcje, z których podczas wyjazdu warto skorzystać... Takie rodzinne narady bardzo konsolidują i dają dziecku poczucie sprawczości oraz pełnoprawnego członkostwa w rodzinnym zespole.
 

  • Historia/bajka 


Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki
Miejsce: dowolne

Każda zabawka ma jakąś historię, chodzi o to by ją opowiedzieć używając kolejnej wylosowanej z woreczka zabawki. Czyli pierwsza wylosowana księżniczka, potem auto, potem kotek… i historia gotowa.

Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka