GRY
 
 

Groch dla karmiącej mamy? Czy dziecko nie będzie miało kolek?

Od grochu boli brzuch: mówi tradycyjna wyliczanka. Czy jeśli groch zje karmiąca mama, to dziecko będzie miało kolkę? Można jeść groch w czasie karmienia piersią, czy to zabronione?

Groch
fot. Fotolia
Wiele złego zrobiła grochowi popularna wyliczanka dla dzieci: "Kipi kasza, kipi groch". Utarło się, że po zjedzeniu grochu boli brzuch, co niekoniecznie musi być prawdą: wiele zależy od tego, jak groch ugotujemy i z czym go zjemy. Zapominamy, że groch kiedyś był bardzo ceniony, a i dziś coraz więcej wiadomo o jego cennych właściwościach.

Co dobrego w grochu

W medycynie ludowej groch wykorzystywano do wzmocnienia organizmu po przebytych chorobach.
Groch chroni przed anemią, wzmacnia układ odpornościowy, serce, obniża ciśnienie tętnicze, wzmacnia układ nerwowy. A wszystko dlatego, że zawiera dużo białka roślinnego, witamin z grupy B, sporo wapnia, żelaza, potasu, magnezu. Zawiera też witaminy: A, która ma dobry wpływ na wzrok, witaminę C, ważną dla odporności.
Groch ma dużo błonnika, który poprawia pracę przewodu pokarmowego, obniża poziom cukru we krwi, a także poziom cholesterolu i ciśnienia, wydłuża uczucie sytości, dzięki czemu nie ma się ochoty na przekąski. Groch jest też polecany w celu zapobiegania nowotworom:  jelita grubego, piersi, trzustki, prostaty, płuc.

Czytaj też: Grochola namawia do badania piersi
Redakcja poleca: Jedzenie, które zwiększa laktację + przepis na ciastka dla mam
Jeśli szukasz sposobów na zwiększenie laktacji, spójrz na tych 7 produktów spożywczych, które mogą pobudzać produkcję mleka. Warto spróbować, bo są zdrowe!

Jak zmniejszyć ryzyko bólów brzucha po grochu

Groch, podobnie jak fasola, bób, ciecierzyca, może powodować bóle brzucha, wzdęcia. Powodem są zawarte w grochu oligosacharydy, które nie są trawione w żołądku. Zaczynają być rozkładane w jelicie grubym przez bakterie jelitowe, a produktem ubocznym rozkładu są gazy gromadzące się w jelitach.
Po to, żeby zmniejszyć powstawanie gazów, trzeba moczyć groch przed gotowaniem co najmniej 3 godziny. Najlepiej zalać groch wrzątkiem, odstawić co najmniej na 3 godziny, a potem wodę wylać, przepłukać groch zimną wodą i ugotować go w kolejnej porcji wody. W ten sposób co prawda traci się część witamin, ale też pozbywa części oligosacharydów, powodujących bóle brzucha.
Warto też dodawać do gotowania grochu przyprawy, jak: majeranek, kminek, koper, imbir, szałwia, kurkuma, bazylia.

Zobacz też: Krem z dyni i grochu z pestkami: poleca Monika Morozowska

Czy groch może jeść karmiąca mama

Jeszcze niedawno odradzano karmiącej mamie jedzenie grochu - ze względu na ryzyko kolki u niemowląt. Obecnie uważa się, że profilaktycznie nie powinno się eliminować jedzenia grochu, jak również innych roślin strączkowych w czasie karmienia piersią, ze względu na to, że jest wartościowy, a dziecka wcale nie musi boleć brzuch po zjedzeniu przez karmiącą mamę grochu.
W czasie karmienia piersią można jeść groch: oczywiście w rozsądnych ilościach, gotując go w taki sposób, by zminimalizować ryzyko bólów brzucha u mamy.
Jeśli po zjedzeniu przez karmiącą mamę, kolka będzie męczyło dziecko, lepiej wtedy lepiej z grochu na pewien czas zrezygnować, szczególnie w pierwszych tygodniach karmienia. Potem warto go wprowadzać - ze względu na to, że dziecko w czasie karmienia piersią uczy się nowych smaków: łatwiej potem przyzwyczaić je do nowości w okresie rozszerzania diety.


Wróć do talerza
Czytaj też: Dzieci lubią groch i inne strączki
 
Doładuj
Przeładuj