GRY
 
 

Higiena intymna po porodzie

Po porodzie okolice intymne wymagają odpowiedniej pielęgnacji. Podpowiadamy, jak o nie zadbać, by czuć się komfortowo i uniknąć infekcji (nie tylko po porodzie).

kobieta intymnie
fot. Fotolia
Ciąża i narodziny dziecka wiele zmieniły – także w okolicach intymnych twojego ciała. Powinnaś, więc wyjątkowo troskliwie zadbać higienę intymną – u młodej mamy są one szczególnie podatne na zakażenia. Aby uchronić pochwę po porodzie przed infekcjami, zastosuj kilka prostych zasad.

Pozwól skórze oddychać

Satynowe majtki wyglądają pięknie, niestety na tym kończą się ich zalety. Sztuczne włókna, z których są wykonane, nie przepuszczają powietrza. Bez niego tworzy się idealne środowisko dla bakterii wywołujących zakażenia i sprzyjających rozwojowi grzybów. Dlatego powinnaś wybierać bieliznę przewiewną, z naturalnych tkanin (np. bawełny), która pozwoli skórze w okolicach intymnych oddychać. Dotyczy to również spodni i rajstop – na nic zda się przewiewna bielizna, jeśli zablokujesz dostęp powietrza ubraniem ze sztucznych tkanin. Tuż po porodzie lepiej też zrezygnować ze stringów czy obcisłych majtek – mogą łatwo podrażnić wrażliwe okolice krocza.
Redakcja poleca: 9 zastosowań oleju kokosowego dla niemowląt i dzieci [WIDEO]
Jeśli lubisz naturalne kosmetyki do pielęgnacji dziecka, sięgnij po olej kokosowy. Zobacz, do czego możesz go używać w pielęgnacji niemowląt i dzieci - będziesz pod wrażeniem!

Zmień mydło na płyn

Używanie innego kremu do twarzy, a innego do rąk wydaje się oczywiste. Tak samo oczywiste powinno też być stosowanie innych środków myjących do miejsc intymnych niż do reszty ciała. Zwykłe mydła czy płyny do kąpieli mają z reguły zasadowy odczyn pH, który niszczy barierę ochronną. A to sprzyja zakażeniom i infekcjom. Podrażniać mogą również środki aromatyzujące, których nie brakuje w pięknie pachnących żelach pod prysznic. Dlatego do mycia używaj płynów i emulsji do higieny intymnej. Zanim któryś z nich kupisz, sprawdź, czy produkt był testowany w klinikach ginekologiczno-położniczych, czy ma obojętny odczyn pH (5–5,5), czy zawiera kwas mlekowy (chroni naturalną florę bateryjną miejsc intymnych). Nie daj się zwieść pięknemu zapachowi czy kolorowi kosmetyku – aby go uzyskać, zapewne użyto związków chemicznych, a te mogą uczulać.

Wybierz dobry kierunek

Podcieranie, mycie i osuszanie miejsc intymnych powinno zawsze przebiegać od przodu ku tyłowi. To zapobiega przenoszeniu niebezpiecznych bakterii z okolic odbytu w okolice sromu. A co za tym idzie – zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji i podrażnień. Pamiętaj również, aby zawsze mieć osobny ręcznik tylko do wycierania okolic intymnych i absolutnie nie używać cudzego, nawet jeśli należy do osoby doskonale ci znanej.

Uważaj na długie kąpiele

Dla ciebie siedzenie w wannie pełnej piany to cudowny relaks, ale nie dla twoich miejsc intymnych! Pozwalasz bowiem wodzie pełnej zanieczyszczeń (np. z mytego ciała czy z pachnącego płynu do kąpieli) swobodnie wpływać do pochwy – a to sprzyja infekcjom. Oczywiście nie każda kąpiel kończy się stanem zapalnym. Nic złego nie powinno się wydarzyć, jeśli jesteś w pełni zdrowa. Jednak gdy jesteś osłabiona, masz nawracające problemy z grzybicą pochwy lub upławami, powinnaś brać prysznic. A jeśli czasem nie możesz się oprzeć pokusie kąpieli, po wyjściu z wanny koniecznie posmaruj srom kremem przeciwbakteryjnym, np. Clotrimazolem (kupisz go w aptece bez recepty).

Korzystaj z chusteczek

Powinnaś mieć zawsze pod ręką chusteczki do higieny intymnej. Pozwolą ci zachować świeżość i czystość niemal w każdych okolicznościach. Dzięki delikatnemu materiałowi, z którego są wykonane, ich stosowanie jest wyjątkowo komfortowe. Zwykle poza tym, że nasączone są płynem myjącym, zawierają również substancje łagodzące podrażnienia, np. rumianek.

Ćwicz mięśnie

Ciąża i poród zwykle dość mocno osłabiają mięśnie Kegla (czyli krocza). A wówczas mogą pojawić się problemy z nietrzymaniem moczu, brakiem satysfakcji w czasie uprawiania seksu, a nawet bolesnością podczas stosunków. Aby się przed tym uchronić, zastosuj proste ćwiczenia Kegla (kilka razy dziennie po 20 powtórzeń). Polegają one na rytmicznym zaciskaniu i rozluźnianiu mięśni krocza (tak jakbyś chciała powstrzymać siusianie). Możesz je robić w naprawdę wielu sytuacjach: np. siedząc wygodnie na kanapie przed telewizorem czy leżąc w łóżku na plecach i czytając książkę.

ZOBACZ TEŻ: Boli i piecze –nieznośne zapalenie pęcherza


 
Doładuj
Przeładuj