Ile snu potrzebuje małe dziecko? Najnowsze rekomendacje

Ten temat spędza sen z powiek niejednej mamie. Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała wytyczne, które mają pomóc rodzicom zadbać o zdrowie swoich pociech. 
Dominika Bielas
Ile powinno spać dziecko?
fot. AdobeStock
Sen to zdrowie. Dzięki niemu dziecko prawidło w się rozwija i rośnie. Wie to każdy, jednak świeżo upieczeni rodzice często się martwią, czy ich dziecko nie śpi za mało, szczególnie w pierwszych miesiącach życia, gdy czas snu niemowlaka co chwilę się zmienia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydała nowe rekomendacje dla dzieci w wieku 0-5 lat, które z pewnością pomogą zatroskanym rodzicom.

Ile snu według WHO?

Należy pamiętać, że sen jest bardzo ważny dla dziecka. Dlatego tak istotne są zwyczaje i rytuały dotyczące usypiania. Maluch nie może być kładziony, czy kąpany o różnych porach, bo wówczas może zaburzać mu to potrzebę snu, a ta jest niemała. W tabeli znajdziesz dokładną ilość godzin, którą dziecko powinno przesypiać.
 
wiek dziecka ilość snu na dobę
0-3 miesiące 14-17 godzin
4-11 miesięcy 12-16 godzin
1-2 lata 11-14 godzin -  sen nocny z regularnymi godzinami zasypiania i pobudki oraz dzienne drzemki
3-4 lata 10-13 - jedna dzienna drzemka oraz sen nocny z regularnymi godzinami zasypiania i pobudki
 
Pamiętaj, że to tylko statystyczne wartości i w wypadku każdego dziecka są one nieco inne, ale dziecko powinno sypiać mniej więcej tyle godzin, w zależności od wieku.
Redakcja poleca: Domowe sposoby na przeziębienie - film
Nie zawsze konieczna jest wizyta u lekarza, czasem wystarczy herbata z cytryną czy ciepła kąpiel. Pediatra poleca domowe sposoby na przeziębienie.

Nie tylko sen

WHO wydała nowe rekomendacje dla dzieci w wieku 0-5 lat nie tylko odnośnie snu, ale także dotyczące czasu spędzanego na aktywności fizycznej czy przed ekranem telewizora lub tabletu. Wszystkie te elementy mają olbrzymi wypływ na zdrowie fizyczne, psychiczne i ogólne dobre samopoczucie zarówno w dzieciństwie, jak i życiu nastoletnim oraz dorosłym, dlatego należy zadbać o równowagę.

Eksperci przestrzegają przed spędzaniem czasu przed ekranami telewizorów, komputerów czy tabletów, a także na zbyt częste "więzienie" dzieci z fotelikach, wózkach, czy bujaczkach. Wczesne dzieciństwo to czas szybkiego wzrostu i dynamicznego rozwoju, dlatego tak ważne, by od maleńkiego wpajać nawyki związane ze zdrowym trybem życia i dawać jak najwięcej szansy na zabawę w ruchu.

- Poprawa aktywności fizycznej, skrócenie czasu siedzącego i zapewnienie wysokiej jakości snu u małych dzieci poprawi ich zdrowie fizyczne, psychiczne i samopoczucie, a także pomoże w zapobieganiu otyłości dziecięcej i związanym z nią chorobom w późniejszym życiu- oceniła dr Fiona Bull, kierownik programu ds. nadzoru i zapobiegania populacyjnym chorobom niezakaźnym w WHO.

Co, jeśli maluch jeszcze nie chodzi?

Nic nie szkodzi, wystarczy 30 minut aktywnej zabawy na podłodze na brzuszku. Czas ten może być rozłożony w ciągu dnia. W wózku, krzesełku czy bujaczku dziecko nie powinno siedzieć dłużej niż godzinę dziennie. Natomiast dzieci w wieku 1-2 latka powinny spędzać co najmniej 180 minut na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych o dowolnej intensywności. Podobnie jak młodsze dzieci nie powinny być krępowane w krzesełkach i wózkach dłużej niż 60 minut. 
 

Aktywny przedszkolak

Dzieci w wieku 3-4 lat powinny spędzać, co najmniej 180 min dziennie na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych, z czego minimum 60 minut powinna być umiarkowana bądź intensywna. 
 

Dzieci w tym wieku nie powinny spędzać dłużej niż godzinę w wymuszonej (fotelikiem, nosidłem, czy wózkiem) pozycji siedzącej, a czas spędzony przed ekranem nie powinien wynosić więcej niż 60 minut. Jednocześnie w tym wieku WHO zaleca opiekunom regularne czytanie książek dzieciom oraz opowiadanie historii.

Źródło: WHO
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozwój przez zabawę

Majówka z dzieckiem