Co to jest integracja sensoryczna? Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Twój kilkulatek nie lubi się huśtać, niezgrabnie biega, bardzo przeszkadzają mu metki w ubraniach? To mogą być objawy kłopotów ze zmysłami, czyli z integracją sensoryczną. Zobacz, co to jest i kiedy dziecku może być potrzebna terapia.
Aleksandra Sobieraj

Jak sprawdzić, czy dziecko ma kłopoty z integracją sensoryczną?

Obserwuj dziecko i patrz, czy:
  •  Nie lubi nowych zapachów, dźwięków, nadmiaru kolorów. Może też źle reagować na dotyk innych osób lub nie chcieć się bawić w niektóre zabawy (np. uwielbia zjeżdżalnię, ale nie znosi bujać się na huśtawce). Być może także nie przepada za kąpielą, myciem zębów czy czesaniem się.
  • Poszukuje silnych wrażeń dla zmysłów. Skacze, tarza się po podłodze, zderza z przedmiotami, uderza innych, taranuje kolegów i dorosłych, przewraca się lub kręci w kółko.
  • Jest go wszędzie pełno. Albo też jest bardzo ospały i wszystko przychodzi mu z dużym trudem.
  • Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się. Dotyczy to całego ciała albo np. tylko rączek. Miewa problemy z utrzymaniem równowagi.
  • Występują u niego trudności z mówieniem. Mogą to być kłopoty z wymawianiem niektórych głosek, płynnym mówieniem, poprawnym budowaniem zdań.
  • Ma problemy z utrzymaniem porządku. Dotyczy to starszych przedszkolaków – dziecko ma kompletny chaos w szafce lub swoim pokoju. Nie umie również zaplanować i przygotować potrzebnych do jakiejś czynności przedmiotów (nie jest w stanie np. przyszykować kartki i nożyczek, gdy chce coś wyciąć). Bardzo łatwo się rozprasza i potrzebuje pomocy, by doprowadzić do końca rozpoczętą czynność.
  • Źle się zachowuje. Nie panuje nad emocjami (bardzo szybko zmienia nastroje: od wesołości w mgnieniu oka przechodzi do agresji czy smutku), jest nieposłuszny, ucieka, chowa się przed dorosłymi, łatwo wpada w złość. Unika bliskości.
Redakcja poleca: Jakie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej?
Sprawdź, jakie objawy u dzieci mogą świadczyć o tym, że dziecko ma problemy z integracją sensoryczną.

Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na samopoczucie dziecka

Z powodu różnych trudności dziecko źle się czuje. Nie jest w stanie samo dobrze radzić sobie na co dzień z działaniami i zabawami, z którymi inne dzieci nie mają kłopotów. Jego zachowanie najczęściej jest również powodem negatywnych reakcji otoczenia – wszyscy się skarżą, że dziecko jest niegrzeczne, co jeszcze mocniej obniża jego samoocenę. 

Jak poznać, czy konieczna jest terapia integracji sensorycznej?

Nie ma człowieka, którego zmysły działałyby absolutnie idealnie. Kiedy zatem iść do specjalisty? Warto sobie zadać pytanie, na ile kłopoty dziecka wpływają na jego:
  • codzienne życie,
  • relacje z rówieśnikami i dorosłymi,
  • naukę w przedszkolu,
  • zachowanie.
Jeśli czterolatek dobrze funkcjonuje na co dzień, a jedynie nie chce włożyć ręki do piaskownicy, bo nie lubi dotyku piasku, to nie jest to duży problem. Prawdopodobnie z tego wyrośnie lub nie będzie mu to przeszkadzało w dorosłym życiu. Natomiast jeśli dziecko nie tylko nie chce bawić się w piasku, ale do tego:
  • brzydzi się dotykać plasteliny lub farb,
  • boi się zjeżdżalni,
  • odmawia zakładania pewnych rodzajów ubrań,
  • odmawia jedzenia niektórych potraw,
może to być sygnał, żeby poszukać pomocy specjalisty. Oceni on stopień zaburzeń integracji sensorycznej i w razie potrzeby spróbuje pomóc dziecku.

Jak wygląda terapia integracji sensorycznej?

Najpierw specjalista postawi diagnozę, opierając się na obserwacji dziecka podczas zabawy. Ważna jest również rozmowa z rodzicami. Gdy problemy dziecka potwierdzą się w diagnozie, terapeuta opracowuje program zajęć i ćwiczeń. Będą one potem modyfikowane w zależności od potrzeb i postępów dziecka. Terapia odbywa się poprzez ruch i zabawę. Nie polega natomiast na trenowaniu tych czynności, które na co dzień sprawiają dziecku trudność.

Aby dziecko zaczęło sprawnie pedałować na rowerku, nie każe mu się więcej na nim jeździć. Terapeuta proponuje za to takie zajęcia, dzięki którym dziecko nie będzie się już bało oderwać nóżek od ziemi i łatwiej będzie mu na przemian poruszać nimi podczas pedałowania. Czyli – poprzez odpowiednie zabawy stara się usprawnić te zmysły, dzięki którym jeżdżenie na rowerku nie sprawia trudności. W rezultacie dziecko będzie to robiło chętniej i lepiej.

Jakie przedmioty wykorzystuje się w terapii SI?

Do terapii wykorzystuje się:
  • piłki,
  • trampolinki,
  • wałki,
  • miękkie materace,
  • drabinki,
  • równoważnie,
  • deskorolki terapeutyczne,
  • różnego rodzaju huśtawki.
Dzieciaki naprawdę to lubią!

Konsultacja: Barbara Płuska, pedagog specjalny, rehabilitant, terapeuta SI z Przedszkola Integracyjnego „Bajkowy Świat” w Warszawie

Zobacz też: 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozwój przez zabawę

Aktywnie, ale bezpiecznie!