zdrowa dieta w ciąży, co jeść w ciąży
fot. fotolia

Jesteś w ciąży? Jedz jabłka!

Sezon na jabłka w pełni. Korzystaj z tego garściami i jedz ich jak najwięcej. Zwłaszcza, gdy jesteś w ciąży. Dzięki temu będziecie zdrowsi: ty i twoje dziecko. A przy okazji włączysz się w antyputinowską kampanię...
Dorota Kornacka
zdrowa dieta w ciąży, co jeść w ciąży
fot. fotolia
Specjaliści radzą, by jabłkami delektować się szczególnie jesienią i u progu zimy, czyli właśnie teraz. Później – choć nadal smaczne – tracą część cennych dla naszego zdrowia składników. A tych jabłkom nie brakuje! To im: witaminom, solom mineralnym, ale przede wszystkim błonnikowi i przeciwutleniaczom, owoce te zawdzięczają swoje cudowne prozdrowotne właściwości. I choć Brytyjczycy mawiają: an apple a day, keeps the doctor away (jedno jabłko dziennie sprawi, że nie będziesz potrzebował lekarza), to dietetycy twierdzą, że to niezbędne minimum. I radzą, by każdego dnia dnia zjadać nie jedno, a dwa jabłka. Najlepiej surowe i ze skórką. Dlaczego?

Oto 10 powodów, dla których powinnaś jeść jabłka


1. Ciężarne kobiety, w których diecie nie brakuje jabłek, mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia u swoich dzieci astmy i chorób alergicznych. Do takiego wniosku doszli brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Aberdeen, badając dietę przyszłych matek, a po pięciu latach – stan zdrowia ich dzieci. Prawdopodobnie jest to zasługa zawartych w jabłkach flawonoidów, czyli silnych antyoksydantów.  

2. Jabłka są jednym z najskuteczniejszych (i najsmaczniejszych!) sposobów radzenia sobie z zaparciami – dolegliwością, która daje się we znaki wielu przyszłym mamom. To zasługa pektyn (uwaga: takie właściwości mają tylko pektyny surowe), jednego ze składników błonnika pokarmowego, który poprawia perystaltykę jelit. Najwięcej pektyn znajduje się w gniazdach nasiennych i skórce.

Przeczytaj także: Jabłka pomogą na zaparcia w ciąży – i co jeszcze?

3. Jabłka duszone (wraz ze skórką!) z rodzynkami, miodem, migdałami, goździkami i dużą ilością cynamonu to doskonały – i w pełni bezpieczny dla kobiet w ciąży – sposób na przeziębienie i grypę. A wszystko dzięki zgromadzonej w największych ilościach tuż pod skórką witaminie C, która wspomaga pracę układu odpornościowego (a dodatkowo niweluje wolne rodniki).

4. Jabłka ułatwiają przyswajanie wapnia, którego przyszłe mamy – i ich dzieci – potrzebują szczególnie dużo. Przypomnijmy, że niedobory tego pierwiastka odbijają się niekorzystnie na zdrowiu i ciężarnej, i jej potomstwa. Wapń jest bowiem niezbędnym budulcem kości i zębów dziecka. Wpływa także na jego serce, mięśnie i układ nerwowy. Gdy ilość wapnia w życiu płodowym jest niewystarczająca, maluch już po urodzeniu może mieć skłonność do krzywicy i ząbkować później niż rówieśnicy. Kobiety w ciąży zaś, w których diecie brakuje tego pierwiastka, czują się osłabione, cierpią z powodu bolesnych skurczów mięśni łydek i bólów głowy. Po latach zaś są bardziej narażone na osteoporozę.  

5. Mus z gotowanych jabłek doskonale sprawdza się przy niestrawności, która może się przydarzyć każdej ciężarnej. Objawy biegunki łagodzone są dzięki wspomnianej już pektynie, która wchłania część wody.



6. Jedzenie jabłek to doskonała kuracja oczyszczająca organizm z toksyn i metali ciężkich (m.in. kobaltu i ołowiu). Pektyny (znowu one!) wiążą bowiem metale ciężkie w związki, które są następnie wydalane z organizmu.

7. Dieta bogata w jabłka zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, ponieważ pomaga utrzymać poziom cukru we krwi na stabilnym poziomie. To zasługa pektyny, która opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi, dzięki czemu zmniejsza się wydzielanie insuliny.

8. Już jedno jabłko dziennie pozwala obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL (zwanego złym cholesterolem), zapobiegając tym samym miażdżycy i chorobie wieńcowej. Także tym razem nieoceniona okazuje się pektyna, która wyłapuje i usuwa z jelit kwasy żółciowe. A to właśnie z nich wątroba produkuje cholesterol. Mniej kwasów żółciowych oznacza więc mniej cholesterolu.      

9. Regularne spożywanie jabłek obniża ryzyko rozwoju nowotworów: jelita grubego, piersi, a nawet płuc.  

10. Jedzenie jabłek może przyczynić się do zahamowania stanów zapalnych jelit. Zawarte w skórkach tych owoców polifenole – także zaliczane do przeciwutleniaczy - blokują limfocyty T, które pośredniczą w rozwoju zapalenia. Tak przynajmniej wynika z badań opublikowanych na łamach specjalistycznego pisma "Journal of Leukocyte Biology" przez zespół kierowany przez dr. Davida W. Pascuala z Montana State University w Bozeman (USA).

Jest jeszcze powód 11 – jabłka pomagają zrzucić zbędne kilogramy, na nadmiar których skarży się po ciąży niejedna kobieta... Przyczynia się do tego pektyna, która – pęczniejąc w żołądku – zwiększa objętość znajdującego się w nim pokarmu. Dzięki temu daje się "oszukać" ośrodek sytości w mózgu, który szybciej wysyła sygnał: mam dość. 

Więcej: Schudnąć po porodzie – przewodnik po metodach odchudzania

Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy