karmienie dziecka 11 miesiąc
fot. Adobe Stock

11. miesiąc: przepisy i jadłospis do wydruku

Jadłospis niemowlęcia w 11. miesiącu jest coraz bardziej urozmaicony. Może jeść warzywa, owoce, mięso, produkty mleczne i zbożowe. Nadal urozmaicaj mu dietę, pamiętając o mleku.
Katarzyna Pinkosz
Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk
karmienie dziecka 11 miesiąc
fot. Adobe Stock
Nawet w 11. miesiącu życia, czyli właściwie pod koniec pierwszego roku życia, mleko jest podstawą diety niemowlaka – pamiętaj więc, by pił odpowiednie jego ilości. Oczywiście najlepiej jest, jeśli nadal jest karmiony piersią, ale również mleko modyfikowane zaspokaja jego potrzeby. W tym miesiącu możesz też wprowadzić do jego diety większe ilości produktów mlecznych, czyli jogurtu naturalnego czy kefiru.

W 11. miesiącu dziecku potrzeba wapnia

Jogurty i kefiry – fermentowane produkty mleczne – są lepiej tolerowane niż zwykłe mleko krowie. Mogą je jeść nawet dzieci, które nie tolerują laktozy. Zawierają też więcej wapnia, ważnego dla rozwoju kości i zębów, niż zwykłe mleko. Są też dobrym źródłem białka, a także fosforu, magnezu, potasu, witamin A oraz  z grupy B. Dlatego warto podawać je dzieciom. Szczególnie cenne są jogurty zawierające żywe kultury bakteryjne. Są one polecane zwłaszcza dzieciom po kuracjach antybiotykowych: sprzyjają odbudowywaniu zniszczonej flory bakteryjnej. W 11. miesiącu możesz też podać dziecku jako pełny posiłek nie tylko jogurt i kefir, ale też twarożek (2-3 razy w tygodniu).

Zobacz przepisy na: jabłkowy kisiel z malinami i jogurtembabeczki grysikowewaniliową kaszkę mannę z jabłkamitwarożek z herbatnikiemserek z mandarynką
Redakcja poleca: Kiedy zacząć rozszerzanie diety dziecka?
Zastanawiasz się kiedy możesz wprowadzić do diety dziecka nowe produkty? Obejrzyj film i wysłuchaj rad specjalisty.

Lepszy jogurt naturalny niż owocowy

Podawaj dziecku produkty naturalne, najmniej przetworzone, czyli: jogurty, kefiry i serki naturalne. Nie zawierają dodatków smakowych i zapachowych oraz dodatku cukru. Do jogurtu, kefiru lub twarożku możesz sama dodać lubiane przez dziecko sezonowe owoce (a w tym wieku może on jeść je już niemal wszystkie. To szczególnie ważne właśnie w przypadku alergików. Jeśli podajesz dziecku kupiony w sklepie jogurt owocowy, dziecko może być uczulone nie na mleko, ale na barwnik czy aromat znajdujący się w owocowym dżemie, który został dodany. Również serki i twarożki najlepiej podawać naturalne. Serek możesz też zrobić sama w domu. Jeśli kupujesz gotowe serki, wybieraj takie, do których nie dodano soli, cukru ani innych dodatków.

Zobacz też: Przepisy na dania dla dziecka - 11. miesiąc życia

Czas na zdrową kanapkę

W 11. miesiącu dziecko może już zjeść na śniadanie lub obiad małą kanapkę (z pieczywa jasnego lub graham). Możesz je posmarować masłem, a na wierzch położyć np. wędlinę. Do kanapki dziecko może też zjeść jajecznicę.
Najlepiej jeśli sama upieczesz mięso, a potem pokroisz je dziecku w cienkie plasterki lub drobniejsze kawałki. Takie przygotowane w domu mięso jest znacznie zdrowsze od kupionej w sklepie wędliny, w której jest dużo soli, konserwantów i innych substancji dodatkowych (szkodzą one dziecku w nadmiarze). Jeśli jednak decydujesz się na kupowanie gotowych wędlin w sklepie, wybieraj wysoko gatunkowe (szynka, polędwica). Nie podawaj dziecku gotowych pasztetów, mortadeli, kiełbas czy parówek.

Zobacz przepis na: jajecznicę.

Domowy obiad jest najlepszy

Przyzwyczajaj dziecko do jedzenia obiadu złożonego z dwóch dań. Możesz proponować gotowe dania w słoiczkach, przeznaczone dla niemowląt (wybór jest coraz większy) albo przygotowywać sama obiadki. Zupy powinny już być coraz bardziej wyraziste. Tradycyjną jarzynową zastępuj więc żurkiem, ogórkową, pomidorową, krupnikiem. Staraj się też urozmaicać drugie dania.
Nie dodawaj do potraw soli. Żeby urozmaicić smak, lepszy będzie dodatek zielonej pietruszki, koperku, szczypiorku.
Każde dziecko lubi to, co słodkie. Staraj się jednak przyzwyczajać dziecko do owocowych deserów.
 

Żeby nasz malec jeszcze chętniej zjadał domowe jedzenie, warto podawać je w kolorowych talerzykach.



Zobacz przepisy na: brokułowe pierożkibabkę z kurczakiem i warzywamipotrawkę rybnąkluski ziemniaczane z koperkiemomlet z marchewkąpulpeciki w gniazdkach z pomidoramikluski ziemniaczane z koperkiemprzecier z gruszek.

Do diety dziecka w 11. miesiącu życia wprowadzaj:

  • nowe warzywa i owoce
  • nowe gatunki chudego mięsa
  • nowe gatunki ryb
  • jogurt, kefir, twarożek jako posiłek
  • wysoko gatunkowe wędliny

Zobacz i wydrukuj przykładowy jadłospis dla niemowlęcia w 11. miesiącu.



Zobacz też: 5 błędów, które najczęściej popełniamy, rozszerzając dietę niemowlęcia
  [content:0_15275,0_22157,0_23559:CMNews]
dr inż. Anna Stolarczyk
Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk

Pracuje w Klinice Pediatrii w Instytucie "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka".

Oceń artykuł

Ocena 5 na 18 głosy

Zobacz także

Popularne tematy