Dobrze mieć przyjaciół – budowanie zespołu nie jest trudne [GRUPA RÓWIEŚNICZA]
Warto uczyć malucha umiejętności odnajdywania się wśród rówieśników. Dziecko musi się nauczyć funkcjonować w grupie dzieci, żeby umieć funkcjonować w społeczeństwie. Naszym zadaniem jest pomóc mu wchodzić w grupę, nauczyć, co może robić, by do tej grupy wejść i dobrze się w niej czuć.
Jak pomóc dziecku radzić sobie w grupie?
Powiedzenie: „Idź, pobaw się z dziećmi” niczego nie załatwi. Aby pomóc maluchowi wejść
w grupę, warto np. poradzić mu, że zawsze trzeba się przedstawić, powiedzieć „cześć, jestem Michał”. Przyjrzyjmy się naszemu dziecku, pozwólmy mu odkryć, czy jest liderem, czy raczej woli stać w drugim szeregu. Czy jest pomysłowe, czy woli odtwarzać role, które mu ktoś przypisze. Jak maluch pozna sam siebie, będzie mu łatwiej funkcjonować – lepiej mu będzie
z ludźmi i ludziom z nim.
Nie każdy chce rządzić
Nie można naciskać, by maluch był liderem, wiecznym kierownikiem w każdej grupie. Dziecko najlepiej działa wtedy, gdy jest sobą. Pozwólmy dziecku samemu odnaleźć swoje naturalne miejsce.
Każdy potrzebuje akceptacji otoczenia - niektórzy marzą o tym, by zawsze być w centrum zainteresowania, inni wolą spokój i nie ciągnie ich do gwaru i zgiełku. Tak samo jest z dziećmi. Czas spędzany przez nie z rówieśnikami poza domem jest dla nich bezcennym poligonem, na którym mogą w stosunkowo bezpieczny sposób uczyć się funkcjonowania w społeczności.
Ćwiczenie „Budujemy razem”
Rekwizyty: klocki lub kartka i kredki bądź flamastry
Zbudujcie coś wspólnie z klocków lub narysujcie wspólny rysunek. Wspólnota polega na tym, że robicie to razem, po kawałku, ale raz ty jesteś kierownikiem budowy a dziecko robotnikiem, a za chwilę następuje zamiana ról.
Ćwiczenie „Domowa autostrada”
Rekwizyty: wstążka, samochodzik
Wyrysujcie lub wyznaczcie np. długą wstążką trasę z jednego pokoju do drugiego. Zawiąż dziecku oczy chusteczką i poproś je, by prowadziło samochód według twoich wskazówek, po linii trasy. W powrotnej drodze auto prowadzi rodzic,
a maluch decyduje i mówi, czy ma jechać prosto, w lewo, prawo czy nawet do tyłu.
- Plusy i minusy
Rekwizyty: dużo zabawek z Kinder Niespodzianki
Miejsce: dowolne
1. Rozsypujemy wszystkie.
2. Zadanie dziecka to wymyślić jaka ma być następna podniesiona/wybrana zabawka i dlaczego będzie pasowała do zespołu ( ma być większa, mniejsza, szybsza, weselsza itd.
3. Zadaniem dziecka jest odkrywać i łączyć zabawki w grupy.