GRY

Jak dbać o zdrową dietę dziecka

Wiesz już, dlaczego warto dbać o zdrową dietę malca. Teraz wyjaśniamy, jak to robić!

dziecko, chłopiec, kuchnia, miseczka, łyżeczka, jeść, uśmiech
Karmienie malutkiego niemowlęcia jest proste: wystarczy przystawiać je do piersi na żądanie albo przyrządzać mu mleko. Później trzeba się trzymać kalendarza rozszerzania diety. A co potem? Liczenie kalorii, zawartości białka, tłuszczu, węglowodanów itd. to zadanie dla dietetyka, a nie dla zwykłej mamy. Jak w takim razie karmić dziecko, by zjadało tyle, ile trzeba, i dostawało wszystko, czego potrzebuje? Oto ściągawka.

Codziennie
Każdego dnia na talerzu malca powinny znaleźć się:
- Produkty zbożowe  (5 razy).  Podawaj smykowi kaszki (pszenne, ryżowe, kukurydziane itd.), a później także „zwykłe” drobne i grube kasze: jęczmienną, gryczaną, pęczak. Zapoznaj go z różnymi rodzajami pieczywa.
- Warzywa i owoce (5 razy). Zacznij od zupki z marchewki i ziemniaka, potem wprowadzaj pojedynczo kolejne warzywa: dynię, brokuły, kalafior, groszek itd. Podobnie postępuj z owocami: najpierw jabłko, potem kolejne. Podawaj je w różnych formach. Na początku głównie gotowane, w postaci papek, przecierów i soków, potem na surowo.
- Mleko i jego przetwory (2–3 razy). Do 3. roku lepiej podawać malcowi mleko modyfikowane typu junior. Poza tym biały ser, jogurty, serki homogenizowane (najlepiej naturalne), a także niewielkie ilości żółtego sera (jest świetnym źródłem wapnia, ma bardzo dużo tłuszczu i soli).
- Mięso, ryby lub jajka (1–2 razy). Ryby są świetnym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3. Dla dzieci najlepszy jest drób (kurczak, indyk), ale ze względu na większą zawartość żelaza trzeba podawać także czerwone mięso (np. cielęcinę, jagnięcinę, chudą wieprzowinę).
- Tłuszcz (2 razy, w małych ilościach).    Jest potrzebny m.in. do rozwoju układu nerwowego, w tym mózgu. Malec powinien dostawać masło oraz oliwę z oliwek i oleje roślinne (najlepsze to: sojowy, rzepakowy niskoerukowy).

Raz na tydzień lub rzadziej
Nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu twoje dziecko zje:
- Dania na słodko. Nadmiar cukru prowadzi do otyłości i odbiera apetyt na zdrowe produkty.
- Słodycze. Nie trzeba z nich rezygnować, warto jednak wprowadzić jasne zasady: słodycze je się np. raz w tygodniu (tzw. słodka sobota lub słodka niedziela to dobry pomysł,  sprawdza się w wielu domach) lub przy specjalnych okazjach. Zamiast słodyczy warto podawać maluchowi suszone owoce, orzechy, sałatki owocowe i domowe kisiele.
- Wędzone ryby. Choć zawierają cenne kwasy z rodziny omega 3, nie są zbyt bezpieczne dla małych dzieci. Od czasu do czasu możesz je podać dziecku (szczególnie gdy nie przepada za rybami) w postaci pasty do kanapek.
Redakcja poleca: Kupujemy krzesełko do karmienia - film
Po ukończeniu szóstego miesiąca życia dziecka stajesz przed wyborem krzesełka do karmiena. Podpowiadamy, jak wybrać krzesełko dla niemowlaka.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?