dziecko, buty, jak dobrać odpowiedni rozmiar buta
fot. Fotolia

Jak dobrać rozmiar butów dla dziecka? (i czy buty mogą być trochę za duże?)

Jeśli chcesz kupić dziecku odpowiednie buty, warto wcześniej upewnić się, jaki rozmiar jest dla niego odpowiedni. Zmierzenie stopy dziecka to tylko jedna z kilku rzeczy, które trzeba zrobić przed zakupami.
Magdalena Drab-Mrozowska, mamotoja.pl
dziecko, buty, jak dobrać odpowiedni rozmiar buta
fot. Fotolia
Właściwy rozmiar butów ma ogromny wpływ na komfort chodzenia i zdrowie całego układu kostnego. Szkielet dorosłego człowieka składa się z 206 kości. Aż 52 z nich to kości stóp. Do tego dochodzą liczne powierzchnie stawowe, mięśnie, ścięgna... Patrząc na malutkie stópki dziecka, aż trudno uwierzyć, w jak skomplikowany sposób są zbudowane. I co ważne, już dziś pracują na zdrowie za kilkadziesiąt lat. Dobranie rozmiaru butów to jedno z zadań dla rodziców.

Spis treści:

Czy buty dla dziecka mogą być za duże?

Wybór właściwego rozmiaru bucików jest niezwykle istotny. To obowiązek rodziców − badania naukowe wykazały, że dzieci potrafią bez mrugnięcia okiem chodzić w butach nawet 2 rozmiary za małych. Zbyt małe buty dla dzieci są szkodliwe, jednak niektóre mamy, trzymając się kurczowo tej informacji, puszczają wodze fantazji, przesadzając w drugą stronę. Choć to może wydawać się niewiarygodne, wiele dzieci chodzi w butach o 3-4 rozmiary za dużych, a to wszystko w ramach zapasu, żeby starczyło do końca sezonu. Postępowanie takie jest, niestety, równie karygodne, jak kupowanie butów za małych. I nie mniej szkodliwe.
Redakcja poleca: Domowe sposoby na komary: 9 roślin i olejków skutecznie odstraszających insekty
Domowe sposoby na komary są prawie tak skuteczne jak chemiczne, za to o wiele zdrowsze dla nas i środowiska. Wypróbuj lawendę, wanilię, olejek cytrynowy i inne naturalne środki na komary.

Jak zmierzyć długość stopy dziecka?

Długość stopy mierzy się, odrysowując jej kontur na kartce. Dziecko musi stać i równomiernie obciążać obie stopy (stojąc prosto, w leciutkim rozkroku). Stopę należy obrysować, trzymając ołówek tuż przy stopie, a następnie zmierzyć odległość od czubka pięty, do czubka najdalej wysuniętego palca stopy (nie u wszystkich ludzi jest to paluch). Mierzyć należy obie stopy, a rozmiar buta dobierać pod dłuższą.

Jak się numeruje buty w różnych krajach?

Metod numeracji obuwia jest kilka. Jak mówi porzekadło: co kraj to obyczaj. Poniższa tabela to doskonale obrazuje.
Numeracja sztychowa francuska powszechnie stosowana w Polsce. 1 rozmiar = 1 sztych, 1 sztych = 0,67 cm
Numeracja calowa angielska 1 rozmiar = 1 barleycorn, 1 barleycorn = 1/3 cala = 0,85 cm
Numeracja amerykańska podobna do numeracji angielskiej, lecz nieco przesunięta, zaczyna się od 1, a nie od 0

Aby uniknąć obliczeń, przeliczeń i innych skalowań, istnieją specjalne tabelki, umożliwiające odczytanie rozmiaru buta przy znajomości długości stopy. Niestety, niewiele osób wie, jak są tworzone i jak się nimi posługiwać. Przykładowa tabelka znajduje się poniżej:

rozmiary butów

Zestawienie to w dość jasny sposób prezentuje ideę działania takich tabelek. Widać, że do długości stopy zostaje automatycznie doliczony zapas w wielkości 15 mm. Rozmiar wskazywany przez tabelkę ten zapas już uwzględnia i nie trzeba dodatkowo wędrować po osi rozmiarów, dodając kolejne centymetry.

Dla przykładu: dziecku ze stopą o długości 15,5 cm trzeba kupić buty w rozmiarze 25 − wkładka bucika będzie miała długość 17 cm. Tak to działa, przynajmniej teoretycznie. W praktyce niestety nie jest tak idealnie: but w rozmiarze 25 nie zawsze ma wkładkę o tak pięknie wykalkulowanej długości 17 cm. Wyjście z sytuacji jest jedno: mierzyć but w sklepie. Czynność ta jest niezbędna, i to nie tylko ze względu na wybór odpowiedniej długości bucika. Stopa każdego dziecka ma swoją unikalną, trójwymiarową formę, i but musi na nią pasować, tak pod względem długości, jak i tęgości, wysokości podbicia, kształtu cholewki.

Jak dobrać rozmiar buta do stopy dziecka?

Wstępnie możemy oszacować rozmiar buta, bazując na tabelkach czy specjalnych miarkach dostępnych w sklepach. Prosimy sprzedawcę o dany rozmiar i tu następuje część praktyczna. But należy założyć na stopę, następnie dziecko postawić i dokładnie zapiąć/zasznurować bucik (w zasznurowanym bucie stopa ustawia się w pozycji „roboczej", w jakiej potem przyjdzie jej pracować). Następnie staramy się wymacać czubki palców dziecka w buciku. Bucik powinien być dłuższy od stopy o około 1 cm.
W zakrytych butach, szczególnie w tych z gumowymi przodami, np. w kaloszach, nie jest możliwe wyczucie czubków paluszków i odległości do końca bucika. W takiej sytuacji pozostaje wyjąć wkładkę wewnętrzną buta, położyć ją na ziemi i postawić na niej dziecko.
Pomiar taki może być obarczony pewnym błędem, ponieważ w zależności od konstrukcji cholewki stopa może być przesunięta nieco w tył/w przód w stosunku do tego, jak sobie jej pozycję wyobrażamy (i jak ustawimy stopę na wyjętej wkładce), ale z bez wątpienia lepsze to niż kupowanie na oko.

Czy w butach dla dzieci trzeba zostawiać zapas?

Stopa w bucie nieustannie pracuje, przetaczając się wielokrotnie od pięty po palce (propulsja). Potrzebuje do tego celu nieco przestrzeni. Gdy stopa dziecka wypełnia bucik od zapiętka po sam czubek − but taki jest za mały! Można przyjąć, że taki naddatek funkcjonalny powinien wynosić nie mniej niż 5 mm.

Ponieważ stopa dziecka nieustannie rośnie, a nie chcemy kupować nowych butów co miesiąc, kupujemy buciki o kilka milimetrów za duże − zapas ten stanowi miejsce dla rosnącej stopy. Dlatego doliczamy kolejne 5 mm. Nie należy ulegać pokusie kupna butów z większą ilością zapasu, jest to bardzo niewygodne dla dziecka (mającym wątpliwości polecamy przetestowanie, jak wygodnie chodzi się w za dużych o 5 rozmiarów butach męża), ale i szalenie niezdrowe − w najlepszym wypadku może się skończyć zawijaniem czy koślawieniem nóżek.

UWAGA! Na Eobuwie.pl trwa akcja rabatowa – przeceny do -60%!

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 10 głosy

Zobacz także

Popularne tematy