Właściwy rozmiar butów ma ogromny wpływ na komfort chodzenia i zdrowie całego aparatu ruchu. Szkielet dorosłego człowieka składa się z 206 kości. Aż 52 z nich to kości stóp. Do tego dochodzą liczne powierzchnie stawowe, mięśnie, ścięgna... Patrząc na malutkie stópki dziecka, aż trudno uwierzyć, w jak skomplikowany sposób są zbudowane. I co ważne, już dziś pracują na zdrowie za kilkadziesiąt lat. Dobranie rozmiaru butów to jedno z zadań dla rodziców. Sprawdź, jak dobrać rozmiar butów dla dziecka.
Spis treści:
- Jak dobrać rozmiar: czy buty dla dziecka mogą być za duże?
- Jak zmierzyć długość stopy dziecka?
- Jak się numeruje buty w różnych krajach?
- Rozmiary butów dziecięcych – tabela
- Jak dobrać rozmiar buta do stopy dziecka?
- Czy w butach dla dzieci trzeba zostawiać zapas?
Jak dobrać rozmiar: czy buty dla dziecka mogą być za duże?
Wybór właściwego rozmiaru bucików jest niezwykle istotny. To obowiązek rodziców − badania naukowe wykazały, że dzieci potrafią bez mrugnięcia okiem chodzić w butach nawet 2 rozmiary za małych. Zbyt małe buty dla dzieci są szkodliwe, jednak niektóre mamy, trzymając się kurczowo tej informacji, puszczają wodze fantazji, przesadzając w drugą stronę. Choć to może wydawać się niewiarygodne, wiele dzieci chodzi w butach o 3-4 rozmiary za dużych, a to wszystko w ramach zapasu, żeby starczyło do końca sezonu. Postępowanie takie jest, niestety, równie karygodne, jak kupowanie butów za małych. I nie mniej szkodliwe.
Jak zmierzyć długość stopy dziecka?
Długość stopy mierzy się, odrysowując jej kontur na kartce. Dziecko musi stać i równomiernie obciążać obie stopy (stojąc prosto, w leciutkim rozkroku). Stopę należy obrysować, trzymając ołówek tuż przy stopie, a następnie zmierzyć odległość od czubka pięty, do czubka najdalej wysuniętego palca stopy (nie u wszystkich ludzi jest to paluch). Mierzyć należy obie stopy, a rozmiar buta dobierać pod dłuższą.
Jak się numeruje buty w różnych krajach?
Metod numeracji obuwia jest kilka. Jak mówi porzekadło: co kraj to obyczaj. Poniższa tabela to doskonale obrazuje.
Numeracja sztychowa francuska | powszechnie stosowana w Polsce. 1 rozmiar = 1 sztych, 1 sztych = 0,67 cm |
Numeracja calowa angielska | 1 rozmiar = 1 barleycorn, 1 barleycorn = 1/3 cala = 0,85 cm |
Numeracja amerykańska | podobna do numeracji angielskiej, lecz nieco przesunięta, zaczyna się od 1, a nie od 0 |
Aby uniknąć obliczeń, przeliczeń i innych skalowań, istnieją specjalne tabelki, umożliwiające odczytanie rozmiaru buta przy znajomości długości stopy. Niestety, niewiele osób wie, jak są tworzone i jak się nimi posługiwać. Przykładowa tabelka znajduje się poniżej:
Zestawienie to w dość jasny sposób prezentuje ideę działania takich tabelek. Widać, że do długości stopy zostaje automatycznie doliczony zapas w wielkości 15 mm. Rozmiar wskazywany przez tabelkę ten zapas już uwzględnia i nie trzeba dodatkowo wędrować po osi rozmiarów, dodając kolejne centymetry.
Dla przykładu: dziecku ze stopą o długości 15,5 cm trzeba kupić buty w rozmiarze 25 − wkładka bucika będzie miała długość 17 cm. Tak to działa, przynajmniej teoretycznie. W praktyce niestety nie jest tak idealnie: but w rozmiarze 25 nie zawsze ma wkładkę o tak pięknie wykalkulowanej długości 17 cm. Wyjście z sytuacji jest jedno: mierzyć but w sklepie. Czynność ta jest niezbędna, i to nie tylko ze względu na wybór odpowiedniej długości bucika. Stopa każdego dziecka ma swoją unikalną, trójwymiarową formę, i but musi na nią pasować, tak pod względem długości, jak i tęgości, wysokości podbicia, kształtu cholewki.
Rozmiary butów dziecięcych – tabela
Poniżej tabela rozmiarów butów dla dzieci od niemowlęcia do ok. 8. roku życia:
długość stopy w cm | EU | UK | US |
7,9 | 15 | 0 | 0 |
8,9 | 16 | 1/2 | 1 |
9,5 | 17 | 1 | 2 |
10,5 | 18 | 2 | 3 |
11,4 | 19 | 3 | 4 |
12,1 | 20 | 4 | 5 |
12,7 | 21 | 4.5 | 5.5 |
13 | 22 | 5-5.5 | 6-6.5 |
14 | 23 | 6 | 7 |
14,6 | 24 | 6.5-7 | 7.5-8 |
15,5 | 25 | 7.5-8 | 8.5-9 |
15,9 | 26 | 8.5 | 9.5 |
16,8 | 27 | 9-9.5 | 10-10.5 |
17,1 | 28 | 10 | 11 |
17,8 | 29 | 10.5 | 11.5 |
18,1 | 30 | 11 | 12 |
19,4 | 31 | 12-12.5 | 13-13.5 |
19,7 | 32 | 13 | 1 |
20,6 | 33 | 13.5-1 | 1.5-2 |
21,6 | 34 | 1.5-2 | 2.5-3 |
Pamiętaj, żeby zawsze przed zakupami obuwia mierzyć dziecku stopę. Jej długość może się zmieniać w tempie 0,5 rozmiaru co 3-4 miesiące!
Poniżej ilustracja pokazująca rozmiary butów dziecięcych od niemowlaka do wieku nastoletniego i długości stopy do 27 cm (skala niebieska). Na czarno rozmiar w calach, na czerwono rozmiar UK, na fioletowo rozmiar US, na zielono – francuski, a na brązowo – japoński.
rys. coolvectormaker/Adobe Stock
Jak dobrać rozmiar buta do stopy dziecka?
Wstępnie możemy oszacować rozmiar buta, bazując na tabelkach czy specjalnych miarkach dostępnych w sklepach. Prosimy sprzedawcę o dany rozmiar i tu następuje część praktyczna. But należy założyć na stopę, następnie dziecko postawić i dokładnie zapiąć/zasznurować bucik (w zasznurowanym bucie stopa ustawia się w pozycji „roboczej", w jakiej potem przyjdzie jej pracować). Następnie staramy się wymacać czubki palców dziecka w buciku. Bucik powinien być dłuższy od stopy o około 1 cm. Sprawdź także: Jaki rozmiar buta dla niemowlaka.
W zakrytych butach, szczególnie w tych z gumowymi przodami, np. w kaloszach, nie jest możliwe wyczucie czubków paluszków i odległości do końca bucika. W takiej sytuacji pozostaje wyjąć wkładkę wewnętrzną buta, położyć ją na ziemi i postawić na niej dziecko.
Pomiar taki może być obarczony pewnym błędem, ponieważ w zależności od konstrukcji cholewki stopa może być przesunięta nieco w tył/w przód w stosunku do tego, jak sobie jej pozycję wyobrażamy (i jak ustawimy stopę na wyjętej wkładce), ale z bez wątpienia lepsze to niż kupowanie na oko.
Czy w butach dla dzieci trzeba zostawiać zapas?
Stopa w bucie nieustannie pracuje, przetaczając się wielokrotnie od pięty po palce (propulsja). Potrzebuje do tego celu nieco przestrzeni. Gdy stopa dziecka wypełnia bucik od zapiętka po sam czubek − but taki jest za mały! Można przyjąć, że taki naddatek funkcjonalny powinien wynosić nie mniej niż 5 mm.
Ponieważ stopa dziecka nieustannie rośnie, a nie chcemy kupować nowych butów co miesiąc, kupujemy buciki o kilka milimetrów za duże − zapas ten stanowi miejsce dla rosnącej stopy. Dlatego doliczamy kolejne 5 mm. Nie należy ulegać pokusie kupna butów z większą ilością zapasu, jest to bardzo niewygodne dla dziecka (mającym wątpliwości polecamy przetestowanie, jak wygodnie chodzi się w za dużych o 5 rozmiarów butach męża), ale i szalenie niezdrowe − w najlepszym wypadku może się skończyć zawijaniem czy koślawieniem nóżek.