Jak jeść nasiona chia? 6 przydatnych wskazówek

Dobrze, wiadomo, że nasiona chia są zdrowe, ale jak je jeść? Na surowo? Trzeba je gotować? Wyjaśniamy!
Karolina Stępniewska
Jak jeść nasiona chia?
fot. Fotolia
Jak jeść nasiona chia – to pytanie zadaje sobie wiele osób, które – skuszone doniesieniami o niezwykle korzystnym wpływie spożywania chia na zdrowie – po raz pierwszy wyszły ze sklepu z paczuszką tych nasion. Nic dziwnego, że chia nas onieśmiela – w Europie znana jest od stosunkowo niedawna, za to Aztecy jadali ją jeszcze przed odkryciem Ameryki przez Kolumba! Podpowiadamy, jak przygotowywać nasiona chia i do czego je dodawać, żeby w pełni wykorzystać ich właściwości! 

Jak jeść nasiona chia? 

Nasiona chia możesz jeść w całości lub zmielone, surowe lub gotowane. Naukowo dowiedziono, że chia jest dobrze trawione przez organizm w każdej z tych form. Przygotowując nasiona chia pamiętaj jednak o kilku zasadach:
  • najlepiej jest zalać nasiona płynem (wodą, sokiem, mlekiem kokosowym itp.) w proporcji 1:9 i odstawić na kilka godzin. Nasiona chia mają zdolność chłonięcia wody i pęcznienia. Mogą wchłonąć do 12 razy więcej wody, niż same ważą. W ten sposób uzyskasz gęsty żel będący punktem wyjścia do sporządzania potraw.
  • spożywając chia na sucho, podczas pęcznienia w układzie pokarmowym,nasiona będą wykorzystywać wodę z naszego organizmu. Niekorzystne jest też popijanie suchych nasion płynem: może prowadzić do zaparć.  
  • nasiona chia możesz spożywać zarówno na surowo, jak i ugotowane. Jednak najwięcej wartości odżywczych zachowają, jeżeli zjesz je na surowo. Zalane chłodną wodą i przechowywane w lodówce będą najbardziej wartościowe. Jeżeli przepis tego wymaga, możesz je oczywiście zalać wrzątkiem lub ugotować, pamiętaj jednak, że im krócej będą gotowane, tym mniej składników ulegnie zniszczeniu
  • napęczniałe nasiona chia możesz wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów. Ich zaletą jest fakt, że są całkowicie neutralne w smaku.  Zmielone ziarna można dodawać do wypieków lub użyć do zagęszczenia zupy. Żel z całymi nasionami może stanowić składnik koktajli, musli, jogurtu, sałatek warzywnych i owocowych, sosów itp.   
  • czy wiedziałaś, że istnieją także kiełki chia, których można używać do kanapek, sałatek oraz rozmaitych potraw, podobnie, jak np. kiełki fasoli? 
  • ze względu na wysoką zawartość błonnika zaleca się, żeby by dzienne spożycie nasion chia nie przekraczało 1 łyżki stołowej dziennie
Wciąż brakuje odpowiednich badań naukowych, które jednoznacznie wykazywałyby bezpieczeństwo regularnego spożywania chia w czasie ciąży, karmienia piersią oraz przez dzieci poniżej 5 r.ż. 
 

Konsultacja: Dorota Barańska, dietetyk

Zobacz też:
Redakcja poleca: Co warto jeść w czasie ciąży? [WIDEO]
Zobacz, jakie są superfoods dla ciężarnych i dlaczego warto je wprowadzić do swojej diety w czasie ciąży.
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Maluch na słońcu

Pierwsza pomoc w ugryzieniach