oddychanie w ciąży
fot. Panthermedia

Oddychanie w ciąży i podczas porodu - ćwiczenia ułatwią poród i dotlenią organizm

Odpowiedni sposób oddychania przyda się nie tylko przy porodzie. Dzięki ćwiczeniom oddechowym lepiej zniesiesz całą ciążę. Świadome i głębokie oddychanie sprawi, że zarówno ty, jak i dziecko, będziecie lepiej dotlenieni. O prawidłowym oddychaniu w ciąży opowiedziała nam dr Preeti Agrawal.
Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Preeti Agrawal, ginekolog położnik
oddychanie w ciąży
fot. Panthermedia

Od właściwego sposobu wdychania i wydychania powietrza sporo zależy – przede wszystkim dobra kondycja całego organizmu, która ma duże znaczenie dla każdej kobiety w ciąży. Dobre oddychanie gwarantuje również spokój ducha i relaks ciała – dwóch sfer, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Chcesz się przekonać, czy to działa? Zapamiętaj mały trik, który pozwoli szybko opanować nerwy, np. przed ważnym spotkaniem. Weź głęboki oddech, wstrzymaj powietrze na ok. 10 sekund i wypuść je wolno, rozluźniając ciało. Kilkakrotne powtórzenie ćwiczenia pomoże przezwyciężyć każdą tremę, nawet w ciąży zagrożonej.

Spis treści: 

  1. Jak należy oddychać w ciąży?
  2. Oddychanie przeponą w ciąży - jak to robić?
  3. Co warto wiedzieć o oddychaniu w ciąży?
  4. Dlaczego warto ćwiczyć oddech w ciąży?
  5. O czym świadczy zadyszka w ciąży?

Jak należy oddychać w ciąży?

Jak należy oddychać w ciąży? Spokojnie, miarowo i głęboko – tak jak oddychamy, śpiąc. Dzięki takiemu sposobowi oddychania  rozluźniają się mięśnie i człowiek wypoczywa. W ten sam sposób można oddychać nie tylko nocą, ale także w ciągu dnia. Wystarczy się tego nauczyć.
  • Usiądź wygodnie, opierając się plecami o oparcie krzesła lub ścianę.
  • Połóż dłoń na przeponie, aby poczuć, jak pracuje w trakcie oddychania.
  • Weź głęboki wdech i wyobraź sobie, że powietrze wypełnia twój brzuch jak balon i dociera aż do palców u stóp.
  • Pilnuj, by klatka piersiowa i ramiona nie unosiły się.
  • Przez lekko uchylone usta spokojnie wypuszczaj powietrze. Nie spiesz się, wydech powinien trwać prawie dwa razy dłużej niż wdech.
  • W ciągu minuty staraj się wykonać 6-10 oddechów. Na początku utrzymanie takiego rytmu może sprawiać kłopot.  
  • Ćwicząc systematycznie, szybko nauczysz się automatycznie oddychać torem brzusznym.
Redakcja poleca: Jak prać i prasować ubranka niemowlaka - film
Sprawdź, jak długo prasować ubranka małego dziecka i w czym najlepiej je prać.

Oddychanie przeponą w ciąży - jak to robić?

Większość ludzi, a szczególnie kobiet, oddycha zbyt płytko i, co jest tego konsekwencją, zbyt szybko. Powietrze wypełnia tylko górne partie płuc – widać to, gdy przy wdechu unoszą się ramiona. Jest to oddychanie torem piersiowym, podczas którego płuca mogą rozszerzać się jedynie w bok. Jak oddychać przeponą w ciąży? Przy prawidłowym sposobie oddychania, nazywanym oddychaniem torem brzusznym, płuca mogą powiększać swą objętość także w dół. Dzieje się tak za sprawą przepony, czyli mięśnia, który oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej. Gdy powietrze wypełnia całe płuca, przepona obniża się w stronę brzucha, powiększając przestrzeń klatki piersiowej i czyniąc więcej miejsca dla płuc. Pracę przepony można zobaczyć, np. leżąc na plecach. Gdy wdychamy powietrze, powoduje ona unoszenie się mięśni brzucha (mamy wrażenie, że brzuch napełnia się powietrzem jak balon).

Co warto wiedzieć o oddychaniu w ciąży?

Ćwiczenia oddechowe w ciąży niosą wiele korzyści dla przyszłej mamy i dziecka, warto jednak wiedzieć, że:
 
  • W trzecim trymestrze po ćwiczeniach oddechowych możesz poczuć, że dziecko rusza się bardziej intensywnie. Nie martw się, w ten sposób mu nie szkodzisz!
  • Głębokie, nieforsowne oddychanie po jedzeniu powoduje masaż narządów wewnętrznych i pomaga w trawieniu.  
  • Zawroty głowy albo mroczki przed oczami podczas oddychania to powód do zakończenia ćwiczeń. Prawdopodobnie narzuciłaś swoim płucom za duże tempo.
  • Ćwiczenia oddechowe można wykonywać w każdej pozycji, siedząc na krześle lub podłodze, a także w łóżku, np. zaraz po przebudzeniu.

Dlaczego warto ćwiczyć oddech w ciąży?

Świadome, głębokie oddychanie sprawia, że mama i dziecko są lepiej dotlenieni. Skutkiem tego jest lepsze samopoczucie kobiety, większa chęć do działania, mniejsza ospałość. Ćwiczenia oddechowe poprawiają ukrwienie narządów wewnętrznych – gdy przepona pracuje, masuje na przemian narządy jamy brzusznej i serce. Dobry oddech normuje także ciśnienie krwi i spowalnia akcję serca (to ważne, bo w czasie ciąży serce ma gorsze warunki do pracy). Oddychanie przeponą w ciąży rozluźnia mięśnie brzucha – gdy pojawią się skurcze porodowe, macica będzie miała więcej miejsca, co zmniejszy ból.

Oddychanie w ciąży - o czym świadczy zadyszka?

Zadyszka to kłopot wielu przyszłych mam. Zwykle pojawia się w trzecim trymestrze ciąży, gdy macica, powiększając się, uciska przez przeponę płuca. Krótszy oddech nie świadczy jednak, że dziecku brakuje tlenu. Aby ułatwić oddychanie, staraj się trzymać plecy prosto gdy chodzisz, stoisz lub siedzisz, a do snu układaj się w pozycji półleżącej. Dwa, trzy tygodnie przed porodem, gdy dziecko, zacznie przesuwać się do dolnej części miednicy, brzuch obniży się i oddychanie powinno stać się łatwiejsze. 

Zobacz także:

dr n. med. Preeti Agrawal
Konsultacja: dr n. med. Preeti Agrawal, ginekolog położnik

ginekolog położnik, pochodzi z Indii, od ponad 20 lat prowadzi praktykę w Polsce, łączy wiedzę medycyny tradycyjnej z medycyną naturalną, psychosomatyczną i tradycyjną medycyną Wschodu, założyła Szkołę Świadomego Macierzyństwa i klinikę Integrative Medical Center we Wrocławiu.

Oceń artykuł

Ocena 6 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy