GRY

Antystresowe menu oraz inne sposoby na stres w ciąży

Kiedy radość i szczęście przeplata się ze smutkiem i niepokojem, to znak, że przeżywasz ciążę... pełną piersią. Nie daj się jednak pożreć stresom. Wypróbuj nasze strategie.
ciąża, kobieta, relaks
Stres to nasz nieodłączny towarzysz. W ciąży wcale nie znika, wręcz przeciwnie, pojawia się nawet więcej spraw, które mogą go nasilać. Bo przecież boisz się porodu, drżysz o zdrowie maluszka, zastanawiasz się nad przyszłością, a to wszystko może osłabiać odporność na stres. Miotasz się między pracą, domem i sklepami z artykułami dla dzieci. Spokojnie! I dziecku, i tobie potrzeba wyciszenia, relaksu, luzu. Oto kilka sprawdzonych pomysłów na walkę ze stresem w ciąży.
 

1. Zrób rachunek sumienia

Spisz na kartce wszystkie swoje zajęcia: jakie masz obowiązki w pracy i w domu, jakie pasje, ile czasu poświęcasz na spotkania z przyjaciółmi, a ile na doskonalenie umiejętności zawodowych. Przyjrzyj się tej liście i zdecyduj, co jest dla ciebie najważniejsze. W ciąży nie będziesz w stanie sprostać wszystkim obowiązkom. Potrzebujesz teraz więcej snu, regularnych posiłków, spokojnych wieczorów przy książce lub muzyce. Nie próbuj być idealną pracownicą, panią domu i koleżanką. Zamiast kursu najnowszych technik pozyskiwania klienta bardziej przyda ci się gimnastyka dla ciężarnych. Przygotuj się też na to, że w ciąży nie będziesz w stanie kontrolować wszystkiego na sto procent i nie powinno być to powodem do nerwów. Bo jak masz się przygotować na poranne zebranie, kiedy mdłości nie pozwalają ci wyjść z toalety? Kiedy już skończysz „rachunek sumienia”, wypisz na kartce rzeczy, które są w tej chwili dla ciebie najważniejsze, i powieś ją w widocznym miejscu. To będzie twój ciążowy regulamin.

Polecamy: 6 najlepszych sposobów na relaks przed porodem
 
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

2. W ciąży naucz się technik relaksacyjnych

Polegają one na rozluźnianiu mięśni, uspokajaniu oddechu i skupianiu myśli na pozytywnych tematach. Zaledwie siedem minut relaksu wystarczy, byś odprężyła się psychicznie. Odstresowujące ćwiczenia możesz robić niemal wszędzie. Oto jedno z nich: usiądź wygodnie, zamknij oczy, zrób kilka głębokich wdechów i wydechów. Wyobraź sobie, że zamieniasz się w aparat fotograficzny. Kiedy otwierasz oczy, „robisz” zdjęcie i utrwalasz obraz. Gdy je zamykasz – „wywołujesz” je i przypominasz sobie ze szczegółami, co zarejestrowałaś. Ponownie otwórz oczy, „sfotografuj” inny przedmiot lub osobę i „wywołaj” zdjęcie w wyobraźni. Powtórz ćwiczenie 3–4 razy.
 

3. Zafunduj sobie odprężający masaż

Twoja macica rośnie, by pomieścić dziecko, a kręgosłup musi sobie radzić z dźwiganiem coraz większego ciężaru. Nic dziwnego, że mięśnie są napięte i nie najlepiej przez to się czujesz. Świetnym ratunkiem jest masaż. Salony kosmetyczne proponują zabiegi dla ciężarnych. Wykwalifikowane masażystki wiedzą, jakie części ciała mają ucisnąć, by przynieść ulgę. Możesz też urządzić salon masażu w domu. Potrzebujesz tylko oliwkę (np. lawendową, która działa uspokajająco) i... partnera. Włącz nastrojową muzykę, usiądź lub połóż się na boku – i do dzieła! (sprawdź: Czy można masować brzuch w ciąży?).
 

4. Komponuj antystresowe menu

Na śniadanie płatki owsiane na mleku, na obiad ryba z brokułami i kaszą, a na kolację jajko i pomidor. Brzmi zwyczajnie? Ale to prawdziwa bomba antystresowa! Te produkty zawierają witaminy B1, B2, B6 i C, które podnoszą odporność organizmu na nerwy w ciąży. B1 nazywana jest witaminą nastroju, gdyż korzystnie wpływa na system nerwowy. Gdy jej brakuje, jesteś zmęczona, drażliwa, smutna. Znajdziesz ją w grubych kaszach, niełuskanym ryżu, płatkach owsianych, zielonym groszku, ziemniakach, mleku. Witaminy B2 (brokuły, szpinak, szczypiorek, kapusta, nabiał, mięso, jajka, kiełki zbóż) i C (owoce cytrusowe i jagodowe, pomidory, natka pietruszki, brukselka, szczypiorek, kiszona kapusta) pomagają zwalczyć napięcie nerwowe. Witamina B6 przyjmowana z magnezem łagodzi rozdrażnienie (jest jej dużo w ziarnach zbóż, mięsie, rybach, warzywach strączkowych). Wypijaj też 6–7 szklanek płynów dziennie. Brak wody w organizmie może powodować bóle głowy.

Sprawdź: 10 najważniejszych witamin w ciąży


5. Zapisz się na basen lub gimnastykę

Coraz więcej ośrodków proponuje zajęcia dla przyszłych mam. Instruktorzy skupiają się na nich na ćwiczeniach oddechowych, rozluźniających. Ciężarnym polecana jest joga, która uspokaja umysł i relaksuje ciało. A także basen – w wodzie ciało wydaje się lżejsze, odciążony zostaje kręgosłup, rozluźniają się mięśnie. Zajęcia na basenie świetnie wyciszają i relaksują. W wodzie możesz pływać, wykonywać ćwiczenia oddechowe i inne.

Dyskutuj na forum: Stres a ciąża »

Ocena (3 oceny)

5.7
Więcej:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu