kobieta, lato, plaża, morze, brzuszek, ciąża

Jak przetrwać lato w ciąży

Gdy robi się naprawdę gorąco, zaczynają się: opuchlizna nóg, otarcia skóry, zwiększone pocenie się... Stop! Dzięki naszym radom pokochasz to lato!
kobieta, lato, plaża, morze, brzuszek, ciąża
Córeczka Marysi ma dziewięć miesięcy, urodziła się we wrześniu ubiegłego roku. Liczę miesiące… Wszystko się zgadza. Kiedy Marysia była w trzecim trymestrze ciąży, mieszkańcy północnej półkuli, czyli my, cieszyli się latem. A przyszła mama? Kiedy spytałam o to Marysię, na wspomnienie zeszłorocznych wakacji stwierdziła boleśnie: „Było o-k-r-o-p-n-i-e!”. I zaczęła wyliczać: „Puchłam, pociłam się, miałam zawroty głowy… Do tego pojawiły się żylaki, a ja bałam się bardzo przebarwień skóry”. I jak tu się cieszyć z ciąży? Maria na to: „Oczywiście, że można! Po pierwsze, ratunkiem jest myśl, że wkrótce to się skończy i że zobaczę Łucję” – śmiała się. „A po drugie, są różne sposoby, które przynoszą ulgę, gdy brzuszek cierpi od skwaru”. Oto one, wszystkie sprawdzone!

Chłodna woda (i nie tylko) na obrzęki

Wiele przyszłych mam skarży się na opuchliznę kostek i stóp (często także twarzy i/lub rąk). Obrzęki dokuczają, gdy temperatura zaczyna rosnąć, ale także wtedy, gdy za dużo chodzisz, przez dłuższy czas stoisz lub siedzisz, np. z założonymi nogami. Skąd się bierze opuchlizna? W czasie ciąży wzrasta ilość płynów w organizmie, a do tego pojawiają się problemy z krążeniem krwi, które zakłóca powiększająca się macica. Pod wpływem upału przez ścianki rozszerzonych naczyń krwionośnych przesącza się do tkanek woda, co powoduje powstanie obrzęków. Zwykle na drugi dzień znikają. Jeśli mija doba, a ty nadal czujesz się jak balon, skontaktuj się z lekarzem. Zbada, czy nie podskoczyło ci ciśnienie krwi, i zleci analizę moczu (podwyższone ciśnienie i białko w moczu mogą oznaczać stan przedrzucawkowy).

Weź prysznic (albo kąpiel). Najlepiej chłodny. Stopy możesz trzymać w misce z zimną wodą i solą.
Posmaruj kremem. Takim z mentolem lub wyciągiem z kasztanowca, ochłodzi i przyniesie ogromną ulgę.
Trzymaj nogi wyżej. Gdy leżysz, ułóż je sobie na poduszkach albo oprzyj o oparcie kanapy (to ułatwi odpłynięcie krwi ze stóp). W pracy oprzyj stopy na jakimś podwyższeniu, nie krzyżuj. Zrób też sobie zimny okład z mokrego ręcznika.
Zmień buty. Koniecznie na takie z niskim obcasem – klapeczki, sandały (przymierz o numer większe).
Dużo pij. Picie wody (niegazowanej) pomaga, gdy twoje ciało puchnie. Pij szklankę, najwyżej dwie naraz – nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia.
Nie używaj soli. Zatrzymuje wodę w organizmie. Często bywa, że za obrzęki odpowiada właśnie sól z jedzenia.
Redakcja poleca: Żylaki w ciąży - film
Sprawdź, co robić, aby uniknąć żylaków w ciąży. Poznaj praktyczne sposoby, które możesz stosować na co dzień.

Ćwiczenia (i nie tylko) na żylaki

Grożą ci, jeśli ktoś z twojej rodziny cierpiał lub cierpi z ich powodu. Mechanizm powstawania żylaków jest prosty – powiększająca się macica uciska żyły miednicy, którymi odpływa krew z nóg. Pod wpływem wyższej temperatury powiększają się żyły, a tym samym… żylaki. Mogą być niestety bardzo bolesne.

Gimnastykuj stopy. Czyli ćwicz krążenia stopą, przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty, a gdy siedzisz, napinaj łydki – jakby coś ciągnęło piętę w dół, a palce do góry. Ćwicz jak najczęściej.
Unikaj długiego stania oraz siedzenia. Ulgę przyniesie odpoczynek z uniesionymi nogami, a w pracy trzymanie ich na poziomie bioder.
Kup maść. Bolące miejsca smaruj maścią nagietkową lub z wyciągiem z kasztanowca.
Nie noś krępujących ciuchów. Skarpetki z gumką, majtki lub spodnie za ciasne w udach… – zabronione!
Chroń się przed skwarem. Jeśli nie musisz – nie wychodź na dwór w godzinach południowych. I zawsze szukaj cienia lub przyłóż do karku mokrą chustkę.
Uwaga! Unikaj pomieszczeń z klimatyzacją. Gwałtowna zmiana temperatury może skończyć się przeziębieniem.


Łyk powietrza na zawroty głowy

Pojawiają się, gdy jest ci duszno, np. w przegrzanym sklepie lub autobusie, i gdy skarżysz się na zmiany ciśnienia. Mierz je, jeżeli często miewasz mroczki przed oczami i wrażenie, że zaraz zemdlejesz. Niskie? Nie ma większych powodów do alarmu, chociaż powinnaś poinformować o tym swojego ginekologa. Wysokie? Zgłoś się do lekarza, może być groźne dla ciebie i dzidziusia.

Otwórz okno. Gdy zawroty dopadną cię w autobusie, musisz łyknąć sobie trochę świeżego powietrza. Otwórz więc okno albo po prostu wyjdź z pojazdu. Usiądź w cieniu (pochyl głowę jak najniżej). W domu połóż się wygodnie z uniesionymi nogami.
Zmocz twarz. Miej zawsze przy sobie wodę w spreju, a gdy poczujesz, że robi ci się słabo, spryskaj nią twarz, kark, ramiona (albo przetrzyj wilgotnymi chusteczkami – jednorazowe kupisz w drogerii lub w aptece).
Chroń głowę. Załóż kapelusz, czapkę z daszkiem albo chustkę, by nie przegrzać głowy.
Zrób masaż. Chłodny prysznic oraz masaż gąbką lub myjką – od stóp do głowy – to powinno zmusić twoją krew do szybszego krążenia i pobudzenia całego organizmu do pracy.

Przewiewne ubranie na pocenie się

Teraz bardziej się pocisz, ponieważ… ważysz więcej. To takie proste :)

Noś sukienki. Luźne, z bawełny lub lnu, dobrze przepuszczające powietrze. Nie tylko będziesz się znacznie mniej pocić, ale także uchronisz się przed grzybicą pochwy. Pod wpływem hormonów zmienia się bowiem pH pochwy i trzeba szczególnie dbać o jej higienę (podczas upałów jesteś narażona na atak grzybów, które lubią ciepło i wilgoć – stąd właśnie te sukienki, a nie spodnie).
Talkuj się pudrem dla dzieci. Szczególnie te miejsca, którym grożą różne otarcia i odparzenia, tzn. w pachwinach oraz pod piersiami.
Używaj antyperspirantów. Takie dezodoranty są bardzo skuteczne i wbrew obiegowym opiniom – bezpieczne.
Pij wodę. Bo pocąc się, możesz się odwodnić. A odwodnienie zakłóca pracę nerek, wątroby i krążenie krwi przez łożysko. Pij zatem minimum dwa litry dziennie. Inna sprawa, że pijąc dużo, dużo też siusiasz – i chronisz się przed infekcją układu moczowego.

Filtry słoneczne na przebarwienia

Pod wpływem słońca u przyszłych mam mogą pojawić się przebarwienia na skórze – to przez hormony ciążowe.
Stosuj kremy z filtrami. Wybierz krem ochronny z faktorem 15 (do 30), najlepiej z filtrem mineralnym, który nie przenika do skóry. Smaruj nim twarz, szyję, ramiona, nogi… Także wtedy, gdy słońce jest za chmurami.
Nie leż na słońcu. To bardzo niezdrowe dla ciebie i dziecka w brzuszku – wysoka temperatura może czasami powodować skurcze macicy.

Gdy wybierasz się na wakacje w ciąży

Marzenie każdej przyszłej mamy – wyjechać nad morze, jezioro. Poleżeć pod parasolem, w cieniu drzew… To da się zrobić! Choć pod koniec ciąży lepiej być w pobliżu domu.

Podróż. Najlepiej pociągiem. Możesz w nim w każdej chwili wstać, przejść się… W samochodzie – jeśli nie prowadzisz – wybieraj pozycję półleżącą (odchyl oparcie fotela) albo usiądź z tyłu, pasy zapnij na wysokości miednicy. I planuj liczne przerwy, najlepiej co dwie godziny. Samolot? Tylko w pierwszym trymestrze. W drugim i trzecim jest to niebezpieczne (pod wpływem ciśnienia grozi odpłynięcie
wód płodowych oraz przedwczesny poród).
Kąpiele. W czystym jeziorze i na kąpielisku dopuszczonym przez sanepid. Basen? Pod warunkiem że woda jest ozonowana, nie chlorowana. Zrezygnuj z publicznego jacuzzi.
Opalanie. Można, ale z umiarem! Leżenie plackiem zabronione. Posmaruj się kremem przeciwsłonecznym. Trzeba też unikać pór dnia, gdy słońce praży niemiłosiernie, czyli od godz. 10 do 14. I pamiętać, że wysoka temperatura nie służy ani przyszłej mamie, ani malcowi w brzuszku.
Dokumenty. Czyli karta ciąży i poświadczenie o grupie krwi. Miej je zawsze przy sobie, nawet jeśli wybierasz się zaledwie na krótką wycieczkę.

Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy