Warto, by zajście w ciążę było przemyślane i zaplanowane

Przygotowania do ciąży zacznij dużo wcześniej

Daj swojemu dziecku szansę na zdrowe i szczęśliwe życie – o jego przyszłość możesz zadbać na długo przed poczęciem. A im wcześniej, tym lepiej. Co możesz zrobić sześć miesięcy, trzy miesiące i miesiąc przed planowaną ciążą? Sprawdź.
Warto, by zajście w ciążę było przemyślane i zaplanowane
Przygotowania do ciąży warto zacząć nawet... z rocznym wyprzedzeniem! To oczywiście plan maksimum, choć te mamy, które mają nadwagę  potrzebują więcej czasu, by pozbyć się zbędnych kilogramów. Duża nadwaga lub otyłość mogą niekorzystnie wpłynąć na przebieg ciąży. Jednak nie wolno odchudzać się bez racjonalnego planu, gdyż duży spadek wagi w krótkim czasie może wpłynąć na twoją płodność. A oto nasz plan działania, który warto wprowadzić w życie.

Sześć miesięcy przed planowaną ciążą

Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Zaszczep się

Jeśli nie jesteś pewna, czy chorowałaś albo szczepiłaś się na różyczkę, sześć miesiące przed planowaną ciążą poproś lekarza o skierowanie na badanie, dzięki któremu można wykryć przeciwciała różyczki. Jeśli okaże się, że ich nie masz, zaszczep się. Potem przez co najmniej trzy miesiące zabezpieczaj się przed zajściem w ciążę. Czas ten potrzebny jest na zyskanie odporności.
Uwaga! Zaszczep się też na żółtaczkę typu B (zakażenie w ciąży ciężko przechodzi zarówno matka, jak i dziecko).

Zmień dietę przed ciążą

Jadaj regularnie, przynajmniej trzy posiłki dziennie. Powinny być urozmaicone, aby dostarczyć organizmowi najważniejszych składników odżywczych, składać głównie z węglowodanów i białek. Jedz więc głównie owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz chudy nabiał, mięso i ryby. Nie przesadzaj za to z tłuszczem (zawierają go również produkty białkowe).

Oto czego powinnaś unikać:
  • pustych kalorii, czyli: słodyczy, chipsów, fast foodów, słodkich napojów gazowanych i cukru;
  • nadmiaru kofeiny jest nie tylko w kawie, ale i w herbacie, coli, napojach energetycznych;
  • alkoholu jeśli lubisz codziennie wypić do kolacji lampkę wina, lepiej zacznij się odzwyczajać już teraz. Alkohol upośledza pracę narządów wewnętrznych (m.in. wątroby), obniża odporność, utrudnia przyswajanie witamin i minerałów.
A co z witaminami przed ciążą? Najlepsze witaminy to te, których dostarczasz organizmowi z pożywieniem. Jeżeli twoja dieta jest urozmaicona, nie ma potrzeby zażywania dodatkowych preparatów witaminowo-mineralnych przed poczęciem. Wyjątkiem jest kwas foliowy. Najważniejsze składniki odżywcze to:
  • wapń – dostarczą go przetwory mleczne: jogurt, kefir, maślanka, twaróg. Najwięcej jest w żółtym serze, ale nie przesadzaj z jego spożyciem, bo jest bardzo kaloryczny;
  • żelazo – jest w wątróbce, czerwonym mięsie, warzywach strączkowych;
  • witamina C – mają ją niemal wszystkie owoce i warzywa. Najwięcej: acerola, czarne porzeczki, cytrusy, papryka, brokuły;
  • jod – znajduje się głównie w rybach i wzbogacanej nim soli.
Polecamy: Jak przygotować się do ciąży?

Nie stosuj drastycznych diet

Jeśli musisz schudnąć, zrób to powoli i rozsądnie. Zapomnij o dietach cud. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą utrudnić poczęcie i źle wpłynąć na płód. Odchudzanie zaburza gospodarkę hormonalną, może nawet zahamować owulację i w ogóle uniemożliwić zapłodnienie.

Rzuć palenie

Nałóg zwiększa ryzyko poronienia, ciąży pozamacicznej, przedwczesnego porodu i urodzenia dziecka z niedowagą.

Zadbaj o formę przed ciążą

Ciąża to dla organizmu spory wysiłek. Aby łatwiej go znieść, warto zawczasu poprawić kondycję. Ale przed ciążą warto też w szczególny sposób zadbać o mocne mięśnie grzbietu i brzucha. W ich wyćwiczeniu pomoże ci pilates. Regularne treningi przyniosą same korzyści:
  • pomogą zrzucić zbędne kilogramy
  • zapobiegną bólom pleców w czasie ciąży
  • ułatwią poród, a potem szybki powrót do dawnej figury

Zrelaksuj się

Stres działa zarówno na psychikę, jak i na ciało. Przede wszystkim hamuje popęd płciowy. Ponadto może zaburzać owulację u kobiet, a u mężczyzn zmniejszać ilość i żywotność plemników. Może więc spowodować problemy z zajściem w ciążę. To z kolei będzie kolejnym powodem do stresu i wpadniesz w błędne koło. Staraj się więc dużo odpoczywać, zastosuj techniki relaksacyjne, trenuj jogę.

Zobacz też: czy stres może być przyczyną niepłodności?

Trzy miesiące przed planowaną ciążą

Odstaw pigułki antykoncepcyjne

Organizm potrzebuje kilku cyklów,  by uregulować owulację i przywrócić do pierwotnego stanu macicę (by była gotowa na przyjęcie zarodka).

Uważaj na leki

Uprzedź lekarza, że zamierzasz zajść w ciążę, i zapytaj, czy zalecone leki nie zaszkodzą dziecku. Uważaj nawet na środki bez recepty. Jeśli coś cię boli, zamiast tabletki np. z ibuprofenem zażyj tę, która zawiera paracetamol.

Zażywaj kwas foliowy

Dawka 400 mcg (mikrogramów) dziennie zmniejsza ryzyko wad układu nerwowego u dziecka. Aby osiągnąć najlepsze efekty, przyjmuj kwas foliowy przez całe trzy miesiące przed planowaną ciążą (a potem co najmniej do 12. tygodnia ciąży).

Zbadaj się

Teraz jest dobry moment na badania krwi. Dzięki nim:
  • poznasz swoją grupę krwi i czynnik Rh, co pozwoli wykryć ewentualny konflikt serologiczny (przy pierwszej ciąży jest on niegroźny)
  • uda się wykryć ewentualną niedokrwistość spowodowaną niedoborem żelaza
  • można oznaczyć poziom glukozy i wykryć cukrzycę
  • dowiesz się, czy masz przeciwciała na toksoplazmozę – tę wywoływaną przez pasożyty chorobę przenoszą zwierzęta (np. koty). Jeśli zachorowałaś przed zajściem w ciążę, twój organizm wytworzył przeciwciała, które ochronią dziecko. Jeśli nie chorowałaś, uważaj. Zarażenie w trakcie ciąży może spowodować wady płodu.
Poza analizą krwi musisz wykonać jeszcze badania ginekologiczne:
  • zrób cytologię i posiew bakteriologiczny z szyjki macicy – ujawnią one ewentualną infekcję lub nadżerkę (wylecz się, nim zajdziesz w ciążę, bo potem będzie to trudniejsze);
  • idź na USG narządów rodnych – badanie to pozwala wykryć nieprawidłowości w ich budowie utrudniające zajście w ciążę.
Uwaga! Lekarz zalecił ci zrobienie zdjęcia RTG? Nie odkładaj tego na później. Promieniowanie rentgenowskie może uszkadzać płód.

Wylecz zęby

Udowodniono, że próchnica, kamień nazębny czy choroby przyzębia mogą być pośrednią przyczyną niskiej masy urodzeniowej noworodka, a także wywoływać przedwczesne skurcze macicy. Próchnica zwiększa również ryzyko zakażenia w trakcie porodu i tuż po nim. Nie zwlekaj z wizytą, zwłaszcza jeśli potrzebujesz znieczulenia. Nie wszyscy stomatolodzy podejmują się znieczulania zębów u kobiet ciężarnych.

Zobacz też: przygotuj skórę przed ciążą

Miesiąc przed planowaną ciążą

Unikaj chemii

Zarówno tej, z którą stykasz się w domu (np. środki czystości, preparaty owado- i gryzoniobójcze), w ogrodnictwie (opryski), jak i tej wykorzystywanej do produkcji lakierów oraz farb. Jeśli macie zamiar wyremontować mieszkanie, miesiąc przed planowaną ciążą zostaw malowanie i odnawianie podłóg mężowi, a sama… wyjedź na urlop albo przeprowadź się do rodziny.

Wylicz płodne dni

Do owulacji (jajeczkowania) dochodzi ok. 14 dni przed końcem cyklu (liczysz od pierwszego dnia miesiączki – kalendarz dni płodnych). Jeśli cykl trwa 28 dni, najbardziej płodne dni wypadają w jego połowie. Jeśli masz okres co 30 dni, możesz być płodna ok. 16. dnia cyklu. Aby upewnić się, kiedy masz największe szanse na poczęcie, możesz:
  • mierzyć temperaturę przed rozpoczęciem jajeczkowania wzrasta ona o 0,5–1,6 stopnia
  • obserwować śluz podczas dni płodnych jest śliski, przejrzysty i rozciągliwy
  • kupić w aptece test, który ułatwi ci określenie płodnych dni (kosztuje ok. 30 zł)
Uwaga! Niektóre kobiety czują, kiedy jajeczkują. Informuje je o tym ból w podbrzuszu (po jednej stronie – zależnie od tego, czy jajeczko uwalnia się z prawego, czy lewego jajnika).

Ciesz się seksem przed poczęciem

Jeśli chcesz zajść w ciążę, staraj się kochać z mężem jak najczęściej. Z badań australijskich naukowców wynika, że częste współżycie poprawia jakość nasienia. Po porównaniu próbek spermy stwierdzili oni, że w najlepszej kondycji są plemniki mężczyzn, którzy współżyją codziennie. Natomiast unikanie seksu (nawet przez trzy dni) obniża jakość nasienia. Mimo częstych stosunków, nie licz jednak na to, że zajdziesz w ciążę od razu. Takie nastawienie może doprowadzić do napięć emocjonalnych, które utrudniają poczęcie.

ZOBACZ TEŻ: 4 pozycje, w których najłatwiej zajść w ciążę
 

Zadania dla przyszłego taty

Poczęcie dziecka to zasługa dwóch osób. Dlatego tryb życia twojego partnera jest równie ważny jak twój:
  • Namów go na zmianę nawyków, jeżeli pali i często chodzi z kolegami na piwo (alkohol i nikotyna źle wpływają na jakość nasienia).
  • Nie powinien też pić zbyt dużo kawy. Rano zamiast niej podsuwaj mu sok pomarańczowy. Zawarta w nim witamina C poprawia stan plemników. Twój mąż powinien dostarczać organizmowi co najmniej 60 mg tej witaminy dziennie (100 mg, jeśli jest palaczem).
  • Zadbaj też o to, by jadł sporo wołowiny, owoców morza i produktów pełnoziarnistych. Są one bogatym źródłem cynku, który zwiększa ilość spermy.
Zobacz też: dlaczego mężczyźni powinni zażywać kwas foliowy?
 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 9 głosy

Zobacz także

Popularne tematy