GRY
 
 

Jak przygotować się do ciąży? Radzi dietetyk

Czy można dietą poprawić geny, zanim zajdziemy w ciążę i przekażemy je dziecku? Jak przygotować się do ciąży, by zapewnić maluchowi najlepsze warunki do rozwoju? Jaka forma kwasu foliowego będzie dla mnie najlepsza? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk.

Joanna Karwat
Konsultacja: dr inż. Tomasz Czernecki
dietety, porady dietetyka, jak przygotować się do ciąży, dieta przed ciążą, kwas foliowy przed ciążą
fot. Fotolia
Czy można dietą poprawić geny, zanim zajdziemy w ciążę i przekażemy je dziecku? Jak przygotować organizm do 9 miesięcy ciąży? Wszelkie zagadnienia dotyczące diety przed ciążą wyjaśnił dla Babyonline.pl dr inż. Tomasz Czernecki, dietetyk genetyczny z laboratorium Vitagenum.

Genodieta a płodność

Dziecko 50% genów dziedziczy od taty i 50% od mamy. Oznacza to, że przez całe życie będzie posiadać swój unikatowy, stały wariant genów. Na to nie mamy wpływu.
Odpowiednio dobrana dieta nie poprawi naszych genów, może jednak uzupełnić np. niektóre niedobory spowodowane ich nieodpowiednią aktywnością.  Zanim kobieta zajdzie w ciążę, powinna również skupić się na wyeliminowaniu czynników, które mogą to utrudniać, zaburzać płodność
Redakcja poleca: Zrób badania genetyczne jeszcze przed ciążą - VIDEO
Eksperci zachęcają, by jeszcze przed zajściem w ciążę zrobić sobie badania genetyczne. Dzięki nim można zawczasu zmodyfikować swoją dietę, poprawić kondycję organizmu i... zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych u dziecka.

Kwas foliowy przed ciążą

Większości kobiet przygotowania do ciąży kojarzą się z przyjmowaniem kwasu foliowego. I słusznie. Zgodnie z zaleceniem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kobiety z nieodpowiednim wariantem genu MTHFR powinny sięgnąć po inną postać kwasu foliowego – tzw. metafolinę. Posiadając skrajnie niekorzystny wariant genetyczny (jeden z trzech  możliwych, może występować u prawie 17% Polek), powinno się przyjmować metafolinę i co najwyżej niewielkie ilości kwasu foliowego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nieprawidłowo funkcjonujący gen MTHFR może prowadzić do wystąpienia chorób układu krążenia, diagnozowanych zazwyczaj w okolicy 45. roku życia. Z tego względu warto po konsultacji z lekarzem i wykonaniu dodatkowych badań rozważyć okresową lub stałą suplementację tej witaminy. Oczywiście, w takiej sytuacji najlepiej jest sięgnąć po naturalne foliany. Ich bogactwo znajdziemy w roślinach zielonych. Z dużą ostrożnością natomiast należy podejść do źródeł kwasu foliowego, z którego metabolizmem nasz organizm ma problem.

Przeczytaj: Jak kwas foliowy wspomaga płodność?

Witamina D przed ciążą

W ostatnich latach udowodniono również, że duże znaczenie w diecie przed ciążą ma właściwa suplementacja witaminą D (niektórzy nazywają ją już hormonem). W tej kwestii geny również mogą przysporzyć nam problemów.
Posiadanie nieodpowiedniej wersji genu transportera witaminy D może przyczynić się do pogorszonego docierania tej witaminy do wszystkich tkanek organizmu. W takiej sytuacji niezbędna jest odpowiednia suplementacja. Nie chodzi tu o "łykanie" dużych dawek witaminy, ale o przyjmowanie odpowiednio mniejszych dawek, częściej w ciągu dnia. Niezbędne będzie również określenie biochemiczne odpowiedniej formy witaminy D - D-25(OH).

Przeczytaj: Witamina D jest potrzebna kobietom, które chcą zajść w ciążę

Waga przed ciążą

Czynnikiem, który w znacznym stopniu może utrudnić zajście w ciążę, jest otyłość  (częstość występowania otyłości w ostatnich latach rośnie). Badanie genów i wdrożona terapia może, w niektórych przypadkach, dać fantastyczne rezultaty i ułatwić zajście w ciążę. Należy  pamiętać, że w przypadku kobiet, które zajdą w ciążę przed całkowitą redukcją zbędnych kilogramów, niezwykle ważne jest monitorowanie masy ciała. Ogólna zasada? Im więcej zbędnych kilogramów, tym mniej przyszła mama powinna przytyć. Przykładowo  -  kobieta z BMI przed ciążą o wartości 18,5-24,9 (prawidłowa masa ciała) może przytyć w ciąży 11-16 kg, natomiast kobieta z otyłością (BMI>= 30) powinna przytyć maksymalnie 5-9 kg. 

Sprawdź: Kalkulator BMI

Uwaga na niebezpieczne substancje

Przed zajściem w ciążę warto przygotować na to swój organizm – stosować odpowiednią dietę, unikać kontaktu z toksynami. Pamiętajmy, że ciało to nie śmietnik. To, co spożywamy, może stać się budulcem organizmu naszego przyszłego potomka. W tym zakresie każdy dietetyk powinien udzielić wielu interesujących informacji na temat obesogenów jak np. bisfenolu A (BPA), sulfonianu perfluorooktanu (PFOS), kwasu perfluorooktanowego (PFOA), ftalanów, genisteiny, tiazolidynodionu i innych związków, na kontakt z którymi nie powinna być narażona żadna kobieta, a szczególnie ta, która  stara się o wymarzone dziecko. 

Na wizyty u dietetyka warto również zabierać swojego mężczyznę. Żywność może wpływać na jakość nasienia, czego przykładem może być soja. Nie uszkadza ona plemników, nie wpływa na potencję, ale jej częste spożywanie może przyczynić się do mniejszej gęstości nasienia, co może być czynnikiem utrudniającym poczęcie.

Zobacz także:
dr inż. Tomasz Czernecki
Konsultacja: dr inż. Tomasz Czernecki

dietetyk genetyczny, pracownik naukowy Katedry Biotechnologii, Żywienia Człowieka i Towaroznawstwa Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, współzałożyciel laboratorium Vitagenum, www.vitagenum.pl

Ocena (4 oceny)

5.5
Doładuj
Przeładuj