GRY
 
 

Ciąża? Tak, ale dopiero za rok!

Decyzja zapadła – chcesz mieć kolejne dziecko. I chcesz zrobić wszystko, by maleństwo rozwijało się zdrowo i bezpiecznie. Od czego zacząć, by tak było? Oto twój plan. Najlepiej na rok!

Dieta, badania, zerwanie z nałogami, ćwiczenia: oto twój plan, gdy planujesz zajść w ciążę.

Jeśli planujesz dziecko, to przygotowania zacznij już teraz, bo każdy lekarz to powie, że lepiej zaplanować ciążę, niż dać się jej zaskoczyć. Jak przygotować się do ciąży? Oto twój plan na najbliższe miesiące, który stworzyliśmy razem z dr n. med. Renatą Jaczyńską, specjalistą ginekolożką z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

Schudnij przed ciążą

Niewielka nadwaga (kilka kilogramów ponad normę) nie ma wpływu na ciążę. Problem zaczyna się wtedy, gdy cierpisz na otyłość. Dlaczego?
  • szybciej się męczysz
  • kości i stawy są nadmiernie obciążone
  • układ krwionośny ledwo zipie
  • zwiększa się ryzyko wystąpienia w ciąży niektórych schorzeń, np. nadciśnienia wywołanego ciążą, cukrzycy, choroby zakrzepowo-zatorowej w naczyniach krwionośnych
  • grozi ci słabsza czynność skurczowa macicy oraz...
  • przedwczesny poród
  • możesz urodzić zbyt duże dziecko (co kończy się często cesarskim cięciem). Maluszki otyłych mam często same później walczą ze zbędnymi kilogramami.
Kiedy zacząć się odchudzać? Najlepiej rok przed zajściem w ciążę albo jak najszybciej, czyli gdy po raz pierwszy pomyślisz o dziecku. To wystarczający czas, by zdrowo zrzucić zbędne 15–20 kg. Bo drastyczne diety, które wyniszczają organizm i zaburzają gospodarkę hormonalną, nie są dla ciebie.

ZOBACZ TEŻ: dobra dieta zwiększa płodność
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Zadbaj o formę na rok przed zajściem w ciążę

Przyda ci się kondycja, szczególnie pod koniec ciąży (mocne mięśnie grzbietu i brzucha mogą zapobiec bólom pleców). A ćwiczenia pomogą zrzucić kilogramy.

Kiedy zacząć dbać o formę przed ciążą? Osiem–dziesięć miesięcy, a nawet rok przed zajściem w ciążę! Najlepiej jak najszybciej się da.

Zobacz też:  Jak przygotować się do ciąży?

Rzuć palenie, jeśli planujesz ciążę

W dymie papierosowym znajduje się około czterech tysięcy szkodliwych związków chemicznych, w tym ponad czterdzieści to substancje rakotwórcze. Paląc, trujesz siebie i maleństwo (uwaga, zerwanie z nałogiem dotyczy również ojca – nikotyna źle wpływa na jakość nasienia). Nałóg zwiększa ryzyko:
  • poronienia
  • oddzielenia się łożyska
  • urodzenia dziecka z niedowagą.
Maluszki palących mam mogą mieć kłopoty z:
  • koncentracją
  • panowaniem nad emocjami
  • ADHD.
Kiedy rzucić palenie, gdy planujesz dziecko? Pół roku przed planowaną ciążą. Organizm musi mieć czas, by oczyścić się z toksyn, a ty (i twój partner) pewność, że nie wrócisz do nałogu.

ZOBACZ TEŻ:  jesteś pewna, że twój ginekolog jest dobry?



Doładuj
Przeładuj