Jak radzić sobie z emocjami
fot. Fotolia.com/redakcja

Lekcja nr 10: Jak radzić sobie z emocjami?

Jak rozpoznawać własne emocje i umieć sobie z nimi radzić? Oto ćwiczenia, które pomogą twojemu dziecku to osiągnąć.
Hanna Szczesiak
Jak radzić sobie z emocjami
fot. Fotolia.com/redakcja
Człowiekiem rządzą różnorodne emocje. Są one reakcją organizmu na bodźce i mogą zostać różnie przez człowieka zinterpretowane – w zależności od sytuacji. Interpretację emocji stanowią uczucia, czyli stany psychiczne wyrażające stosunek człowieka do określonych zdarzeń, ludzi.

Dlaczego to ważne

Procesy emocjonalne są dzielone na pierwotne – niższe, które dotyczą zaspokojenia biologicznych potrzeb organizmu i wtórne – wyższe, mające charakter społeczny, dotyczące sfery wartości i wiedzy.

Dzieckiem targają niejednokrotnie sprzeczne emocje. Dziecko jest labilne emocjonalne: od szalonej radości do okropnej złości, od smutku do śmiechu, od przygnębienia do euforii. I to w pięć sekund!

Jedną z najważniejszych lekcji emocjonalnych jest nauka uspokajania się w chwilach
zdenerwowania czy niepokoju
. Małemu dziecku w tej trudnej emocjonalnie sytuacji muszą pomóc rodzice.

Jest wiele skutecznych metod na poprawę nastroju. Naturalnym sposobem jest płacz. Czasami może nas uwolnić od smutku, ale może też skłonić do poszukiwania jego przyczyn. Inną metodą są ćwiczenia fizyczne – dzięki procesom chemicznym zachodzącym w ich trakcie poprawiają humor. Kolejną metodą bywa zabawa i przyjemności zmysłowe (np. gorąca kąpiel, jedzenie ulubionych potraw, słuchanie muzyki, czytanie książek). Kolejną skuteczną metodą poprawienia nastroju jest zapewnienie sobie drobnego sukcesu. Może to być zakończenie jakiejś odkładanej pracy, załatwienie czekającej od dawna na zamknięcie sprawy. Nastrój podnieć może też poprawa/zmiana własnego wizerunku, zmiana ubrania czy nowe uczesanie.

Jeśli skupimy się na odczuwaniu zadowolenia i szczęściu to dzięki biologicznym zmianom zachodzącym w naszym organizmie powstrzymamy uczucia negatywne i spowodujemy wzrost dostępnej nam energii. Panowanie nad emocjami pozwala na lepsze znoszenie frustracji i złości. Oznacza mniej niewłaściwych zachowań w sytuacjach trudnych.

Ćwiczenia

  • Symbole – nastroje
Rekwizyty: artykuły papiernicze, kredki, kartki itp.
Miejsce: gdziekolwiek

Przygotuj z dzieckiem tablicę, na której będziecie codziennie oznaczać jego emocje: słonkiem – radość, chmurką – smutek, chmurką z piorunem – złość. Tablicę podziel na części według pór dnia, np. poranek, przedpołudnie, popołudnie, wieczór. Można też użyć rutynowych aktywności, np. wstawanie, spacer, zabawa, pójście spać. Róbcie podsumowanie dnia, rozmawiając o tym, co się wydarzyło miłego, niemiłego, trudnego.
  • Misiowe nastroje
Rekwizyty: ulubiona maskotka dziecka
Miejsce: gdziekolwiek

Opisz sytuację, w której bywa twoje dziecko, zastępując jego postać maskotką, np. miś budzi się i musi wstać do przedszkola. Poproś dziecko, by powiedziało, czy miś jest zadowolony, smutny, przestraszony itd. Taka zabawa to znakomite źródło informacji oraz okazja, by porozmawiać z dzieckiem o tym, co mu sprawia przyjemność i dlaczego, a czego nie lubi robić lub czego się boi.
  • Cicho-cichutko
Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek

Pokaż dziecku, jak może się wyciszać w chwilach silnych emocji. Razem ćwiczcie spokojne oddychanie i jednoczesne liczenie oddechów. Następnie zacznijcie głośno krzyczeć i tupać. Powoli zmniejszajcie natężenie krzyku i siłę tupnięć – aż do szeptu
i spokojnego stania.

Wróć do strony: https://mamotoja.pl/zmysly-dziecka-rozwoj.html

Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy