Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 12: Jak reagować na emocje innych?

Odczytywanie emocji innych i prawidłowe reagowanie jest kluczem do bycia szczęśliwym członkiem społeczeństwa. Te ćwiczenia pomogą dziecku to osiągnąć!

Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z innymi w dużej mierze opiera się na umiejętności odczytywania ich emocji i odpowiedniego reagowania na nie. Polega również na umiejętności kierowania ich emocjami.

 

Dlaczego to ważne

Kompetencje społeczne, czyli zdolności zapewniające popularność, pełnienie ról przywódczych i skuteczność w stosunkach interpersonalnych można w sobie rozwinąć. Osoby obdarzone tymi zdolnościami świetnie sobie radzą we wszystkich sprawach, które polegają na dobrych kontaktach.

Oczywiście ludzie różnią się zdolnościami w każdej z tych sfer. Niektórzy mogą sobie zupełnie dobrze radzić np. z tłumieniem własnego niepokoju, ale nie potrafią uśmierzyć niepokoju innych.

Można wyłonić 3 podstawowe kategorie osób różniących się sposobem postrzegania emocji i reagowania na nie:

  1. Świadomi swych uczuć. Osoby tego typu zdają sobie sprawę z tego, w jakim nastroju się znajdują, mają pojęcie o swoim życiu emocjonalnym. Mówiąc krótko, świadomość własnych uczuć pozwala im nimi kierować.
  2. Dający się ogarnąć emocjom. Takie osoby często dają się ponieść emocjom i nie potrafią przed nimi uciec. Miewają zmienne nastroje i nie bardzo uświadamiają sobie, co czują, nie widzą więc wyjścia z różnych emocjonalnych sytuacji.
  3. W rezultacie przekonane, że nie mają żadnej kontroli nad swymi uczuciami, nie robią prawie nic, aby otrząsnąć się np. ze złego nastroju. Często czują się przytłoczone emocjami, nad którymi nie są w stanie zapanować.
  4. Akceptujący swoje emocje. Na ogół zdają sobie dobrze sprawę z tego, co czują, ale akceptują swoje nastroje, a zatem nie próbują ich zmienić. Wydaje się, że są dwa typy osób należących do tej kategorii: te, które bywają na ogół w dobrym nastroju, a więc nie mają specjalnej motywacji do jego zmiany, oraz te, które wprawdzie dość jasno uświadamiają sobie swoje nastroje, ale będąc podatne na przypływy złego humoru, nie robią nic, aby je odeprzeć, przyjmując to jako swego rodzaju zrządzenie losu. Jest to postawa, którą można stwierdzić na przykład u osób znajdujących się w depresji i przyjmujących ten stan z rezygnacją.


Jednak niedostatkom umiejętności emocjonalnych można zaradzić, ponieważ każda z tych sfer jest w znacznym stopniu zespołem nawyków i reakcji i przy odpowiednim wysiłku można je zmienić.

Ćwiczenia

  • Poznajemy zawody

Rekwizyty: zabawki dziecka
Miejsce: gdziekolwiek

Zanimuj zabawkę tak, aby dziecko odgadło, jaki zawód wykonuje lalka czy miś. Z czasem, gdy dziecko będzie umiało opisać cechy poszczególnych zawodów, możecie się zamieniać rolami.
W tej zabawie dziecko poznaje różne zawody i na czym polega praca osób je wykonujących. Warto wspólnie porozmawiać
o tym, jakie umiejętności muszą posiadać osoby, wykonujące konkretne prace.

  • Kim będę?

Rekwizyty: wycięte z gazet zdjęcia ludzi wykonujących różne prace
Miejsce: gdziekolwiek

Pokaż dziecku zdjęcia ludzi wykonujących różne prace. Patrząc na ich twarze, porozmawiajcie o zadowoleniu z tej konkretnej pracy, o jej blaskach i cieniach. Dzięki takim rozmowom maluch nauczy się patrzeć na świat oczyma innych ludzi.
Zapytaj też dziecko o jego marzenia zawodowe. Młodsze dzieci będą marzyły raczej o magicznych zawodach lub takich, które wykonują rodzice. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co chce zrobić, by marzenie się spełniło.

  • Co zrobić?

Rekwizyty: ulubiony pluszak dziecka
Miejsce: gdziekolwiek

Nasz miś jest dziś: smutny, przestraszony, złości się, cieszy się... Zadaniem dziecka jest pokazanie za pomocą misia różnych emocji. Oczywiście dziecko będzie pokazywało emocje także swoim zachowaniem, ważne jednak, by odzwierciedliło nie tylko nastrój, ale także podało sposoby radzenia sobie w trudnych stanach emocjonalnych.

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka