jak rzucić palenie
fot. Adobe Stock

Jak rzucić palenie: rady nie tylko dla ciężarnych

Nie wiesz, jak rzucić palenie, ale chcesz to zrobić. Super! Przedstawiamy różne sposoby rzucania palenia i metody wspomagające wytrwanie w podjętej decyzji.
Ewa Janczak-Cwil
jak rzucić palenie
fot. Adobe Stock
Rzucenie palenia to zawsze dobra decyzja, a szczególne znaczenie ma dla kobiet, które chcą zajść w ciążę lub właśnie odkryły, że spodziewają się dziecka. Rozstanie z nałogiem przełoży się nie tylko na zdrowie byłego palacza, ale i na zdrowie osób w jego otoczeniu, a zwłaszcza młodych organizmów rozwijających się w łonie kobiet, które zrezygnowały z palenia.

Jak rzucić palenie:

Jak rzucić palenie – przygotowanie psychiczne

Najważniejsze jest, aby decyzja o rzuceniu palenia została podjęta przez samego palacza. Zmuszanie osoby uzależnionej do zerwania z nałogiem, gdy ona tego nie chce, nie przyniesie dobrego rezultatu. Osoba zdecydowana rzucić palenie, powinna chcieć to zrobić od razu.

Bardzo ważna jest motywacja. Może to być zalecenie lekarza, chęć oszczędzenia pieniędzy, uwolnienie się od niewoli sięgania po papierosy, chęć rozpoczęcia treningów itp. Doskonałą motywacją do rzucenia jest często wystąpienie pierwszych objawów ciąży – czy to dla samej kobiety spodziewającej się dziecka, czy jej partnera. Rozstanie z nałogiem ma wtedy duże znaczenie dla co najmniej dwóch istnień – samej ciężarnej i dla dziecka, którego oczekuje.

Przy rzucaniu palenia warto wzbudzić w sobie mechanizm samokontroli. Dobrze jest stwierdzić, w jakich sytuacjach najczęściej sięga się po papierosa. Może to być stres, chęć zrelaksowania się, impreza towarzyska, uczucie sytości po jedzeniu. To będą najtrudniejsze momenty, w których ochota na papierosa będzie największa.

Warto wypracować sobie zastępcze przyzwyczajenia. Np. zamiast sięgać po papierosa w sytuacji stresu czy po posiłku, można zrobić sobie herbatę. Będzie to czynność, która potrwa mniej więcej tyle, co wypalenie papierosa i odwróci uwagę mózgu od ochoty na "dymka".

Można także zawczasu zapisać się do grupy wsparcia, gdzie spotkają się nałogowcy, aby rozmawiać o swoich odczuciach i problemach, co pozwala opanować ochotę zapalenia i wzmacnia samokontrolę.
Redakcja poleca: Ile kalorii jeść w ciąży? [WIDEO]
Ile kalorii jeść w ciąży, by pokryć zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze mamy i dziecka? Średnio to więcej o 200-300 kcal dziennie przez całą ciążę, jednak zapotrzebowanie to różni się w zależności od trymestru ciąży. Szacuje się, że cała ciąża wymaga przyjęcia ok. 75-80 tysięcy kcal więcej.

Jak rzucić palenie – przygotowanie otoczenia

Osoba rzucająca palenie powinna uprzedzić osoby w najbliższym otoczeniu o swoim zamiarze. Dzięki temu inni palący przestaną zachęcać rzucającego do wyjścia na papierosa, a najbliżsi będą mogli go wspierać.

Z domu trzeba pozbyć się wszystkich akcesoriów dla palaczy: popielniczek, zapalniczek, papierośnic. Im mniej przedmiotów będzie przypominać o nałogu, tym mniej pokus będzie się pojawiać.

Jak rzucić palenie – środki wspomagające rzucanie nałogu

Są to dostępne bez recepty tabletki lub gumy do żucia, które zawierają nikotynę. Pomaga ona łagodzić głód nikotynowy i wytrwać bez palenia. Gdy przyzwyczajenie do sięgania po papierosy osłabnie, odstawienie preparatów z nikotyną nie będzie problemem.

Środki wspomagające rzucanie palenia może też zalecić lekarz. Poza tabletkami (Tabex, Zyban) i gumami (np. Nicorette) na rynku dostępne są też plastry, które stale uwalniają nikotynę, zmniejszając jej głód w organizmie. Są to metody zwane nikotynową terapią zastępczą. Uważa się, że szanse na rozstanie z nałogiem rosną przy jej zastosowaniu do 70 proc.
Kobiety spodziewające się dziecka powinny użycie środków wspomagających rzucanie palenia skonsultować z lekarzem.

Jak rzucić palenie – metody rzucania palenia

Chodzi o psychologiczne terapie rzucania palenia. Nie będziemy zajmować się tutaj tzw. metodami alternatywnymi (biorezonans, akupunktura, elektrostymulacja), gdyż ich działanie nie ma udowodnionej naukowo skuteczności na żadnym polu, na jakim są te metody używane. Nie negujemy tego, że niektórym mogą pomóc rzucić palenie, ale za o wiele skuteczniejsze uważane są metody psychologiczne.

Skupimy się na jednej z tych metod: metodzie Allena Carr'a. W większych miastach organizowane są jednodniowe seminaria dla osób chcących rzucić palenie (Allen Carr’s Easyway To Stop Smoking). Spotkanie trwa ok. 6-7 godzin, nie trzeba się do niego w żaden sposób przygotowywać. Mało tego! W przerwach w wykładach można palić!

W czasie seminarium odbywającym się w niewielkiej grupie, uczestnicy poznają tzw. mechanizmy nikotynowej pułapki. Po zakończeniu zająć wielu uczestników nie sięga już po papierosa i na dodatek nie odczuwają dolegliwości z powodu nagłego odstawienia nikotyny.

Zobacz: Tabletki antykoncepcyjne a palenie tytoniu

W przypadku powrotu do nałogu w ciągu trzech miesięcy, pod warunkiem odbycia dwóch sesji wzmacniających, organizator zwraca koszt seminarium, a wynosi on ok. 1300 zł (studenci, emeryci, renciści – ok. 900 zł). Koszt terapii można rozłożyć na raty. Z tą metodą wielu moich znajomych rzuciło palenie raz na zawsze!

Jak rzucić palenie – Inne metody psychologiczne

W Polsce dostępne są także: kurs odwykowy od palenia tytoniu Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego oraz hipnoza.
U Adwentystów terapia trwa 5 dni i jest to seria wykładów uświadamiających mechanizm uzależnienia oraz pokazujących, jak radzić sobie podczas walki z nałogiem. Udział w wykładach jest bezpłatny.

Hipnoza antynikotynowa z kolei ma postać sesji terapeutycznych. Ich koszt to najczęściej 150-200 zł za sesję. Terapeuta podczas hipnozy "programuje" mózg palacza tak, aby nie odczuwał potrzeby palenia. Niektórym metoda ta pomaga, innym nie.

Więcej o paleniu:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Popularne tematy