GRY
 
 

Nadwaga w ciąży zagraża nie tylko twojej figurze, ale również dziecku

Gdy spodziewasz się dziecka, łatwo stracić kontrolę nad przyrostem kilogramów. Sprawdź, czym może skutkować nadwaga w czasie ciąży i jak do niej nie dopuścić.

Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik
nadwaga w ciąży, nadwaga w ciąży a dziecko, duża nadwaga w ciąży, jak walczyć z nadwagą w ciąży, tycie w ciąży
fot. Fotolia
Nadwagi w ciąży nie można bagatelizować. Z opracowywanego co roku Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego wynika, że znaleźliśmy się w pierwszej piątce najbardziej otyłych Europejczyków. Grubsi od nas są tylko Brytyjczycy, Czesi, Słowacy i Irlandczycy. Otyłych jest aż 25 proc. Polaków, którzy ukończyli 20 rok życia (mają BMI powyżej 30). Dodajmy, że otyłość to nie to samo co nadwaga, która wynika z kilku dodatkowych kilogramów. Otyłość to problem. Powinnaś pamiętać o tym również podczas ciąży.

Czas, gdy spodziewasz się dziecka, może sprzyjać nadmiernemu tyciu i skutkować tym, że dołączysz do licznego grona otyłych Polaków. Ale to nie wszystko – to, ile tyje się w ciąży, może nie tylko odbić się na przyszłej sylwetce (gdy przytyjesz nadmiernie, po porodzie powrót do dawnej wagi może być utrudniony lub wręcz niemożliwy) – może również niekorzystnie wpłynąć na przebieg ciąży.

Nadwaga w ciąży a dziecko

Skutkiem nadmiernego przyrostu kilogramów bywają powikłania ciążowe , trudny poród (czynność skurczowa macicy może być słabsza, a po porodzie silniejsze krwawienie) i problemy ze zdrowiem dziecka (dzieci rodzą się duże, przez co jest większe ryzyko np. urazów okołoporodowych). Nadwaga w ciąży może doprowadzić również do kłopotów z krążeniem, rozwoju nadciśnienia tętniczego i cukrzycy ciążowej. Jeśli utyjesz szybko, w krótkim czasie może dojść do rozwoju groźnego zatrucia ciążowego – którego dodatkowym objawem jest wzrost ciśnienia krwi, obrzęki, bóle i zawroty głowy (sprawdź: Ile powinnaś ważyć w kolejnych tygodniach ciąży?).
Redakcja poleca: Co się dzieje w 40. tygodniu ciąży? [WIDEO]
Masz ochotę krzyczeć jak Rachel w serialu "Przyjaciele": Wyciągnijcie je ze mnie! Czy jesteś zupełnie spokojna i raczej wolałabyś odsunąć poród w czasie? Najważniejsze jest teraz dziecko. Maluch jest wielkości dużej dyni i już właściwie szykuje się, by Cię poznać! A czy Ty wiesz jak rozpoznać początek akcji porodowej?

Jak walczyć z nadwagą w ciąży?

  • Bądź aktywna – ciąża nie jest przeszkodą do tego, aby prowadzić aktywny tryb życia. Regularnie, niezbyt forsowne ćwiczenia nie tylko zapobiegną nadwadze, ale również pomogą usprawnić ciało przed porodem. Przyszłe mamy mają dużo możliwości, aby dbać o swoją formę (sprawdź, jaki sport można uprawiać w ciąży). Zanim jednak zaczniesz się gimnastykować, wsłuchaj się w siebie i nie rób nic, co mogłoby ci zaszkodzić. Nie rozpoczynaj też ćwiczeń bez konsultacji z ginekologiem.
     
  • Nie przesadzaj z jedzeniem – zbyt szybkie tycie może wskazywać na nieprawidłową dietę. Przyszłym mamom wydaje się, że w ciąży nie powinny sobie niczego odmawiać, bo w ten sposób lepiej zatroszczą się o dziecko. Nie odmawiają sobie kolejnej porcji sałatki – bo zdrowa, drugiego talerza zupy – bo świetnie rozgrzewa, porcji lodów – bo akurat nie sposób jej się oprzeć. W efekcie przyjmują więcej kalorii niż wynika z przewidzianych dla nich norm. tymczasem zapotrzebowanie na kalorie zwiększa się dopiero od drugiego trymestru i to nieznacznie. Od czwartego miesiąca możesz pozwolić sobie na dodatkowe 360 kcal (tyle ma talerz pożywnej zupy), a w trzecim trymestrze możesz dodać do tego, co jadałaś przed ciążą, 475 kcal (taką wartość odżywczą ma np. drugie danie). 
     
  • Puste kalorie zastąp zdrowymi  – gdyby ciążowe zachcianki ograniczały się tylko do słynnych kiszonych ogórków i śledzi, to nie byłoby kłopotu. Przyszłe mamy często odczuwają silną pokusę jedzenie tego, co niezdrowe – fast foodów, czipsów (mają za dużo soli i są tuczące), lodów (są bardzo kaloryczne). Aby utrzymać prawidłową wagę, zadbaj o jakość jedzenia – wybieraj chude mięso, świeże owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, ryby. Dbaj o różnorodność posiłków (bardzo potrzebne jest ci białko, żelazo, wapń i kwas foliowy). Pamiętaj,  że ciążowe zachcianki mogą świadczyć o braku ważnych składników odżywczych. Zamiast im ślepo ulegać, porozmawiaj o nich z lekarzem – być może potrzebny jest ci inny preparat witaminowo-mineralny.
     
  • Kontroluj wagę – gdy tyjesz nadmiernie, skrupulatne ważenie się to nie fanaberia. Prawidłowa waga w ciąży powinna być o 11–16 kg większa od tej przed ciążą (w I trymestrze ok. 1–2 kg, w II – ok. 6 kg, w III – ok. 5 kg). Tylko kobiety bardzo szczupłe mogą utyć więcej (norma określa, że może to być 18 kg). Natomiast jeśli zmagałaś się z nadwagą już przed ciążą lub wręcz byłaś otyła –  teraz szczególnie powinnaś dbać o wagę. Bez popadania w przesadę, oczywiście. Ewentualne diety muszą być uzgadniane z lekarzem.
Czytaj też:
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Ocena (1 ocena)

6.0
Doładuj
Przeładuj