jak wydawać dziecku polecenia
fot. Fotolia

Skuteczne wydawanie poleceń: metoda 6 kroków

Jeśli twoje dziecko nie słucha poleceń, być może źle je wydajesz! Sprawdź, jak sprawić, żeby dziecko posłuchało, kiedy prosisz o sprzątnięcie zabawek, ubranie się czy umycie zębów. Nie zapomnij wypróbować tego w domu!
Karolina Stępniewska
jak wydawać dziecku polecenia
fot. Fotolia
Nie chce się ubrać, nie słyszy, nie reaguje? Twoja frustracja sięga zenitu? Behawioryści są zdania, że można to zmienić! Aby dziecko posłuchało polecenia rodzica, powinien starać się wydawać nie więcej niż 1 polecenie naraz i tylko, gdy chce i może wyegzekwować jego wykonanie.

Skuteczne wydawanie poleceń

Artur Kołakowski i Agnieszka Pisula, psychiatrzy i terapeuci poznawczo-behawioralni, autorzy książki "Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna", proponują technikę 6 etapów skutecznego wydawania poleceń:
  1. Podejdź do dziecka.
  2. Zdobądź jego uwagę (dotknij ramienia, nawiąż kontakt wzrokowy, zwróć się do niego po imieniu).
  3. Polecenie musi być krótkie (2-3 wyrazy) i jednoznaczne.
  4. Poproś dziecko, by powtórzyło polecenie.
  5. Powtórz polecenie raz, poproś dziecko, by powtórzyło je ponownie.
  6. Dopilnuj wykonania polecenia (nie odchodź od dziecka, dopóki go nie wykona).
Przeczytaj, jak zachęcić dziecko do sprzątania zabawek.
Redakcja poleca: HIV a ciąża - jakie jest ryzyko zakażenia dziecka? Wywiad z ekspertem
HIV w ciąży to nie wyrok! Dr Ernest Kuchar wyjaśnia, że odpowiednio wykryty i leczony wirus HIV zmniejsza niemalże całkowicie ryzyko przeniesienia się wirusa na dziecko.

Co zrobić, jeśli dziecko nie reaguje na polecenie?

Jak wygląda powyższa metoda w praktyce?  Nie każemy dziecku posprzątać pokoju, krzycząc do niego z kuchni, gdzie jesteśmy zajęci przygotowywaniem kolacji. Nie irytujemy się po 15 minutach, że dziecko nie przerwało zabawy. Zamiast tego kończymy spokojnie kolację, idziemy do bawiącego się dziecka, stosujemy metodę 6 kroków, a następnie, w zależności od zachowania dziecka:
  • dziecko wykonuje polecenie – chwalimy, stosując techniki behawioralne;
  • dziecko dyskutuje, nie wykonuje polecenia – przypominamy zasady (powtarzamy nasze oczekiwania, np.: przed kolacją klocki mają być na półce). Wykonuje polecenie – chwalimy, odmawia zmiany zachowania – przypominamy zasady, konsekwencje ich nieprzestrzegania i wyciągamy konsekwencje, na które umówiliśmy się wcześniej.
Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy