Jak wzmocnić odporność?
fot. AdobeStock

Jak i czym wzmocnić odporność? Sprawdzone sposoby!

Aby wzmocnić odporność, należy dbać o organizm na wiele sposobów – poprzez ruch na świeżym powietrzu, odpowiednią dietę, właściwą higienę, dbanie o stosowny do pogody ubiór czy wspieranie się probiotykami i tranem. Oprócz tego warto czerpać z doświadczenia naszych babć i stosować naturalne środki na odporność.
Milena Oszczepalińska
Jak wzmocnić odporność?
fot. AdobeStock
Wzmacnianie odporności dziecka jest dla wielu rodziców kluczowym elementem w sezonie jesienno-zimowym, zwłaszcza teraz gdy szaleje koronawirus. Tak naprawdę jednak budowanie odporności powinno odbywać się przez cały rok, a przed okresem największej zachorowalności na grypę czy przeziębienie dodatkowo powinniśmy wspomagać ten proces np. poprzez codzienne podawanie dziecku tranu, czy szczepienie go przeciwko grypie. Podpowiadamy, jak i czym wzmocnić odporność maluszka, by zapobiec jego częstym infekcjom.

Jak wzmocnić odporność?

Szczególnie teraz, w czasie pandemii, ważne jest to, byśmy dbali o układ immunologiczny naszych dzieci (i nasz również). Przedstawiamy skuteczne sposoby na odporność, dzięki którym organizm będzie silniejszy do walki z wszelkimi wirusami:

Unikanie przegrzewania dziecka

Kiedy za oknem robi się coraz zimniej, my, jako rodzice, często mamy tendencję do zamartwiania się, czy aby na pewno dziecku nie jest za chłodno. Nie warto jednak przesadzać, bo z troski o zapewnienie dziecku ciepła można zwyczajnie je przegrzać, co też nie jest dobre. Gdy dziecko ubierane jest za grubo na spacer, może się spocić, a wtedy wystarczy podmuch jesiennego wiatru, by się przeziębiło. Najlepiej jest ubierać malca na cebulkę i koniecznie w bawełniane, przepuszczające powietrze materiały. Niemowlę w wózku powinno mieć na sobie o jedną warstwę więcej niż my, ale już biegający kilkulatek powinien być ubrany nawet nieco lżej niż my.

Codzienne spacery

To bardzo ważny aspekt budowania odporności dziecka. Codzienne wychodzenie na dwór pozwala na kontakt z wirusami i bakteriami, przez co organizm trenuje, jak z nimi walczyć. Bez tego jest słaby i nie umie bronić się przed jesiennymi infekcjami. Dlatego spacerujmy każdego dnia, bez względu na pogodę – wyjątki mogą być tylko wtedy, gdy za oknem jest naprawdę paskudnie. Pamiętajmy też, że hartowanie się na spacerze to nie maraton od sklepu do sklepu. Bądźmy z dzieckiem po prostu na świeżym powietrzu, np. w parku, lesie czy na placu zabaw.

Dieta na odporność

To, co jemy, może bardzo poprawić albo osłabić naszą odporność, dlatego warto planować menu dziecka świadomie. Dieta powinna być urozmaicona, oparta na warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych i wysokiej jakości białku. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że malec dostaje wszystko to, czego potrzebuje jego organizm i nie brakuje mu żadnych cennych składników odżywczych. Nie dawajmy natomiast dziecku za często słodyczy, ponieważ mają one negatywny wpływ na układ immunologiczny.

Zobacz także: Dieta dla rodziny na czas koronawirusa: lista produktów na odporność

Dbanie o higienę

O tym, że mycie rąk jest bardzo ważne w kontekście naszego zdrowia, wiadomo od dawna, ale od kiedy wybuchła pandemia koronawirusa, przypomina się o tym jeszcze częściej i dobitniej. Brudne ręce są siedliskiem wirusów, dlatego ważne jest, abyśmy wpajali dzieciom o konieczności ich mycia zawsze po przyjściu do domu, po wizycie w toalecie i przed posiłkami. W sytuacjach, gdy nie ma możliwości umycia rąk, a są brudne, warto stosować żel antybakteryjny. Teraz mamy je już chyba wszyscy.

Podawanie probiotyków

Probiotyki to dobre bakterie, które wzmacniają naszą odporność. Dzięki temu, że zagnieżdżają się w przewodzie pokarmowym, stanowią blokadę dla zarazków, jednocześnie powodując namnażanie się dobrych bakterii. Probiotyki możemy podawać dziecku w formie gotowych preparatów albo po prostu dając mu jogurty naturalne, kefiry, kiszoną kapustę i ogórki.

Podawanie tranu

Wzmocnienie organizmu dziecka uzyskamy też, podając tran. Zawarte w nim kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy A i D działają uodparniająco, dlatego zaleca się, by dziecko przyjmowało tran od początku września do końca marca. Jednak aby uniknąć przedawkowania witamin A oraz D, najlepiej jest przed podjęciem decyzji o suplementacji tranu skonsultować się z lekarzem.

Babcine sposoby na odporność

Nasze babcie miały wiele dobrych sposobów na to, jak podnieść odporność organizmu, dlatego warto, byśmy z nich korzystali. Do takich sprawdzonych, naturalnych produktów wzmacniających organizm należą miód, czosnek, imbir czy przetwory z dzikiej róży. Działają przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i z pewnością pomagają uporać się z wszelkimi infekcjami, jakie dopadają nas w sezonie jesienno-zimowym.

Więcej sposobów na podniesienie odporności organizmu znajdziecie w naszym darmowym e-booku „Odporność dziecka. Niezbędnik w czasie pandemii”, konsultowanym przez dra n. med. Pawła Grzesiowskiego. W e-booku znajdziecie wskazówki na temat tego:
  • jakie są najczęstsze mity o koronawirusie,
  • jak zminimalizować ryzyko zarażenia,
  • jakie są sposoby na wsparcie dziecięcego zdrowia,
  • jak powinna wyglądać dieta na wzmocnienie organizmu.

Kliknij i dowiedz się, jak chronić dziecko!
e-book Odporność dziecka konsultacja dr P. Grzesiowski
Zobacz także:
Redakcja poleca: Jak wzmocnić odporność dziecka? film
Jesień sprzyja częstym przeziębieniom. Sprawdź, co robić by twoje dziecko nie chorowało. Oto 5 rad na zwiększenie odporności dziecka.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy