koronawirus: jak nie zwariować w domu
fot. Adobe Stock

Jak żyć w kwarantannie i nie zwariować? Hiszpanie ślą Polakom słowa otuchy

Mieszkańcy Hiszpanii dłużej od nas żyją w izolacji społecznej i nie wychodzą z domów. Liczba ofiar śmiertelnych w tym kraju przekroczyła już 4 tysiące. Teraz przekazują Polakom słowa otuchy na Facebooku za pośrednictwem trenerki i coacha, Katarzyny Pardeli.
Karolina Stępniewska
koronawirus: jak nie zwariować w domu
fot. Adobe Stock
Katarzyna Pardela dzieli swój czas między domy w Polsce i w Hiszpanii. Udaje jej się to, ponieważ sesje terapeutyczne prowadzi online. Na swoim blogu i profilu na Facebooku, „Życie w równowadze”, stara się pomagać innym łagodniej przejść przez trudny okres izolacji z powodu koronawirusa. Ostatnio poprosiła swoich hiszpańskich znajomych o rady dla nas: co zrobić, żeby przetrwać zakaz wychodzenia z domu bez uszczerbku na zdrowiu psychicznym? Odpowiedzi są ujmujące — a co więcej, warto z tych podpowiedzi skorzystać!

Jak przetrwać kwarantannę w dobrym zdrowiu psychicznym?

Hiszpanie, po długim już czasie zamknięcia w domach i obostrzeń dot. przemieszczania się, zdążyli wypracować sposoby na spokojne przeżycie tej wymuszonej izolacji, Oto niektóre z ich rad dla Polaków, przekazane za pośrednictwem „Życia w równowadze”:

Rady na czas kwarantanny:

  1. zaakceptuj, że teraz jest, jak jest
  2. bądź przygotowany na zmiany nastrojów swoich i twoich bliskich
  3. zorganizuj się w nowych warunkach, ustal plan dnia
  4. śpij wystarczająco i odżywiaj się dobrze, o stałych porach
  5. dbaj o bliskich, ale ich nie przytłaczaj
  6. wróć do swojego hobby
  7. wyznacz sobie czas na bycie tylko ze sobą i przestrzegaj go
  8. kto umie, niech medytuje
  9. słuchaj ulubionej muzyki na słuchawkach 
  10. czytaj
  11. zadbaj o to, żeby być ładnie ubranym, uczesanym i ładnie pachnieć
  12. wyznacz sobie limit czytania/oglądania wiadomości
  13. wyłączaj straszne wiadomości
  14. odmów rozmowy z osobami, które Cię przygnębiają
  15. pamiętaj, że świat się nie kończy
  16. żyj tym, co dzisiaj, nie martw się na zapas
  17. bądź krytyczny wobec tego, co słyszysz i oglądasz
  18. pamiętaj, że masz prawo myśleć i czuć inaczej, niż twoi bliscy i przyjaciele
  19. miej cierpliwość do swoich bliskich, szczególnie dla dzieci
  20. pomóż tym, którym możesz pomóc
  21. zachowaj poczucie humoru
  22. pozwól sobie na śmiech
  23. bądź wdzięczny za to, co masz
  24. nie panikuj z finansami
  25. pomyśl, jak się przygotować na to, że nie zarobisz pieniędzy
  26. pomyśl, na czym możesz oszczędzać
  27. 10 minutowe ćwiczenia od Kasi działają
Redakcja poleca: Polsce grozi epidemia odry! Dlaczego należy bać się choroby?
Zdaniem WHO Polska balansuje na granicy epidemii. Dlaczego najbardziej narażone na zarażenie wirusem są niemowlęta? Czy choroba jest naprawdę groźna?

Ćwiczenia Kasi: zrelaksuj się, zwolnij!

Te ćwiczenia to rodzaj relaksacji w pigułce, trenerka umieściła je też na swoim profilu:



Izolacja, lęk o zdrowie i przyszłość, niepewność jutra, utrata poczucia bezpieczeństwa, czas (często gorzkich) życiowych refleksji — ta nowa rzeczywistość ery koronawirusa jest dla wielu z nas próbą. Szukajmy pociechy nawet w drobnych rzeczach — słońcu za oknem, ulubionej nucie w radiu, uścisku lepkich od słodyczy rączek dziecka. To minie, kiedyś znowu będzie wiosna.

Relaksacja i mindfulness to doskonałe narzędzia do rozładowania napięcia. Możesz ich spróbować nawet z dziećmi! Polecamy te książki do rodzinnego odkrywania uważności:


Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy