Jak spać w ciąży?
fot. Adobe Stock

Jak spać w ciąży? Sprawdź najlepsze pozycje

Jak spać w ciąży? Przede wszystkim wygodnie, żeby dobrze się wyspać! Sprawdź, jak w łóżku nie tylko czuć się komfortowo, ale i zadbać o bezpieczeństwo swoje i dziecka.
Aleksandra Sobieraj
Jak spać w ciąży?
fot. Adobe Stock
Wiele przyszłych mam zastanawia się, jak spać w ciąży. Znalezienie sobie wygodnej pozycji z brzuszkiem nie zawsze jest łatwym zadaniem. Warto zaznaczyć, że eksperci zauważają, że ciężarna powinna zwracać uwagę nie tylko na wygodę, ale i na bezpieczeństwo.

Spanie na brzuchu w ciąży

Leżenie czy spanie na brzuchu w ciąży nie jest zakazane w pierwszym trymestrze. Jeśli jednak lubisz spać na brzuchu, nie mamy dla ciebie dobrych wiadomości. Gdy brzuszek zaczyna się powiększać, lepiej unikać tej pozycji. Wraz z rozwojem ciąży stanie się ona wykluczona. Trudno przecież zdrzemnąć się na piłce, ale i dziecku nie byłoby dobrze w takiej pozycji. 

Bezpieczna pozycja do spania w ciąży

Przyszła mama w zaawansowanej ciąży nie tylko nie powinna spać na brzuchu. Nie dla niej też spanie na plecach – wtedy macica z maleństwem w środku naciska na kręgosłup, jelita i żyłę główną dolną (to ona odpowiada za odpływ krwi z dolnej części ciała). To może być przyczyną bólów pleców, trudności z oddychaniem, krążeniem krwi i dobrą pracą układu pokarmowego. Z tych samych powodów lepiej nie spać na prawym boku – żyła główna dolna znajduje się po prawej stronie kręgosłupa. 

Jeśli lubisz spać na brzuchu lub plecach, zacznij się przyzwyczajać do spania na lewym boku.  Jest to najbezpieczniejsza pozycja, rekomendowana przez specjalistów. Przestrzegaj tego zwłaszcza po 30. tygodniu ciąży, gdy zwiększa się ryzyko zaburzeń krążenia. Spanie na lewym boku gwarantuje prawidłową cyrkulację krwi. W tej pozycji dobrze będzie ci się też oddychać. 

Jak spać w ciąży, żeby było wygodnie?

Połóż się na lewym boku, a pod ugiętą prawą nogę (tę na górze) podłóż poduszkę lub dwie, żeby noga była wyżej; drugą poduszkę możesz podłożyć pod brzuch. Jeśli obudzisz się na plecach, nie denerwuj się, na pewno nie zaszkodziłaś dziecku. Z powrotem ułóż się na lewym boku. W tej pozycji łożysko jest dobrze ukrwione, lepiej pracują nerki, więc usuwane są szkodliwe produkty przemiany materii i nadmiar płynów, a to zapobiega obrzękom nóg i rąk. Możesz też użyć specjalnej poduszki-węża. 

UWAGA: Jeśli w nocy obudzisz się na plecach lub brzuchu nie martw się, tylko wróć do pozycji na boku.

W jakiej pozycji spać w ciąży?

To, w jakiej pozycji powinnaś spać w ciąży, zależy od tego, na jakim etapie ciąży się znajdujesz. Kobieta, która nosi w sobie dziecko dopiero od kilku tygodni, może pozwolić sobie na więcej niż ta, która czeka na rozwiązanie. Pod koniec ciąży niektóre pozycje będą zwyczajnie niemożliwe, warto więc zacząć przyzwyczajać się do tych bezpiecznych już wcześniej. 

Jak spać w ciąży w pierwszym trymestrze

W pierwszym trymestrze ciąży prawdopodobnie będziesz bardzo senna. Pozwól sobie na odpoczynek. Twój organizm podlega teraz wielkim przeobrażeniom hormonalnym i potrzeba mu dużej dawki regeneracji. We wczesnym okresie ciąży nadal możesz spać na brzuchu. Na razie ta pozycja jest wygodna i bezpieczna dla dziecka, podobnie jak spanie na plecach (aż do 20. tygodnia ciąży). Lekarze najbardziej polecają jednak spanie na lewym boku. 

Jak spać w ciąży 2 trymestr

W 2 trymestrze będziesz musiała zrezygnować już ze spania na brzuchu i spania na plecach. Lekarze odradzają nawet odpoczywanie czy krótkie drzemki w tej pozycji. Zacznij spać na lewym boku. Najlepiej będzie, jeśli pomiędzy nogi dasz poduszkę. Dzięki temu poprawisz krążenie krwi w kończynach i zapobiegniesz obrzękom kostek. Jeśli trudno będzie ci samej przyzwyczaić się do nowych pozycji, zaopatrz się w poduszki ciążowe, które to ułatwiają. Połóż się na boku i ułóż brzuch na poduszce.

Jak spać w ciąży 3 trymestrze

W 3 trymestrze ciąży specjalna poduszka dla kobiet w ciąży może okazać się zbawienna. Pod głowę możesz włożyć poduszkę ortopedyczną lub wałek, który odciąży kręgosłup. W dalszym ciągu śpij na boku. Spanie na brzuchu czy na plecach w 3 trymestrze jest wykluczone (leżenie na plecach może spowodować bóle kręgosłupa i pogarszać krążenie, a tym samym powodować niedotlenienie dziecka; spanie na brzuchu na tym etapie jest po prostu niemożliwe). 
Postaraj się przesypiać 9 godzin w ciągu nocy. W ciągu dnia dużo odpoczywaj z nogami lekko uniesionymi do góry. Oszczędzaj siły! Zrób to dla siebie i dla swojego maluszka.
Czytaj też:
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy