Pozycja do snu w ciąży
fot. AdobeStock

Jak spać w ciąży? Najlepsza pozycja

W ciąży mogą pojawić się problemy ze snem. Sprawdź, jak w łóżku nie tylko czuć się komfortowo, ale i zadbać o bezpieczeństwo swoje i dziecka.
Aleksandra Sobieraj
Pozycja do snu w ciąży
fot. AdobeStock
Spanie na brzuchu odpada – trudno przecież zdrzemnąć się na piłce, ale i dziecku nie byłoby dobrze w takiej pozycji. Znalezienie sobie wygodnej pozycji z brzuszkiem nie zawsze jest łatwym zadaniem. Warto zaznaczyć, że eksperci zauważają, że ciężarna powinna zwracać uwagę nie tylko na wygodę, ale i na bezpieczeństwo.

Pozycja najlepsza dla ciężarnej

Jeśli lubisz spać na brzuchu lub plecach, zacznij się przyzwyczajać do leżenia na lewym boku. Jest to najbezpieczniejsza pozycja, rekomendowana przez specjalistów. Przestrzegaj tego zwłaszcza po 30. tygodniu ciąży, gdy zwiększa się ryzyko zaburzeń krążenia. 

Połóż się na lewym boku, a pod ugiętą prawą nogę (tę na górze) podłóż poduszkę lub dwie, żeby noga była wyżej; drugą poduszkę możesz podłożyć pod brzuch. Jeśli obudzisz się na plecach, nie denerwuj się, na pewno nie zaszkodziłaś dziecku. Z powrotem ułóż się na lewym boku. W tej pozycji łożysko jest dobrze ukrwione, lepiej pracują nerki, więc usuwane są szkodliwe produkty przemiany materii i nadmiar płynów, a to zapobiega obrzękom nóg i rąk. Możesz też użyć specjalnej poduszki-węża.

Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Złe pozycje w ciąży

Przyszła mama nie tylko nie powinna spać na brzuchu. Nie dla niej też spanie na plecach – wtedy macica z maleństwem w środku naciska na kręgosłup, jelita i żyłę główną dolną (to ona odpowiada za odpływ krwi z dolnej części ciała). To może być przyczyną bólów pleców, trudności z oddychaniem, krążeniem krwi i dobrą pracą układu pokarmowego. Z tych samych powodów lepiej nie spać na prawym boku – żyła główna dolna znajduje się po prawej stronie kręgosłupa. 

Rady na dobry sen

Problemy ze snem, które cię nękają, miną po porodzie. Aby dobrze spać:
  • weź ciepłą kąpiel (ale nie gorącą!), to pozwoli ci się zrelaksować;
  • dobrze przewietrz sypialnię i na noc uchyl okno – w dusznych i ciepłych pomieszczeniach nie śpi się dobrze;
  • nie jedz wieczorem obfitych posiłków i ciężkostrawnych dań;
  • przed snem napij się ciepłego mleka – podgrzane zawiera tryptofan, aminokwas wywołujący senność;
  • poradź się lekarza, jeśli budzą cię kurcze łydek – może powinnaś przyjmować preparaty z magnezem, wapniem lub potasem. Staraj się jeść produkty bogate w te pierwiastki (np. banany, fasolę, orzechy, migdały, twarożki, jogurty i pomidory).


Czytaj też:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy