dziecko, dynia

Jesienne owoce i warzywa najzdrowsze dla dziecka

Wiadomo, że 70% odporności pochodzi z brzucha. Jesienią zmień więc dietę całej rodziny. Owoce, warzywa, także kiszone – to o tej porze roku obowiązkowa porcja witamin i minerałów.
Aleksandra Sobieraj
dziecko, dynia
Zebrane tak niedawno ogrodowe plony mają nadal mnóstwo wartości odżywczych. Może w swoim sklepie dostaniesz warzywa, owoce z krajowych upraw (najlepiej ekologicznych), kwaszoną kapustę oraz ogórki. Takie są najzdrowsze.

Dlaczego warto, by dziecko jadło marchewkę?

Bogata w beta-karoten, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Jest niezbędna do zachowania dobrego wzroku, wpływa na stan skóry i śluzówek, reguluje trawienie. Ale, uwaga! Łatwo gromadzi azotany i pestycydy. Lepiej kupować marchew ekologiczną. Warto robić z niej gotowaną jarzynkę, surówki i sok (ma dużo potasu). Z gotowanej mar­chewki przyswajamy 50 proc. zawartego w niej beta-karotenu (z surowej – 25 proc.), ale pod warunkiem że potrawa zawiera tłuszcz.
  • Przepis na marchewkę z pomarańczą (od 2. roku życia)
Trzy marchewki obierz, pokrój wzdłuż na pół, a potem na kawałki. Pomarańczę umyj, wyciśnij z niej sok do rondelka, dodaj łyżkę masła i doprowadź do wrzenia. Wrzuć marchewki, dopraw odrobiną soli. Przykryj i gotuj wolno 10–15 minut do miękkości. Starszemu dziecku możesz posypać uprażonymi na suchej patelni pestkami słonecznika.

Zobacz też: Opinie o mrożonych warzywach na patelnię
Redakcja poleca: Czym są witaminy i składniki mineralne?
Dowiedz się, jakie konsekwencje dla zdrowia ma nadmiar lub niedobór witamin i składników mineralnych.

Dlaczego papryka jest taka wartościowa?

Ma szczególnie dużo beta-karotenu oraz witaminę C. Surową trudno pogryźć, więc małym dzieciom podawaj ją pieczoną, bez skórki.
  • Przepis na paprykę w sosie winegret (od 2. roku życia)

Dwie papryki upiecz w piekarniku, aż skórka lekko zbrązowieje, obierz, pokrój na ćwiartki lub paski. Wystudzone ułóż na talerzu, polej sosem winegret i wstaw na dwie godziny do lodówki.

Jakie dobre właściwości mają kiszonki?

Zapobiegają zaparciom, alergii i chorobom przewodu pokarmowego. Kiszona kapusta jest zdrowsza i lepiej strawna od słodkiej, dostarcza dużo witaminy C i składników mineralnych. Zawiera kwas mlekowy i pożyteczne bakterie – gdy znajdą się w przewodzie pokarmowym, poprawiają trawienie i wchłanianie składników odżywczych. Dzięki nim tworzą się cenne witaminy, np. B12 i K. Kwaszone ogórki są niemal tak samo cenne jak kapusta. Kiszonki powinny mieć charakterystyczny przyjemny zapach, nie mogą być za słone lub zbyt kwaśne.

  •  Przepis na kiszoną kapustę z żurawinami (od 3. roku życia)

Do dwóch łyżek posiekanej kapusty kwaszonej dodaj łyżeczkę przecieru z żurawin, pół małego pokrojonego w słupki słodkiego jabłka. Wymieszaj z połową łyżki oleju. Podawaj jako surówkę do obiadu.

Co cennego dla dziecka zawierają buraki?

Zawierają dużo potasu, trochę wapnia i żelaza. Pobudzają apetyt, gotowane są łatwo strawne. Barszcz z kwaszonych buraków ma działanie podobne do innych kiszonek. Jest dobry do picia na surowo lub jako składnik zupy.

  • Przepis na kiszony barszczyk (od 2. roku życia)

Kilogram mniejszych buraków wyszoruj, obierz, pokrój w cienkie plastry, ułóż w wyparzonym kamiennym garnku, zalej dwoma litrami przegotowanej ciepłej wody, dodaj skórkę razowego chleba i ząbek czosnku. Nakryj talerzykiem i trzymaj w cieple kilka dni. Gdy barszcz będzie kwaskowy, zlej go do butelek, szczelnie zakorkuj i trzymaj w lodówce.

Co kryją w sobie jabłka?

Zawarte w nich pektyny korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego, leczą biegunki, zapobiegają zaparciom. Usuwają z organizmu toksyczne substancje. Najlepiej jeść je na surowo, ale pyszne są z nimi także ciasta.

  • Przepis na jabłka pieczone z migdałami (od 3. roku życia)

Półtorej łyżki miodu wymieszaj z kilkoma suszonymi daktylami, łyżką zmielonych pestek słonecznika i czterema łyżkami posiekanych płatków migdałowych. Cztery jabłka umyj i wydrąż gniazda nasienne. Napełnij je wcześniej przygotowaną masą. Piekarnik nagrzej do 180ºC. Ułóż jabłka w naczyniu żaroodpornym i dolej trochę wody (wyparuje podczas pieczenia). Piecz 30–40 minut, aż jabłka będą miękkie (nie mogą się rozpaść). Możesz podać polane jogurtem naturalnym lub śmietanką.

Dyskutuj na forum: Jakie witaminy podawać dziecku?

Dlaczego warto dawać dziecku dynię?

Ma sporo witamin: A, C, PP, z grupy B oraz fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Zawiera pektyny (usuwają z organizmu związki toksyczne i regulują pracę jelit). Słabo wiąże azotany z gleby, więc nie musi być koniecznie z gospodarstw ekologicznych. Miąższ dyni to doskonały środek przeciwwymiotny dla przyszłych mam. Pestki dyni stosuje się w leczeniu pasożytów przewodu pokarmowego u dzieci. Można je jeść na surowo lub uprażone na patelni.

  • Przepis na dynię w naleśnikach (od 3. roku życia)

Ze szklanki mleka, dwóch jajek, szczypty soli i 100 g mąki przygotuj ciasto naleśnikowe, przykryj je ściereczką i odstaw na pół godziny. Dwie szklanki obranej i pokrojonej w kostkę dyni ugotuj na parze do miękkości (około 20 minut). Zrób sos: do rondelka wlej szklankę soku pomarańczowego, dodaj łyżeczkę miodu (lub brązowego cukru) oraz łyżkę świeżo startego imbiru. Gotuj, aż sos zgęstnieje do konsystencji syropu. Przecedź przez sitko, usuwając imbir. Dynię rozgnieć widelcem na puree razem ze 100 g białego sera, wymieszaj z syropem imbirowym. Usmaż naleśniki i posmaruj je dyniowo-serowym nadzieniem.

Jakie wartości odżywcze ma brukselka?

Miniaturowa kapustka, która wyrasta na wysokiej, zdrewniałej łodydze. Zawiera najwięcej białka ze wszystkich kapustnych. Ma mnóstwo witaminy C, a także sporo kwasu foliowego. Warto kupować tylko świeżą brukselkę, zwiędła, matowa będzie miała goryczkę i nie pomoże usuwanie zepsutych listków.

  • Przepis na brukselkę pod beszamelem (od 2. roku życia)

Pół kilograma brukselki umyj i oczyść. Wrzuć do wrzątku i gotuj około 15 minut. Odsącz, brukselka nie może się rozpadać. Przygotuj sos beszamelowy: trzy łyżki masła rozpuść w rondelku, dodaj trzy łyżki mąki i połącz za pomocą trzepaczki. Podgrzewaj chwilę, zdejmij z ognia. Stopniowo dodawaj szklankę mleka i mieszaj, by nie powstały grudki. Krótko zagotuj, cały czas mieszając. Sos musi być dość gęsty. Dopraw do smaku sokiem z cytryny, solą i świeżo startą gałką muszkatołową. Naczynie do zapiekania wysmaruj tłuszczem, przełóż do niego brukselkę i polej sosem. Zapiekaj 35–40 minut w 180ºC.

Jakie jabłka wybrać dla dziecka?

  • antonówki – twarde i kwaśne, dobre do szarlotek, do pieczenia, do pieczonego mięsa (np. kaczki),
  • ligole – słodko-kwaśne, twarde i kruche, soczyste i słodkie, nadają się do jedzenia na surowo,
  • malinowe – do jedzenia na surowo, mają ciemnoczerwoną skórkę, lekko różowy, soczysty i aromatyczny miąższ,
  • kosztele – późne jabłka, twarde soczyste, bardzo słodkie, świetne do przechowywania przez zimę,
  • cortlandy – mają biały, kruchy miąższ, są soczyste i słodkie, aromatyczne, do jedzenia na surowo i jako dodatek do deserów,
  • lobo – kruche, soczyste, dobre na surowo, słodkawo-kwaskowate,
  • glostery – twarde, soczyste, do nadziewania np. pieczonego drobiu.


Konsultacja: Anna Kłosińska, fizjolog żywienia, opracowuje programy żywieniowe dla dzieci, pracuje w dziale Oświaty Zdrowotnej PSSE.
 

Dyskutuj na forum: Jakie witaminy podawać dziecku?

Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy