GRY

Jakie owoce można jeść w ciąży? Truskawki, czereśnie, winogrona, agrest?

Boisz się, że pryskane, albo że ci zaszkodzą? W ciąży potrzebujesz dużo witamin i minerałów, dlatego w twojej diecie muszą znaleźć się też owoce. Sprawdź, jakie kupować i gdzie, żeby niepotrzebnie nie ryzykować.

Jakie owoce można jeść w ciąży?
fot. AdobeStock
Zdaniem ekspertów z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie kobiety w ciąży jedzą za mało owoców. Czyżby to efekt strachu przed zanieczyszczoną chemią żywnością? Ciągle słyszysz o zatrutym środowisku, o nieuczciwych plantatorach, którzy dzielą owoce (i warzywa) na dwie grupy – „na sprzedaż”, czyli pryskane i „dla siebie”, czyli bez oprysków. To daje do myślenia. Co robić, jeśli jesteś w ciąży: poddać się i nie przejmować? Samemu uprawiać ogródek? A jeśli nie masz czasu i ogródka? Są inne rozwiązania. Zobacz, czym się kierować przy wyborze owoców i na jakie gatunki się decydować.

Wybieraj owoce sezonowe i lokalne 

Dojrzewają truskawki? To znaczy, że warto jeść je właśnie teraz. Latem – przerzucić się na maliny, agrest, jagody, a jesienią – na jabłka i śliwki. Truskawki sprzedawane w Polsce zimą pokonują długą drogę z kraju, w którym wyrosły. A w jej trakcie chłodzi się je i pryska przed pleśnią. Daleko im do owocu, który trafia na stragany z polskiej plantacji w czerwcu i lipcu. To samo dotyczy nowalijek, sprzedawanych na przedwiośniu, których wzrost jest przyspieszany nawozami. 
Redakcja poleca: Czy w ciąży można jeść truskawki? [WIDEO]
Masz wielką ochotę na truskawki. Jesteś w ciąży i nie wiesz, czy dziecko nie będzie miało uczulenia? Sprawdź, co radzi ginekolog.

Dbaj o różnorodność

W ciąży szczególnie warto jeść owoce, które są bogatym źródłem witaminy C – zjadane podczas posiłku ułatwią (dzięki witaminie C) wchłanianie żelaza, którego może brakować przyszłym mamom. Należą do nich: Wśród owoców, które mogą jeść kobiety w ciąży, specjaliści wymieniają również:
  • morele
  • brzoskwinie
  • mango
  • figi
  • melony
  • grejpfruty
  • cytryny
  • pomarańcze
  • banany
Oczywiście cytrusy powinny ustąpić miejsca owocom, na które jest właśnie u nas sezon. Po banany czy pomarańcze lepiej sięgać zimą (a także wtedy, gdy dokuczają ci mdłości).

Kupuj w sprawdzonym miejscu 

Z zakupów w supermarketach całkiem nie da się zrezygnować. Lepiej jednak, żeby pierwszym miejscem, do którego idziesz po owoce, był zaufany warzywniak. Dopytuj, skąd pochodzi towar. Duże znaczenie ma miejsce, w którym wyrosły jabłka czy maliny. Co z tego, że uprawiano je ekologicznie, jeśli w pobliżu są zatruwające środowisko zakłady. Jeśli masz wątpliwości, kieruj się zapachem. Zdarzają się przypadki nieuczciwych sprzedawców, którzy myty wcześniej, słabej jakości towar, brudzą ziemią, by wyglądał bardziej „ekologicznie”. Zdrowy owoc (warzywo też) intensywnie pachnie nawet po umyciu.
 

Szukaj własnych źródeł 

Może znajomi mają kogoś na wsi, kto chętnie sprzeda zdrowe jabłka i śliwki? Może w twojej okolicy są uprawy ekologiczne prowadzące sprzedaż bezpośrednią? Czasem warto kupić więcej owoców naraz i robić z nich przetwory. To wymaga czasu, ale przygotowanie zdrowego jedzenia, gdy ma się własne zapasy, staje się prostsze – więc coś za coś.

Zachowaj rozsądek

Amerykańska organizacja Environmental Working Group (EWG), badająca zanieczyszczenie środowiska, co roku publikuje zestawienie najmniej i najbardziej skażonych pestycydami owoców i warzyw. Zapoznaj się z nim, ale nie bierz w stu procentach do serca. Uwzględnia ono produkty z supermarketów i to amerykańskich. Polskie warzywa i owoce (z dobrych upraw) wypadają na ich tle lepiej.  

Unikaj owoców i warzyw z marketu 

Zwykle wyglądają efektownie, ale nie jest tajemnicą, że to krzywe, rachityczne marchewki są ekologiczne, a wielkie, błyszczące to zasługa nawożenia podczas uprawy i mycia przed sprzedażą. Bez względu na to, gdzie robisz zakupy, zawsze dokładnie myj przed jedzeniem kupione owoce (i warzywa). Dla pewności możesz też obierać je ze skórki.


 
Ile tych owoców? Specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka w „Poradniku żywienia kobiet w ciąży” zalecają:
– 300 g owoców dziennie w I trymestrze ciąży
– 400 g owoców dziennie w II i III trymestrze.
Wybieraj owoce surowe i dojrzałe (bez ciemnych plamek, które świadczą, że rozpoczął się proces gnilny i bez nawet śladowych ilości pleśni). Możesz też pić naturalne soki z owoców (np. przygotowane samodzielnie), które w miarę potrzeb dosłodzisz niewielką ilością miodu. 

Znajdź kooperatywę spożywczą

To grupa osób, która jest zainteresowana zdrową żywnością i chciałaby kupować produkty prosto od producenta. Grupowe zamówienie sprawia, że można liczyć na upusty. Kooperatywy spożywcze znajdziesz w mediach społecznościowych albo... możesz założyć własną ze znajomymi.

Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Jesienne infekcje